Hejsan Allihopa !

Jag har ett litet problem. Hur ställer man egentligen in handöverfräsen när man använder profil och kontraprofilfräsar ?? Jag har nämnligen köpt en spröjs och bågsats från Tooltrust för att kunna tillverka två nya fönsterbågar till mitt hus. Jag har ett antal gamla fönster med lösa innerfönster och tyvärr är två av de yttre bågarna så dåliga att de inte går att fixa till. Fick fräsarna i går och har labbat med dem lite idag men tycker det är svårt att ställa in fräsen så att profilerna passar in ordentligt i varandra.

Mina gamla fönsterbågar är slits och tappade. Jag förmodar att de skall vara det även med denna sats. Profilfräsen har kullager så den är enkel att ställa in. Däremot kontraprofilen tycker jag verkar svårare. Det gäller ju att få rätt djup och bredd på den så att profilerna passar ihop. Finns det något knep hur man går till väga för att det skall bli bra ?? Skickar med en bild på hur fräsarna ser ut. Figur A-B visar mina fräsar. Finns det någon annan som tillverkat egna fönsterbågar här.

Mvh / Niclas
 
  • Sida-29-SprF6js--List.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tror du har behov har du ett fräsbord? underlättar avsevärt...
 
Hej! Jag har likadana fräsar, och samma problem, tror jag.
Så här har jag gjort med inställningen (enklast i fräsbord): fräs först profilen, matcha sen djupinställningen på kontraprofilen mot den frästa profilen, enklast genom att hålla den intill när du justerar djupet. Gör några provbitar,man måste använda (nästan) hela L-måttet annars passar dom inte i varandra.

Men för mig fungerar det ändå inte. Mina bågar är ca 25mm tjocka med slits och tapp och det går inte att använda kontraprofilen eftersom jag bara har 7-8 mm material ovanför tappen och  L-måttet på kontraprofilfräsen är 15mm. Bågarna måste alltså vara ca 15mm + tappen +kittfalsen tjocka för att det ska fungera.
Om du har lika tunna bågar och bara har två att laga kanske det enklaste är att fräsa profilen och såga och fila ut tappen och kontraprofilen, jag tror att det är så det är gjort från början på mina fönsterbågar.
Jag har ganska många fönster att renovera och har beställt en sån här fräs och motsvarande profil, faktiskt den enda jag hittat.
http://www.amanatool.com/bits-fv/53800.html

MVH
Nybyggarn
 
Hejsan !

Fräsbord har jag. Tiilverkat det själv men det fungerar bra. Jag har provat mig fram idag och hittat en bra inställning på kontraprofilen. I varje fall när den sitter i fräsbordet. Men när jag skall fräsa de korta bitarna med tapp på då kan jag ju inte använda bordet. Eller gör jag fel ?? Tjockleken på mina fönster är 33 mm så det borde fungera. Vilken dimension har man normalt på kittfalsen ? Jag har sneglat på mina gamla fönster och de är gjorda precis som nybyggarn påpekar. Säkert sågade för hand för att passa profilen. Möjligt att jag är inne på helt fel spår när det gäller själva konstruktionen av bågen. Tacksam för svaren.

Mvh / Niclas
 
Jag har gjort flera fönster och även en brudkista med spegel och då använde jag sådan här fräs och det funkar bra. Biten som jag visar är en provbit som jag använder när jag ställer in fräsen.
Jag gjorde även spröjsen med den har och det gick bra. mann lägger alla spröjs bredvid varandra + 2 extra för den första och sista har risk att bli fel när man startar och slutar gäller kortsidan, jag gör även samma med ramarna
 
  • frs.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicdah!

vad kostar en uppsättning av frässtål? Kommer själv fixa lite bågar framöver.

Magnus
 
En sådan fräs kallas kontraprofilfräs och man använder samma fräs till båda momenten. man bara skruvar om den. kostar ca 500 - 1000 kr beroende av kvalite man vill ha. Jag betalade 900 kr för några år sedan och har kört rätt mycket och den är bra skärpa i fortfarande
 
Hejsan !

Nu tror jag att jag börjar få kläm på inställningarna. Har kört lite nya testbitar idag och profilerna börjar passa ihop fint nu. Spröjsfräsarna kostade 684 kronor. Inte så farligt tycker jag. Hade räknat med att de skulle kosta lite mera. Fick dem hemskickade direkt från Toolbox.

Fast jag har ett litet problem. Jag har tillverkat en jigg som jag använder när jag fräser kontraprofil och tappar. Det fungerar alldeles utmärkt men när jag fräser tappen tvärs fiberriktningen så vill träet flisa sig lite precis i slutet. Gör jag något fel eller är det känsligare att fräsa tvärs fiberna. Jag fräser tappen med en 10 mm notfräs och hastigheten på läge 5. (graderad 1-6, Festtool OF-1010). Det går ju iofs att planhyvla bitarna till rätt mått efter tappen har frästs men det är väl kanske inte rätt sätt.

Köpte förresten en notfräs också från Toolbox för att präsa slitsarna med. Det är en 10 mm notfräs, hela 80mm lång. Även här har jag gjort en jigg för att det skall bli bra. Provade med att såga slitsarna med det här med att såga rakt på frihand är inte riktigt min grej.  :)

Är det någon som vet hur stor kittfalsen skall vara. Jag har kört den 8x8mm och det borde väl räcka. Tänker använda 3 mm glas i bågarna.


Mvh / Niclas

 
Man får alltid detta problem även vid stora stationära fräsar. Ta en liknande skräpbit (båge) och fäst med tving eller liknande som anhål så det inte blir ett "slut" på den riktiga biten som kan fläka, då ska det alltid gå bra.

Magnus

Ta gärna lite bilder, är på G att tillverka lite bågar själv.

 
Hejsan !

Nu har jag tillverkat en fönsterbåge i minityr. Inte särskilt stor, 40X15 cm och den blev riktigt bra. Kan givetvis bli lite bättre men fullt acceptabel. Måste köpa fininställning till parallellanslaget för det är svårt att ställa in korrekt mått när tappen skall fräsas. Någon tiondel fel märks på slutresultatet. Imorgon skall jag ge mig på att göra en fullstor testbåge med spröjs och allt. Har hyvlat till rätt dimension på virket idag. Skickar med några bildet när allt är klart !!

/ Niclas
 
Hej jag har gjort en del fönster inställningarna är lite luriga i början men har man gjort det ett par gånger så går det som hejsan. Någon form av parallel föring till fräsbordet är att rekomendera, helst en kullagrad historia. Men det funkar med den typen som följer med till tex mindre bandsågar,bordssågar som löper i ett spår.
 
Hejsan Allihopa  !

Det börjar likna ett fönster nu. Fast det tar väääldigt lång tid. Jag vet inte om jag gör på bästa sätt. Tapp och kontraprofil fräser jag i en jigg. När man väl ställt in alla mått så går det rätt så  snabbt. Det som återstår är att fräsa tapphål till spröjsen,  profiler och kittfals. Förmodligen går det att rationalisera arbetsgången bättre än vad jag gör. Tyvärr har vi gäster på besök from imorgon så det lär väl inte bli klart innan helgen.

Och så har man ju en massa andra sysslor på ett gammalt hus. Dessutom väntar jag in den nya kakelugnen. Arbetet med att förbereda för den har tagit lång tid. Hoppas på lite mer tid framåt hösten !!!

En liten parantes bara. Var inne på Byggmax igår. Tittade på deras fösnter som enligt reklamen tillverkas av Allmogefönster. Snacka om dåligt arbete. Ingen precision alls. Eller så är jag alldeles för pedantisk. Allt som jag gör vill jag skall vara perfekt till 100 procent. Tyvärr så tar det tid också. Det gäller väl att göra som en snickare sa till mig. Fuska på rätt ställe, då syns det inte. :)

Mvh / Niclas
 
  • Gilla
jshdbcksjdh
  • Laddar…
nicdah skrev:
Hejsan Allihopa  !

En liten parantes bara. Var inne på Byggmax igår. Tittade på deras fösnter som enligt reklamen tillverkas av Allmogefönster. Snacka om dåligt arbete. Ingen precision alls. Eller så är jag alldeles för pedantisk. Allt som jag gör vill jag skall vara perfekt till 100 procent. Tyvärr så tar det tid också. Det gäller väl att göra som en snickare sa till mig. Fuska på rätt ställe, då syns det inte. :)

Mvh / Niclas
Bra! Bra! Inställningen är min. Jag är inne på tråden "Fräsa skåpluckor" men det vi sysslar med är närmast identiskt. Om det skall vara någon skillnad mellan "proffstillverkat" och det jag gör så skall det  vara mig till +.

Är du bra på frästekniken? Har köpt en DVD från Norge. Gav mig mycket värefulla tips som nybörjare jag är.  Önskar fortsatt kontakt.

Ha en fräsig tillvaro!

A

 
Hejsan !

Jag är ingen "storfräsare " :) ännu i varje fall. Fick fräsen, en Festool OF-1100 av min sambo för en dryg månad sedan i 40-årspresent. Tycker att det är fantastiskt roligt att kunna tillverka saker själv. Ett måste tycker jag om man har ett gammalt hus där ingenting är standardmått på. Egentligen hade jag tänkt beställa nya fönster via Mockfjärdsfönster eller dylikt men leveranstiden är så lång tycker jag. Förra ägaren och även jag har låtit tillverka exakt likadana fönster som huset haft sedan det byggdes. Nu återstår bara sex fönster av den gamla typen med lösa innefönster och jag vill gärna bevara dem. Fyra av dem har jag renoverat eftersom de var kanonfina i träet. Tillverkade i riktigt kärnvirke (han som byggde huset hade eget sågverk) som fortfarande kådar efter 80 år.

Köksluckor vet jag inte om jag kommer att tillverka. Sambon säljer polska kök. Fantastiska kök med otroligt fina luckor. Nästa sommar blir det nog köksbyte i samband med att jag skall riva upp golvet och isolera. Skulle egentligen gjort det nu i sommar men tiden har inte räckt till. Måste ju få lite tid att leka med fräsen också !!!

Mvh / Niclas
 
Läste med stort intresse ett gammalt ämne "Tillverka fönsterbågar med spröjsfräs" och gärna vilja fortsätta på ämnet, därav detta "nya" ämne.

Jag är i färd med att tillverka spröjs till mina 20-tals fönster som någon (arg #¤!) har låtit ta bort de ursprungliga spröjsen. Man ser tydligt där de gamla spröjsen är kapade. Jag ser två alternativ.

1) jag monterar isär hela fönsterbågen och knackar ut "tappen" och nytillverkar nya spröjs.
2) jag nytillverkar spröjs med negativ fräsning och monterar dem helt enkelt dikt an mot fönsterbågen.

Någon som har erfarenhet/tips/idéer att dela med sig av?

Jag planerar att använda Cobolts spröjsfräsar (http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=74500073)

Vad för trä skall jag använda? Kärnvirke (antar att det fortfarande är furu) omnämns ofta, hur/vart köper jag sådant (i stockholmstrakten)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.