TJenare,

Ska bevattna 400m2 nylagd grästmatta. Behöver ha något ordentligt som sköter spridningen av vattnet. Hittade denna på jula:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=750034
Tyckte den såg bra ut, att den skulle klara av en stor area.
Men den fungerar skitkasst! Sätter man den på att snurra nära 360grader så sprutar den först ut en stråle på 8m (vilket är helt OK), nästa "varv" kommer det en stråle på 4 m istället. Men vad händer med det i mitten? Dvs mellan 0 och 4 m och mellan 4 och 8? Ingenting!! Får ju inget vatten på sig alls.

Har någon annan testat denna, och vad tycker ni? Finns det någon annan spridare som är bättre? Några andra tips?
Enligt bruksanvisningen så skall den fungera bra mycket bättre än detta..

Har 4bar från pumpen (egenborrad brunn). Kör med ½tum slang. Skulle det ge bättre tryck om jag gick upp till grövre slang?

Mvh

Stefan
 
Thomas59
Skaffa en av Gardenas Aquazoom 250 eller 350 rektangulärspridare och 3/4 slang. Spridningsytan är individuellt ställbar i längd och bredd på alla sidor.

Har precis investerat i Gardenas nedgrävda anläggningsslangsystem med boxar med vattenuttag på strategiska ställen i trädgården.

Ansluter till pumpen (har fritt sjövatten från en grannen, en kyrka) med en speciell anslutningsbox nedgrävd i backen vid pumpen,inkl centralfilter, sedan går det 3/4 anläggningsrör till 8 st stickventiler (nedgrävda anslutningsboxar med lock).

5 stickventiler för gräsmattan, en för trädgårdslandet och en för ett Microdripsystem för ett kommande växthus. Den sista stickboxen sitter vid en trädgårdsarbets-/uteplats. Skönt att ha vatten vid blombordet/baren utan slangar liggande från vattenutkastarna på huset.

Just nu ansluter jag Aquazoom 350 rektangulärspridare med 3/4 slang men det är en temporär lösning. Lite jobbigt att går runt och ansluta spridare på kvällarna även om varje spridare bara har ca 10m slang till närmaste stickventil.

Det är bra sprutt i spridarna nu men med 1/2 slangarna som jag började med var det knappt spridarna orkade vicka fram o tillbaks. Nu kastar varje spridare mellan 30-350m2.

Rena fontänen.

Grövre slangar is da shit!

Spridarna ska dock ersättas med pop-upspridare som ska styras av en timer.

Systemet är självdränerande så det är ingen frysrisk.

Ev kompletteras systemet även med fuktmätare kopplad till bevattningsdatornsom ännu inte är installerad.

Har inte orkat räkna på tryck/flöde så jag vet i dagsläget inte hur systemet flödar fullt utbyggt. Blir tryck/flödet för lågt får jag investera i en automatisk vattenfördelare som styrs av bevattningsdatorn och som skapar sektioner som går igång efter som.

Kostar några kronor men man kan dra anläggningsrören och stickventilerna för en rimlig summa. Det är datorerna och annan kringutrustning som drar iväg.

Fick ingen som helst hjälp på Plantagen, dom var genuint okunniga om slangar/tryck/flöde/förluster/dimensionering osv. Några tusen kr i för klena slangar senare har jag lärt mig genom att testa.

Gardenas interaktiva planerings- och dimensioneringsprogram på Gardenas hemsida är fullständigt värdelöst.

Börja vid tappen med att kolla hur lång tid det tar att fylla en 10-litershink så har du något att utgå ifrån. Skippa Gardenas undermåliga program och gå istället till den manuella beräkningsmallen under menyn AquaPlanNet. Där kan du räkna lite på vad du kan förvänta dig i prestanda.
 
Det verkar enklare att få denna spridare att funka än att springa å köpa helt nya grejor.....

Jag känner inte direkt igen denna modell, men är inte detta en impulsspridare eller vad man kallar det? Dvs, en stråle rakt ut som sedan "blippas" sönder med något som vippar? Fast en modernare variant av detta? Det låter i mina öron som att själva blippandet inte funkar som det ska. Har man 4kg i rören är det knappast vattentryck/flöde som är problemet.

Det är väl den där vinkelformade plasthatten som ska vippa upp och ner och på så vis sprida vattnet? Se till att den kan röra sig....

Hepp....
 
Tack för era svar!

Vill helst inte köpa en ny spridare. En aquazoom 350 kostar ju runt 400:-.

Grövre slang får det bli oavsett, kostar inte så mycket.

Tänkte försöka kontaka gardena och se vad de har att säga. Som MathiasS skrev så trodde jag också att strålen skulle "blippas" sönder, men det gör den inte. Blir bara en "vass" stråle som vattnar i en cirkel. Känns som att denna vattnar omkretsen på cirkeln istället för arean. Riktigt dåligt.

Hör av mig igen när jag pratat med gardena (om jag får tag på dem)

Mvh

Stefan
 
Thomas59
Sorry, det var inte tanken att föreslå inköp av en massa prylar. Beskrev bara hur jag gjort och tänkte att det kanske var intressant för någon.

Cirkulärspridare med "blippfunktion" har väl den egenskapen att de bevattnar ojämnt och helst ska bestå av flera spridare som överlappar. Rektangulärspridare,åandra sidan, har en jämnare fördelning av vattnet men når en mindre yta.

Vattentrycket är en viktig faktor och grövre slangar behövs när slanglängderna blir långa. Det hjälper dock inte om spridarkaraktären är felaktig.

Nu kan man ju inte utesluta att spridaren är defekt så det får man väl kolla först.
 
Tack thomas, din info var väldig läsvärd om än lite överkurs :)

Pratat med gardena nu. De hade svårt att tro mig men tyckte det var ok att reklamera varan. Så det kommer jag göra.
Vad de sa var att det gråa locket inte ska blippa strålen. Strålen ska reflekteras från den och direkt skapa en perfekt dimma. Jojo! De tyckte att det var konstigt att jag bara fick två streck ritade, och undrade över mitt vattentryck, vilket jag anser är fullgott. Fick höra att bra tryck = 1 liter vatten ut i sekunden. Kommer kanske inte upp till det, men är nog ganska nära. Vad har ni för tryck, om man ser till antal liter / s?

Kommer köpa en aquazoom idag, och lämna tillbaka detta tveksamma expriment från gardena.

Om en vattenspridare fungerar så här dåligt, med ett hyffsat tryck ut, ska den verkligen säljas? (Nu hoppas jag och tror jag att något är fel på mitt ex)

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Hmm....60 liter i minuten. Det låter som väldigt mycket vatten.....

Om jag tappade direkt efter vattenmätaren, ja antagligen (har 5-6kg på kommunala vattnet). I ena änden av en väldimensionerad vvs-anläggning i en villa - näe det tror jag faktiskt inte, men jag ska prova.

Stefan, jag antar att vinkeln på den gråa hatten är inställbar, dvs om du ställer den i sitt högsta läge så får du en opåverkad stråle, ställer du den lägre ner så får du en utspridd stråle?

En fördel med "blipp-varianten" är väl att även lite smutsigt (sjö) vatten sprutas ut utan problem, vilket kan vara bra ibland.
 
Thomas59
Använder man sjövatten eller annan källa där man kan räkna med partiklar i vattnet som kan sätta igen spridaren rekommenderas ett filter. Gardena har et men det finns säkert flera.

Blippspridaren som typ är kanske mindre känslig än tex en Aquazoom. Det sitter iofs filter även i den men det är ett litet filter som kleggar igen relativt snabbt. Inna jag installerade centalfiltret fic jag rengöra spridarfiltren varje dag.
 
MathiasS skrev:
Hmm....60 liter i minuten. Det låter som väldigt mycket vatten.....

Om jag tappade direkt efter vattenmätaren, ja antagligen (har 5-6kg på kommunala vattnet). I ena änden av en väldimensionerad vvs-anläggning i en villa - näe det tror jag faktiskt inte, men jag ska prova.

Stefan, jag antar att vinkeln på den gråa hatten är inställbar, dvs om du ställer den i sitt högsta läge så får du en opåverkad stråle, ställer du den lägre ner så får du en utspridd stråle?

En fördel med "blipp-varianten" är väl att även lite smutsigt (sjö) vatten sprutas ut utan problem, vilket kan vara bra ibland.
Detta är en oblippig variant, men det går att ställa in högsta läget, och lägre. Dock blir det inte så mycket bättre att peta ner vinkeln. Visst påverkas strålen. Blir lite mer skvätt hit och dit, men längden på strålen halveras. Nu nu ritas två streck (i form av cirklar) vid 4 och 2 meter...

Tycker också det låter väldigt mycket... 60 liter i minuten, innebär att jag skulle kunna fylla upp mitt 540liters akvarium på under 10 min... jojo. Det skulle jag viljsa se. Fungerar säkert med egenborrad brun, kraftig pump och extra grova rör, men inte i ett standardhus... Men men. Jag är känd för att ha fel :)
 
H
Ett tips om ni använder pumpat "smutsvatten". Väck med de små filtrerna i spridaren och skaffa ett förfilter iställe.

Jag har tagit bort alla inbyggda filter i mina popupspridare och använder mig av ett förfilter, har aldrig geggat igen, med spridarfilterna kvar så geggar det igen direkt.

"Har 4bar från pumpen (egenborrad brunn). Kör med ½tum slang. Skulle det ge bättre tryck om jag gick upp till grövre slang?"

Alldeles för klent, minst 3/4" tycker jag. Kör själv 1 1/4" på sug och tryck, 1" ut på systemen. Uppmätt flöde 9600 m3/h max kap 10m3 /h, förlorar bara 4%
 
Redigerat:
En lite gammal tråd det här, men eftersom jag trillade in i den efter att ha köpt en gardenaspridare som av TS beskrivning är samma eller motsvarande design som den och blivit missnöjd då den bara gav halva den i affären utlovade räckvidden. Det visade sig dock senare att jag blivit lurad i affären, de utlovade 24 metrarna var diamtere med spridaren i mitten, inte räckvidd ut från spridaren som sas i affären, just det var tydligt för säjlaren jämförde med en "kvadratspridare" där den angivna räckvidden var så.

I alla fall kunde jag konstatera att gardenaspridaren gav ca 13m räckvidd från spridaren och det blev en ganska jämn dimma och spridning på vattnet, bättre än en blipp-spridare måste jag säga som jag tycker skickar iväg det mesta vattnet längst ut.
 
Tjenare.

Kan mycket väl varit samma som jag blev lurad på.

Nu kör jag bara vad heter de gardena aquazoom? Gråa stora dyra. Går att ställa in på alla möjliga sätt. Vanlig spridare som går fram och tillbaka. Täcker mest och man får en fyrkantig yta vattnad. Enkelt att flytta runt spridaren för att täcka hela ytan.

Mvh Stefan
 
Vi ska vattna när vi är bortresa, och en ganska stor yta, så jag returnerade gardenan och köpte tre blippare på biltema istället, de funkar ok och täcker hela ytan och blev ändå billigare än en gardena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.