Hej,

Vi bor i ett hus byggt 1926 med brutet tak. Taket lades om senast 1976 med betongpannor. Hur länge håller ett tak, dvs papp och läkt? Börjar det bli dags att lägga om vårat tak i förebyggande syfte, eller ska man vänta tills det blir problem/läckage?

/Ola
 
Finns nog inget givet svar på det, lyft på några pannor kring takfot och andra utsatta ställen och kontrollera läkt o papp.
 
Vårt tak som var från 1936 lades om 2000. Inga läckage utom vid störtregn då det kom in lite på vinden på några ställen. Vi har lertegel som vi behöll men lade ny papp och nya läkt. Den nya pappen direkt på den gamla efter att läkten brutits bort.
 
Takc för svaren!

Verkar som det inte är någon brådska då när det gäller papp och läkt... hur länge håller betongpannor som är från 70-talet? Vi har precis dränerat och jag tycker pannorna avger ett pulver som hamnar i rännorna...

/Ola
 
Jag har betongpannor från 50talet på ett gammalt sticketak och det läcker inte än. Dock är det väldigt fult så det ska läggas om snart.
 
ori skrev:
Takc för svaren!

Verkar som det inte är någon brådska då när det gäller papp och läkt... hur länge håller betongpannor som är från 70-talet? Vi har precis dränerat och jag tycker pannorna avger ett pulver som hamnar i rännorna...

/Ola
Den är sanden i pannorna som släpper, pannorna slits & blir tunnare med åren, just pannor från 70-talet har tendens till att sanda.

i övrigt tycker jag som ovan att du ska lytfa på lite pannor och kolla läkt och papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.