Hej alla kunniga!

Står i funderingarna att täta och isolera mitt kall-garage. Vill kunna använda det som extra rum under vinterhalvåret. Nu till första frågan...
På garaget ligger endast ett plåttak (se bild), kan man isolera detta från insidan och hur ska jag då gå till väga för att undvika framtida fuktskador osv. Vilka material blir bäst för ändamålet att få det varmt och tätt.

Andra frågan: Golvet är en gjuten betongplatta, kan man isolera denna också och i så fall hur?

Tacksam för all hjälp och alla synpunkter. (är ny på området)
 
  • IMG_2033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du isolera det från undersidan. Man behöver en luftspalt under plåten så att ev kondens kan vädras bort. Under luftspalten behöver man nått tätt som tex oljehärdad massonite eller så finns det speciella dukar för detta. Under det så kan du ladda på med isolering.

Har du gott om golvhöjd så kan du lägga på 20 cm isolering på befintlig platta och sen gjuta en ny. Då får du en välisolerad platta. Blir det för högt så kan man minska på isoleringstjockleken eller hugga bort den befintliga plattan och uttnytja det utrymmet för isolering men det blir ju naturligtvis mer jobb. Det finns ett antal trådar om isolerig av källargolv här på forumet och det är ungefär samma sak så de kan vara bra som inspiration
 
Tack för svaret!

Ok, så det isolera från insidan som gäller, har även hört att man kan göra detta från utsidan. Men det kanske är mer jobb?

Hur stor ska luftspalten vara mellan plåten och masoniten? Vilket är bäst av masonit och duken du nämner?
Som syns på den mörkare bilden så är det glipor vid takets kant, ska jag behålla den glipan för ventilation? Sen undrar jag även hur jag tätar i skarvarna om jag väljer masonit innanför plåttaket?

Tack på förhand!!
 
Ska du isolera från utsidan så måste du ju ta av taket eller isolera ovanpå. Det senare har jag ingen erfarenhet av.

Vet inte hur stor luftspalt man ska ha faktiskt. Har aldrig byggt med duk själv men en bekant gjorde det och han var helnöjd. Jag byggde med masonite och det dunkar men det är lite jobb. Du ska definitivt ha glipan kvar så att det kan ventilera. Normalt lägger man bara masoniten med lite överlapp så fixar det sig på egen hand är man spikar fast den. Underifrån kan det ju bli lite mer pyssel förståss
 
Någon som använt sig utav Vindskyddsfolie istället för masonit? Har läst att det ska funka också, frågan är bara om det blir risk för kondens då...?
Tacksam för alla svar!
 
Du kan isolera med mineralull ovanpå metalltaket. Du måste givetvis lägga nytt tätskikt ovanpå isloeringen. Täta isåfall glipan.
 
Ok, känns som det alternativet innebär ganska mycket mer jobb? Men tack för förslaget.
Ingen som har svar på frågan om vindskyddsfolie på insidan av plåten för att sedan sätta isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.