Hej,

har kikat runt en del ang nybygge eftersom befintliga hus i regionen ligger högt i pris.
Har kontaktat några företag och fått lite prisuppgifter.

Nu till den eg. frågan,
Går det att bygga ett 1.5 plan med total 160 - 190 kvm till ett maxpris om drygt 2.5 miljoner?
Kostnader för tomten ligger på ca 650 - 700kkr
Efter ett par snabba produktionskostnadskalkyler börjar drömmen om hus kännas allt mer avlägsen.

Kan göra en del själv, men inte de stora momenten som grund och resning av stommen.
Utan erforderliga certifikat kan man ju heller inte ge sig på el och våtutrymmen.


Tar gärna tips på husleverantörer i Uppsalatrakten.

Tack på förhand
 
Lite Off Topic. Men hur lång ut från själva staden behöver du komma för att få tag på en tomt till det priset?

Är det inte så att du jämför "begangnade" hus i mer attraktivt läge, med en nyproduktionskostnad i mindre attraktivt läge? Det jag tänker på är ju att om du ex. går ut ytterligare någon mil så får du tag i ett befintligt hus för kanske 1 milj.
 
Mikael_L
Älvsbyhus Torgrim och Sleipner har 121 kvm nedervåning, inredningsbar ÖV på ytterligare 64 kvm. Priset i Uppsala ligger på 1.107' .

Jag tycker det borde gå in i budgeten, även efter att ÖV blivit inredd.

Inte världens mest spännande hus, men det funkar iaf.

Du kan även kolla smålandsvillan, om du vill jämföra med sveriges näst billigaste hustillverkare.
 
-> Hempularen: Tomter till det priset finns i ett samhälle någon mil utanför tätorten Uppsala. Goda kommunikationer med tåg, buss och fina vägar. Har kikat på några "begagnade" hus, och man har fått betala någonstans 2 - 2.5 milj för hus i halvdant skick och som är nedtryckta på tomten med skohorn.
Där det går att hitta hus runt Uppsala för 1 milj är inget passar nuvarande situation, ej heller har vi funderat på att bygga i ett område som har hus till de priserna.



Är ju helt medveten om att det kostar att bygga hus, men det kostar att renovera likväl.
 
Redigerat:
Kolla på björklidenhus. De räknas nog som ganska prisvärda och de har både huspriser och tillvalspriser på sin hemsida så det är lätt att själv skapa sig en bild av vad det kommer att kosta. I ert fall så kanske ni kan köpa ett hus med inredningsbar övervåning som ni sedan själva kan fixa i efterhand.
 
:surprised:

Ehmn, jo, kanske skulle skrivit i trådstarten att det var det som var ämnat.
Dvs att inreda övervåning eftersom.
 
Jag har en budget på 2 miljoner exkl tomt. Jag avser att bygga enplanshus för dem pengarna. Det som jag gör själv skulle vara golvläggning, köksmontering och målning. Trädgården är inte inräknat.
 
Har du kollat LB-hus Classicserie? Classic 117 kostar ungefär 1.5 och verkar vara helt okej standard, gjuten platta med golvvärme, bra fönster och isolering och så vidare.
 
Kollat med LB-hus. De har stuvat om i serien och nu får man ta ett Classic 185 men det kostar då knappt 1800 med fönster och trapp.
 
Jag tror det blir svårt med det tomtpriset.
700k tomt
200k vatten + avlopp, panbrev, bygglov, karta, byggfelsförsäkring ev. fjärrvärme, telefoni, bredband osv.
30k Byggström, färg, container.

Då har du ca 1.6 kvar till hus, ev. garage/carport och trädgård.
Normalt gör man rätt mycket tillval till huset. Det som ingår är enklast möjliga kakel, tapeter, vitvaror, kök osv. Det kan även tillkomma tvättstugeinredning och badrumsmöbler (minst 50k). Extra fyllnadsmassor är dyrt, kan kosta 50k extra om man har otur.

Det kan gå men då är det enklast möjliga av allt och betydligt mindre än 160m2.
 
eran skrev:
Går det att bygga ett 1.5 plan med total 160 - 190 kvm till ett maxpris om drygt 2.5 miljoner?
Kostnader för tomten ligger på ca 650 - 700kkr
Efter ett par snabba produktionskostnadskalkyler börjar drömmen om hus kännas allt mer avlägsen.
Om jag vore du skulle jag nog göra något av följande:

1. Slimma produktionen (precis som du skriver) och köpa stommonterat hus och sedan göra mycket själv och köpa in den hjälp som behövs (el och vvs). Detta tar dock mycket tid så då får man beräkna om ev. äktenskap, tid för barn och jobb hinns med under tiden som man fixar.

2. Köpa en tomt du vill ha och spara pengar ett par år.

3. Vänta ett tag och hålla utkik på Blocket, Hemnet och kommunens tomtkö, det kanske dyker upp en billigare tomt rätt vad det är?


Vi har strukit nr 1 eftersom det är bara att inse att vi inte skulle grejja att bygga själva. Det skulle nog bli skilsmässa! Det passar oss mycket bättre som vi har gjort nu; Vi har köpt drömtomten billigt och ska jobba och spara ett par år och sedan bygger vi med totalentreprenad istället. Men om ni gillar att fixa själva och är händiga så funkar det säkert jättebra för er!
 
2.5miljoner inkl tomt? Med inredd övervåning tror jag att det blir svårt. Vi bygger en villa kalmar från smålandsvillan (95m2 nederplan och 155m2 totalt med inredd övervåning) och kommer varken inreda övervåning eller köpa garage till. Trots en billigare tomt än det ni tänker lägga så beräknar vi att vi nästan kommer upp 2.4-2.5 miljoner totalt. Fast om du gör en del själv så kommer du säkert ner en del i pris. Smålandsvillan har olika alternativ med allt från byggsatser till målningsförberett där man får måla, tapetsera och spackla själv. Hör gärna av dig om du har mer specifika frågor för vi bygger trots allt i närheten av Uppsala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.