I måndags påbörjades grävningen på tomten och det första jobbet var att riva grannens carport (de som styckat av och sålt till oss) för att där göra väg upp till vår tomt.

Vår granne skall ev. ta en del av kostnaden för carportsrivandet och därför har vi bett att få kostnaden för det specat på offerten.

Vi har begärt in ett antal offerter och de flesta var bara intresserade av att jobba på fast pris och priserna för själva carportsrivningen har legat runt 120 kkr. Ett pris vi har tyckt verkat alltför högt och vi bestämde oss istället för att köra på löpande räkning på hela grundarbetet. Vi har skattat arbetet med carporten till max en vecka, det värsta som kunde hända var att betongblocken skulle vara fastgjutna på något vis.

Nu var det inget gjutet och efter två dagar var carporten riven och återställd, sen var det väl lite småfix dag tre så om man räknar "snällt" var det kanske tre dagars arbete, dvs ett pris på ca 17 kkr! Min sambo har varit med och jobbat också så lite dyrare hade det ju blivit om någon annan gjort det, men det är ganska bra marginaler ändå!

Så man kan inte säga annat än att de tar verkligen höjd för oförutsedda händelser i offerterna.

Hela mark- och grundarbetet skall utföras på löpande räkning så det skall bli spännande och se vad kalaset landar på! Jag återkommer när allt är klart, först då vet man ju om man gjort en bra affär eller ej.

På hemsidan under byggdagbok så ser man carporten före och efter.
 
Grattis - det lönar sig att ta risker ibland. Egentligen samma sak som ett bolån - rörlig eller fast ränta.
Kul att ni satt igång - håll hemsidan uppdaterad med bilder. En del verkar tagna med en mobil?!
 
Japp, de är tagna med Motorolas 3G-telefon. Vet inte modellnamnet, men bilderna blir riktigt bra tycker jag! Jag har beställt en Nikon Coolpix 500 men den har inte kommit in än, men i slutat av veckan kanske jag har en!
 
Fin tomt och läckert hus ni skall bygga.
 
Då e det ju inte så konstigt att de flesta bara vill jobba efter fast pris med dom PRISERNA :p
Underbar utsikt ni kommer o få :)
 
Tack så mycket!

Än känns det bra med löpande räkning, men arbetet har ju knappast börjat än och det är ju först när man är klar man verkligen vet om man gjort en bra affär. Men det känns som om ifall man tar ett fast pris så tar entreprenören knappt någgon risk alls utan offerten är baserad på "worst case" och inget normalfall. De flesta var inte intresserade av att jobba på timme, det blir väl för liten vinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.