pitch = c-c = avstånd mellan hål till hål
 
Sådär nu börjar saker falla på plats. Har kapat till mina MFT profiler i önskade längder. Fick inte med en del viktiga skruvar så jag får komplettera imorgon... :(
 
  • MFT_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MFT_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dessutom fått min MDF hålmall. 10mm gediget stål! Tung så in i he...te, men stabil :)
Tog några bilder på plattan tillsammans med "knopparna". Är super nöjd hittills...
 
  • Platta_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platta_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platta_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den såg verkligen gedigen ut! Tror det kommer att bli utmärkt.
 
Masses, jag vill veta mer om hålmallen. Av vilken slags leverantör, och till vilka specifikationer, beställde du den? Vad kostade kalaset? Hur använder du den? Vad borrar du med? Är du nöjd med hålen? Skulle du gjort något annorlunda om du beställt den idag?

Hälsningar Erik E
 
  • Gilla
Hans_sjöskogen
  • Laddar…
Hej Erik E!

Ramen är ihopskruvad och nu ska jag såga till MDF plattan. Jag väntar på en kopieringsring till min fräs från min leverantör innan jag kan fortsätta att göra hålen. Men jag kommer att dokumentera förloppet och posta här när det är klart. Först då kommer betyget på uppfinningen. Slår det väl ut så skulle jag nog kunna låna/hyra (för att täcka tillverkningskostnaden) ut plattan. Det är ju förmodligen inte så ofta man kommer att använda den...
 
Masses skrev:
Slår det väl ut så skulle jag nog kunna låna/hyra (för att täcka tillverkningskostnaden) ut plattan.
Ja jag kan tänka mig att den kostade en hel del.. ser ut att vara i ca 10mm aluminium
den ser kanon ut...

Fast måste hålen ha den pressitionen ?? känns lite ovekill..
Fast jag har alldrig använt ett sånt bord så jag vet inte..
 
hade det bara varit Alu!! :-D Från början ville jag ha den i Plexi men då den skulle laserskäras så var det inget alternativ. Dom tog det "left over" dom hittade och då blev det denna pjäs.

Jag jobbar med bl.a mekanisk konstrukion och 3D "cad´ar" ofta hela dagarna. Den mekaniska verkstad jag alltid använder mig trollar fram det jag ritar...
 
Masses skrev:
hade det bara varit Alu!! :-D Från början ville jag ha den i Plexi men då den skulle laserskäras så var det inget alternativ. Dom tog det "left over" dom hittade och då blev det denna pjäs.

Jag jobbar med bl.a mekanisk konstrukion och 3D "cad´ar" ofta hela dagarna. Den mekaniska verkstad jag alltid använder mig trollar fram det jag ritar...
Lite nyfiken - hur stort blev tillskottet till gubbarna på verkstadens kaffekassa för deras insats?
 
En frukost med nybakade bullar, läcker ost och pålägg + en skvätt gott kaffe gör U N D E R V E R K på fakturan ! :-D
 
Fråga?

Varför inte som jag beställa en CNC-fräst storskiva av mdf med samma hålbild etc som festool. Min är 2400x1440 tror jag.Betalade några hundra utöver själva skivan.

Lagavulin
 
Redigerat:
Klart man kan! Man kan oxå köpa färdiga möbler på IKEA istället för att bygga egna. Jag föredrar att göra så mkt som möjligt själv för att lära mig av mina misstag.

Dock ej sagt att jag inte har många IKEA möbler ;-)
 
Lagavulin skrev:
Fråga?

Varför inte som jag beställa en CNC-fräst storskiva av mdf med samma hålbild etc som festool. Min är 2400x1440 tror jag.Betalade några hundra utöver själva skivan.

Lagavulin
Det finns många olika fokus kring MFT-bordet, men de flesta verkar se det som överprisat. Som jag ser det, så att ha alla hålen är inte så viktigt. Att hålen sitter perfekt är heller inte så viktigt. det viktiga är att ha ett antal hål, för det är hålen i sig som är den bästa idén med MFT-bordet, plus att såga direkt i bordet.

Så baserat på den tron har jag istället gjort en liten torsionbox, som råkar som yttermått ha exakt det mått Festool har på sin skiva. Just nu har jag min gamla spånskiva insänkt i torsionboxen. skulle jag någon gång få för mig jag behöver alla hålen, eller exakta hål, kan jag köpa festoolskivan löst. Men så här långt har den stora behållningen varit att ha ett antal hål i bordet. Dessutom har torsionboxen gjort att spånskivna kommit upp i höjd 8 centimeter, plus att den nu är mycket stabil. Det enda som behövdes var 4 brädor på högkant längs bordet, och lika många på högkant tvärs bordet.

-- -Mats ---
 
MFT bordet klart. Fastskruvat och fasat av kanterna med fräsen! mmmm äntligen kommer man ngnvart
 
  • 1_MFT.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1_MDFclose.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vart det dags att påbörja själva stommen. Mäta noga, rita, mäta igen och dubbelkolla med ritningen... Jodå allt stämmer :)
Fram med Dominon som gick varm kan jag säga, många dominos blev det...
 
  • 3_MFT1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3_MFT2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3_MFT3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.