Börja med bygglov och konstruktion!

Jag skulle rekommendera ett plintat ramverk, som du kan beställa och beräkna hos någon som prefabricerar takstolar. Mitt tips är Nässjö Takstolsfabrik http://www.takstolsfabriken.se/

Bygget är definitiv bygglovspliktigt, men det visste du förstås redan.

Bifogar utvecklad skiss -
 
Redigerat:
Om man nu skall bygga tak över halva tomten för att ta sig emellan husen skulle jag nöjt mig med ett paraply och en varm jacka. Eventuellt även en trappkopplad lampa mellan husen.
 
Tror att det är i längsta laget att förena två hus som ligger 30 meter ifrån varandra. Hade det varit 10 meter då hade det varit OK.
 
Att döma av flygfotot är avståndet heller inte alls några 30 meter, utan snarast omkring 10-12 meter. Annars skulle jag ingalunda levererat förslaget.
 
billy_baver skrev:
Börja med bygglov och konstruktion!

Jag skulle rekommendera ett plintat ramverk, som du kan beställa och beräkna hos någon som prefabricerar takstolar. Mitt tips är Nässjö Takstolsfabrik [länk]

Bygget är definitiv bygglovspliktigt, men det visste du förstås redan.

Bifogar utvecklad skiss -
Jajemän,
Bygglov är inskickat för ett tag sedan, vi får lov att bygga ut 30kvm utan problem.

Tack för nya skissen, fint att se från sidan - smäckert.
 
raveper skrev:
Om man nu skall bygga tak över halva tomten för att ta sig emellan husen skulle jag nöjt mig med ett paraply och en varm jacka. Eventuellt även en trappkopplad lampa mellan husen.
Visst, om vädret var som i Miami, men lite tjötigt i Sverige.
 
billy_baver skrev:
Att döma av flygfotot är avståndet heller inte alls några 30 meter, utan snarast omkring 10-12 meter. Annars skulle jag ingalunda levererat förslaget.
Ska mäta imorgon, 10 meter är det från boningshus till granhäck (österut).
Fick ett 30 meters rör av vår elektriker att gräva ner mellan husen för att slippa ha två el-abonnemang så jag antog att det var något åt det hållet.
 
Mätte precis i det underbara vädret,

Om vi som tänkt från början så är flytten 25 meter.
Om vi går på BBs förslag är det 15 meter mellan husen, så BB hade rätt!

Gäller att ställa kostnader mot varandra, men tror fortfarande att BBs alternativ är bäst och snyggast. Vill även tro att jag klarar att bygga det mesta själv. Självklart la bromsarna av igår så det blev inget av att titta på förrådsbyggnader. Ni som är inne här, om vi kör som BB tycker så lägger jag gärna ut kostnader och annat för er om ni går i samma tankar.

Tobbe
 
Hej, har mailat mitt svar ang min husflytts kostnader och tillvägagångssättet mm till Dig häromdagen.. Ditt hus ligger bättre till än mitt, som också är lite större, så det skulle inte bli så bökigt för kranfirman och kräva samma kostsamma arbete.

Förslaget om att skaffa ihop några vänner och "stockrulla" gästhuset skulle nog gå bra på er plana tomt, men fordrar ändå lite planering och kanske inte bara vänner utan några "betalda proffs" också !

Men... jag skulle nog gå på förslagen som Du fått av BB. Rätt som det är så ändras kanske det politiska styret i er kommun... och vips så får man bygg till och ihop på ett annat sätt... och då är det väl bara att sätta väggar runt däcket, så blir det en stor villa av alltihop!

Nåja, lycka till med bygget, på vilket sätt ni än går tillväga !

Helena med
Nationalschabraket
 
Det låter spännande med era planer på bygge eller husflytt!

Jag tänkte bara berätta att jag har en kompis som har bott i ett litet soldattorp 30 meter från sina föräldrars hus ända sedan hon var 8 år gammal. Barn är ju olika förstås, men för henne funkade det utmärkt. Om ni står ut ett tag till kanske hon kan bo där utan husflytt och dyrbara byggnationer. Det kanske går att hitta någon smart förvaringslösning eller liknande? Inreda vinden på ert bostadshus till ett sovloft?
 
Friedschen skrev:
Jag tänkte bara berätta att jag har en kompis som har bott i ett litet soldattorp 30 meter från sina föräldrars hus ända sedan hon var 8 år gammal. Barn är ju olika förstås, men för henne funkade det utmärkt.
Kan inte låta bli att fnissa eftersom många här på forumet inte ens kan tänka sig att ha sovrummen på olika våningar i huset och min bror vill helst ha barnen i samma säng:p
 
Marypytting skrev:
Kan inte låta bli att fnissa eftersom många här på forumet inte ens kan tänka sig att ha sovrummen på olika våningar i huset och min bror vill helst ha barnen i samma säng:p
Hahaha, du har nog rätt! Jag gillar compact living och gillar "thinkig outside the box".

Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att päronen sover i loftsäng i vardagsrummet och så får dottern eget rum? Och sen sparar ni ett par år tills ni har råd med en ordentlig utbyggnad?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.