Ska bygga nytt hus på c:a 125m2 i ett plan med luft/vatten värmepump + solpaneler på garaget och kulvert in till huset för uppvärmning. Att sedan blåsa ut den uppvärmda luften i huset verkar ju dumt så jag funderar på ett FTX aggregat.

Om man vill ha ett enkelt, inte alltför dyrt som är så tyst som möjligt och har låga driftskostnader(el&filter) samt enkelt att underhålla, vad skulle ni då rekommendera?

/Thommy
 
Kanske Temovex RT-250S-EC
El kostnad (ca50W = 440kWh/år) lägre än filter kostnad (382+450kr).
 
Mich skrev:
Kanske Temovex RT-250S-EC
El kostnad (ca50W = 440kWh/år) lägre än filter kostnad (382+450kr).
Verkar bra.
Tack!

Finns det inga med tvättbara filter eller på något sätt återanvändbara?
/Thommy
 
Tvättbara/återanvädbara filter borde inte kallas filter utan bara flugfällor.
Fast som förfilter är dom inte fel.
 
Innan man bestämmer sig för aggregat måste man ju veta hur mycket luft som ska flöda i systemet. Sedan är mitt råd att ta till ett större aggregat som inte behöver gå på 100% för att klara luftflödena. Blir mindre ljud och vibrationer i anläggningen samt att det går att öka på vartefter rör och filter blir smutsiga.
 
peter.holm skrev:
Innan man bestämmer sig för aggregat måste man ju veta hur mycket luft som ska flöda i systemet. Sedan är mitt råd att ta till ett större aggregat som inte behöver gå på 100% för att klara luftflödena. Blir mindre ljud och vibrationer i anläggningen samt att det går att öka på vartefter rör och filter blir smutsiga.
Ok, det låter vettigt men hur vet man hur stor luftmängd man behöver? :surprised: Jag har inga exceptionella krav och huset är 125m2 med öppen planlösning.

/Thommy
 
Man ska byta all luft varannan timme. Med normal takhöjd blir det ca 40l/s i detta fall. Lägg på lite till så inte aggregatet behöver gå för fullt. Kikar du i fläktdiagram för aggregaten så ska de ge det flödet vid ca 100-150Pa tryckfall (från kanaler och don).
 
Tack så mycket!
/Thommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.