Hej!
Jag ska renovera en liten toalett. Hade först tänkt lägga ny plastmatta på golvet med uppvikta kanter och måla väggarna.
Nu funderar jag på att kanske lägga klinker på golvet och måla väggen. Vad sägs?
Hur gör man mot väggen? Ska man lägga en klinkerrad längst ner på väggen?
Finns det några anvisningar? Eller tips?

Anders
 
T
Ja, du skär ju socklar utav golvplattan och sätter på väggen.

8-12 cm blir bra!
 
Plastmattan måste vikas upp mot väggen. Lägg i så fall klinkerraden utanpå mattan utan att komma ända ner (lämna någon cm) så det suger fukt.
 
Plastmatta? Nu förstår jag inte. Det var plastmatta eller klinker.
Vad är kraven förresten på en toa med handfat och toa utan golvbrunn? Det är betonggolv och gipsvägg. Är kraven samma som i badrum? Det ska vara uppvikt kant och tätt mot tröskel?
 
Du behöver inget tätskikt på en sådan toa, men det skadar ju inte att sätta flytande tätskikt under klinkern (strunta i mattan).
Sätt en sockel av klinker (typ 5-10 cm), blir snyggt och praktiskt.
 
Nu har jag tagit bort plastmattan, hur får jag bort limmet från golvet, för det kan jag väl inte ha kvar när jag ska lägga klinker. Man använder väl en tandad påläggare och det funkar väl inte?
 
även gästtoaletter, skall målas med tätskikt på golvet och 10 cm upp på väggarna.
 
T
Dzollero skrev:
även gästtoaletter, skall målas med tätskikt på golvet och 10 cm upp på väggarna.
Ja, om man ska följa reglerna men om det blir en läcka så kommer det ändå att rinna ut utanför toaletten på grund av att det fattas en brunn.

Vattenskada som vattenskada...........
 
Det är skillnad på vattenskada och vatten skada. Den farligaste är när det står och droppar lite grann. Då upptäcker man det inte förens det är försent och då kostar det en hel del att åtgärda.
Vid översvämning upptäcks det direkt ock går hyfsat enkelt att torka ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.