Vet inte om ämnet hör hit men tyckte de passade in rätt ok här.
Jag håller på å renoverar ett gammalt torp. Och hade tänkt att denna sommaren skulle jag kunna få njuta lite av solen.
Så vad finns det för passande utemöbler? Torpet är som vi tror flyttat eller renoverat 45. Hittade gammla tidninger i trossbotten från dessa årtal ialla fall. Och är av liggtimmer emn med påspikad stående panel som är faluröd.
Har en minnes bild av att det ska finnas vita trä stolar som man kan fälla ihop. De har liggande träribbor som sits och ryggstöd. Nån som vet vilka jag menar ?
Finns bilder? Kan man köpa dessa nya eller blir de till å nytillverka själv?

Mvh Calle
 
Kanske är det den här modellen du menar. Kallas ju ofta just nånting med Torp när de säljs, för de tillverkas fortfarande och säljs på många ställen. Vet att olika byggnadsvårdsbutiker har men även "vanliga" affärer som säljer utemöbler har ofta dessa. Det lönar sig att leta runt. De billigaste jag vet just nu ligger på 1800:- för hela gruppen men det finns oxå de som säljs för flera tusenlappar till. Sen kvalitén är förstås olika men det måste ju inte vara bäst kvalité på det som är dyrast... :D
 
  • P5050001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grythyttans A2-serie är från 30-talet och fanns i många torp/egnahemsträdgårdar, så den kan också passa in.
 
Tack Sophie de e just denna variant jag va ute efter. Får man fråga i vilka butiker dess säljs :)
Har kikat lite på nätet men inte hitttat rätt. Kollade lite på Gysinges sida men de va inte riktigt rätt variant de hade.
 
Tack för länkarna. De ska visst finnas på både ICA Maxi och Coop så får ta en sväng dit å kika.
 
H
Eh Grythyttan A2 och Ikea är ju stålmöbler. Passar ju inte till ett torp.
Stålmöbler var väl mest för stadskotor och finare villaägare.
Länken https://www.byggahus.se/forum/threads/utemoebler-till-gammalt-torp.116799/#post-840799
var ju exakt, Tack!

Synd bara att nästan alla gamla torpmöbler ruttnat i benen. De ska ju stå direkt på gräsmattan. Ställer man stolsbenen i Cuprinol några dagar så impregneringen får dra in så undviker man röta.
 
Mina är faktiskt gamla. Vi fick dem av grannarna till vårt förra hus. De hade varit noga med dem och tagit in dem varje vinter och så där och när jag fick dem var de obehandlade. Sen har jag målat dem med kromoxidgrön linoljefärg blandat med nästan 50% linolja eftersom träet var så torrt. För vår del är det inte så farligt med benen de har klarat sig ganska bra men möblerna börjar bli ganska rickiga och ostabila så vi måste nog försöka stadga upp dem litegrann....det är ju synd att bara ha dem stående till pynt tycker jag.
 
Var till Nisses i Västerås igår och där kan man beställa dessa
[http://www.hillerstorpstra.se/index.cfm?SidorID=66&SprakID=1
Pris 3000. Och de är helt i trä. Men jag skulle ju vilja se dessa live. De hade en annan liknande modell för 2500 men de ser för plastiga ut för min smak. De ser ut som IKEAS köksluckor typ.
Nån som har erfarenhet av hillesttorp varianten?
 
Redigerat:
Här kan man också beställa dessa möbler över nätet. Både målade och obehandlade.
 
holmertz skrev:
Eh Grythyttan A2 och Ikea är ju stålmöbler. Passar ju inte till ett torp.
Stålmöbler var väl mest för stadskotor och finare villaägare.
Länken [länk]
var ju exakt, Tack!

Synd bara att nästan alla gamla torpmöbler ruttnat i benen. De ska ju stå direkt på gräsmattan. Ställer man stolsbenen i Cuprinol några dagar så impregneringen får dra in så undviker man röta.

Fast det är inte alls sant. A2 var en av de första serieproducerade trädgårdsmöblerna (kanske den första), så det är en vanlig egnahemsmöbel från 40 och 50-talet.

Trädgårdsmöbler till torp är som badrum. Ingen 1800-talstorpare hade ett speciellt utemöblemang, det är ett mycket senare påhitt. Att sitta ute var överklassmanér långt in på 1900-talet.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Och min torpgrupp kommer från en liten villa mitt inne i en by och har således inte hört till nåt torp från början... :D
 
H
Att Grythyttan var serieproducerad betyder inte att den var vanlig. Det var en dyr och exklusiv möbel för finare villaägare.
Riktigt modern blev den fjädrande stålstolen inte förrän på slutet av 50-talet och då var det ofta mycket billigare kopior som såldes exempelvis via postorder. Annars var det trädgårdsmöbler av trä som gällde. Trämöblerna togs av rötan medan stålstolarna finns kvar och säljs till tokpriser. Jag hivade mina tråkiga och stela grythyttan i container för några år sedan men skulle vilja ha en uppsättning av den fina trämöbeln.
 
Att äta utomhus på därför avsett möblemang blev vanligt i ungefär samma veva som den typen av möbler, på 40-50-talet. Allt innan det är att betrakta som pastisch till ett torp, som ett gammaldags badrum eller dito kök. Eftersom torpet i trådstarten har sitt huvudsakliga uttryck från 40-talet är även en stålmöbel relevant där. (jag har ingenting emot pastischer per se, jag har själv både kök och badrum i lite gammaldags stil, och har även samma möbel som Sophie visar här ovan)

Dessutom, oavsett kopioförsäljningen så var A2 en vanlig möbel, absolut inte bara i fina villor. Jag har guidat i Grythyttan så jag har rätt väl på fötterna i den diskussionen. Men jag har också ett foto på mina morföräldrar sittande i just densamma och det var inte direkt den välbesuttnes villaträdgård den stod i, men det traditionella egnahemmet från 1940-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.