Hej,
Vi ska göra om vårt kök. Vi vet vad vi vill ha för stil - men hur i hela friden ska man kunna bedöma kvaliteten hos olika köksleverantörer?
Vi har besökt HTH, Ballingslöv och Ikea. Jag har dragit i lådor och känt på luckor men jag kan ju inte avgöra vad skillnaden är (om det egentligen är någon alls). Det enda fullt synliga för mig är att Ikeas luckor är tunnare, HTH:s och Ballingslövs är betydligt kraftigare. Men om det spelar någon roll i praktiken vet jag ju inte.
De luckor vi är intresserade av hos alla tre leverantörer är gjorda i MDF - men finns det MDF av olika kvalitet? Eller är MDF "alltid MDF"? Finns det annat som kan påverka kvaliteten än bara luckkvaliteten, som till exempel hur det monteras, hur stommarna är gjorda, etc?
Alla tillverkare säger ju att de har fantastiskt bra kvalitet. Hur ska jag som lekman kunna veta om prisskillnaden också återspeglar skillnad i kvalitet? Vi har fått ett ca pris från Ballingslöv på 145 000 kr och från HTH på 130 000 kr (exklusive vitvaror). Ikeaköket har vi inte räknat på pris för men det skulle väl kosta hälften gissar jag.
Jag är verkligen hemskt tacksam för svar och tips!!
 
Ikea är grymt mkt bättre idag än tidigare = min rekommendation!
.. sök sen så hittar du många trådar om just det här!
 
kör Ikea, det är ingen märkbar skillnad i kvalitet från IKEA och köken "snäppet dyrare".

alternativet som många gör är att köra stommar och luckor från IKEA, bänkskiva i en bättre kvalitet, blandare och diskbänk från mer eksklusivt etc..

själv valde jag att få platsbyggd kök, det var inte så mycket dyrare än IKEA faktisk, kolla om det finns någon kökssnickare i närheten!

PS! rotavdrag
 
Suddagumman skrev:
Jag är verkligen hemskt tacksam för svar och tips!!
Tycker man skall undvika kök som har plåtlådor. De skramlar och man får känslan av att man är i ett garage..
 
Redigerat:
Har du kollat in köken som de använder i tv-programmen ? Bygglov, Från koja till slott ? Simon & Thomas ?
Kolla in www.epoq.se
Jag har ett själv och är mycket nöjd över kvalitén tom lite kraftigare stommar 18mm istället för 16mm.
 
Har byggt både Marbodahl, HTH, Ikea och istämmer tidigare svar. Skulle jag köpa kök idag så utan tvekan IKEA. Det är samma lådinredning som dom andra köksleverantörerna kör med fast till halva priset.
 
stenen skrev:
Tycker man skall undvika kök som har plåtlådor. De skramlar och man får känslan av att man är i ett garage..
Lyssna inte på den här grabben, han vet inte vad han snackar om! Ikea har precis samma fina lådor som alla andra, med soft-close och finfin kvalitet så är det inget att tveka på - stick o jämför själv så ser du!
 
Taenk (http://www.taenk.dk) testade gör-det-själv kök för tag sedan och IKEA tillsammans med Kvik var "Bäst i test" i konkurrens med bl.a. HTH.
 
Miles skrev:
Lyssna inte på den här grabben, han vet inte vad han snackar om! Ikea har precis samma fina lådor som alla andra, med soft-close och finfin kvalitet så är det inget att tveka på - stick o jämför själv så ser du!
Det stämmer inte. De har precis bytt leverantör och har sämre kvalitet nu. Se andra trådar här i kök forumet.
 
screamin-daemon skrev:
Det stämmer inte. De har precis bytt leverantör och har sämre kvalitet nu. Se andra trådar här i kök forumet.
IKEA har nyligen bytt lådleverantör till Hettich i Sverige. Dessa håller minst lika bra kvalitet som de gamla från Blum, tom klassen bättre enligt vissa.
 
Jag hade tänkt att välja Marbodal eftersom deras kök är Svanenmärkta. även om Ikea kanske har samma tillverkare som Marbodal. Kan inte hjälpa att IKEA känns B. Vi har mycket möbler från IKEA och som en kompis uttryckte det: det borde finnas en IKEA-helgdag då man ska skruva åt alla skruvar.
Hur är det med kvaliteten på vita luckor? Vill ju inte ha luckor där det vita asläpper. Det finns väl folie, laminat, melamin, mdf och allt vad det är. Vad är bäst?
 
pope70 skrev:
IKEA har nyligen bytt lådleverantör till Hettich i Sverige. Dessa håller minst lika bra kvalitet som de gamla från Blum, tom klassen bättre enligt vissa.
Jag har sett det där med Hettich flera gånger under våren, och jag håller med om att Hettich är bra. Hettich har ju egen utveckling och ett sortiment med många finesser som inte Blum har.

Men är det verkligen Hettich i IKEA-förpackningarna? Det ser ju exakt ut som de gamla Blum-lådorna, fast i billigare material. Jag tolkade bytet som att IKEA hade lagt ut plagiat av Blum-lådor på tillverkning i lågprisland, men visst, jag kan ha fel.
 
Är också på gång att köpa kök, det blir det första jag köper från grunden. Har varit inne på IKEA och KVIK, men även EPOQ fast jag tyckte inte de kändes bra när jag var på EL-Giganten och klämde på det. IKEA verkar mest prisvärt (surprise) och SOLÄR alltså den serien med integrerade handtag motsvarande KVIK´s MANO är den som jag är mest intresserad av. Är det någon som har erfarenhet av SOLÄR?
 
Kikar oxå på liknande och blev faktiskt positivt överraskade av Kvik (Barkaby) jämfört med IKEA, deras hantagslösa luckor (mano) var mycket bättre utformade. Det går att greppa både uppåt och nedåt och de har fattat iden med horisontella linjer. Stommarna verkar ha samma tjocklek och lådorna verkar snarast ha högre kvalité än IKEAs nya.

Jag har byggt och använt två IKEA-kök de senaste 4 åren (olika hus) och varit nöjd med deras kvalité, men nu blir det nog danskt.
 
tvåfamilj skrev:
Är det någon som har erfarenhet av SOLÄR?
Jag har SOLÄR på en rad skåp (som typ en skänk) vid matplatsen och det funkar jättebra för vanliga skåpsluckor.

Men... Vi valde bort SOLÄR till själva köket när vi var på varuhuset och det visade sig att min mans knubbiga fingrar inte riktigt får plats i greppspåret och att det därför var nästan omöjligt för honom att öppna tyngre lådor och inbyggda vitvaror som kyl och diskmaskin med bara en hand. Själv kunde jag öppna, men bröt en nagel på kuppen. Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.