Är det någon här som har erfarenhet av strömbrytare från MB (finns hos elbutik.se)?
De är ju väldigt billiga men hur är kvaliten?

Tack på förhand
 
Möjligt att jag missat, men jag har fått för mig att det är malmbergs?

Finsn mycket skrivet här om dålig kvalitet på Malmbergs.

Men jag kan ha fel, så att MB inte alls är malmbergs.
 
MB på elbutik.se = Malmbergs..

Jag har monterat dessa 1gång i mitt liv och lovade mig själv aldrig mer..

Plast som spricker, dåliga anslutningar..
 
Det är Malmbergsgrejer, även kallat Praktikern.

Köp något annat. Det är skit (personligen tycker jag att deras apparater ser billiga och fula ut också). Monterade två kapslade strömställare hemma - aldrig mer!

//Patrik
 
Elinfo skrev:
Plast som spricker, dåliga anslutningar..
Ja, man känner att plasten är billig och dålig. T.ex. så kan man böja lite på den och om en av skruvarna typ skruvar i sig lite snett när man monterar det så böjer sig plasten och det blir svårt att få på "locket". Insatsen i de kapslade strömställarna är dessutom helt värdelösa (krånglig att koppla och har för mig att det inte gick att se vad som var upp eller ner heller)!

//Patrik
 
För några år sedan hjälpte jag en polare att byta sina gamla infällda till Malmbergs, och det var första och sista gången jag använde strömställare från dom (flera stycken slutade fungera efter en tid) :mad: Mer behöver jag väl inte säga....
 
Ja, då får väl jag vara motvals och komma med något positivt omdöme då. Har en sådan på vinden och den har fungerat alldeles utmärkt. Deras uttag är sämre, inte så smidiga som ELJO, så jag har sådana där "det märks", men eftersom t ex en utanpåliggande 4 kostar 1/4 av ELJO, så har jag även några sådana där de inte är så kritiskt (dvs många ur och i kopplingar).

Sedan är det väl som sagt inget jag skulle vilja *jobba* med. De är helt klart sämre fit&finish på dessa än på riktiga grejjor. Det alldeles för höga kontakttrycket som uttagen har väljer jag dock bara att se som ytterligare försäkring mot varmgång vid hög belastning. ;) Nej, allvarligt, de är inte roliga att trycka i en stickpropp i.
 
Ett tips, mät kontakttrycket om två år och jämför med tex ett eljo. Det är helt olika legeringar, så den "extra" säkerheten är nog inte alldeles säker.
 
dollarstore har åxå billiga 4-vägs som är bättre än mb (därmed inte sagt att dom är bra)
 
elmont skrev:
Ett tips, mät kontakttrycket om två år och jämför med tex ett eljo. Det är helt olika legeringar, så den "extra" säkerheten är nog inte alldeles säker.
Är uppe på ett-och-ett-halvt på den äldsta, och den är fortfarande lika djävlig... :) Vi får se om den tappat till i vinter. :)

(Jag bytte fö en del gamla ojordade i vardagsrummet, och där var det inget tjafs; spiralfjädrar som stog för kontakttrycket. 40 år gamla och som nya. Men sådan kvalitet går väl inte att köpa idag. Det är "utveckling" det...)
 
kanske petskydden som kärvar, prova med att spraya lite "kvick-loss", suverän teflonspray för fastkärvade lysrör-rena rama undermedlet för att lossa rören iaf...
 
pellefant skrev:
kanske petskydden som kärvar, prova med att spraya lite "kvick-loss", suverän teflonspray för fastkärvade lysrör-rena rama undermedlet för att lossa rören iaf...
Njae, den jag tänker på saknar ett av petskydden(!). (Bättre kvalitetskontroll än så har de alltså inte). Jag såg det inte förrän den var monterad så jag har inte orkat göra något åt det än (den sitter på krypvinden så det är ingen direkt elsäkerhetsfara). Och den är inte mycket bättre sämre än de andra... :)

Men jag tackar för teflon-tipset, det kommer nog väl till pass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.