Snailman
huset ska dra ca 23 000 kWh/år

5 500 kWh/år varmvatten
17 500 kWh/år värme

Vilken storlek bör jag välja och hur djupt effektivt hål?

(för jämförelse kunde det vara intressant att veta hur jag ska räkna på cop och jämföra bergvärme med jordvärme?)

tänkte räkna här: http://www.energiberakning.se/

var hittar jag dessa siffror temp, effekt och värmefaktor (cop)

under fliken: Värmepump, beräkna
 
17500 kWh/år för värme är det med 20° i innetemp??
Det är den tempen som brukar användas men om ni vill ha 21,5-22° inne får ni lägga på 10-12% o om det är så blir det 19250-19600 kWh/år som gäller..

Tillverkaren ska kunna ange även vilken effekt huset behöver då det är som kallast vilket jag skulle gissa ligger kring 7,5 kW så en 1235-8 (8 kW) blir bra..
Det är väl golvvärme som ni ska ha hoppas jag?
Då behövs inte varmare än 30-35° i framledningstemp vilket gör att du ska kunna få cop 4
 
Snailman
nej jag har räknat med 21grader i innertemperatur, det ska vara golvvärme överallt även i garaget som inte ingår i nämnda förbrukning...kom jag på nu:)

garaget har jag inte tänkt ha mer än 10 grader i så det drar nog inte så mycket... 2 bils hopbyggt med huset, samma väggtjocklek och sånt som huset.

räknar jag på 22 grader så blir det 18 900 kWh/år

jag brukar nog inte ha mer än 20 grader inne...
kanske ska nämna att jag nog tänker stoppa in lite frikyla oxå när jag ändå håller på... om det nu påverkar borrålet någonting...

tillverkaren är nog jag själv så data får jag nog ta fram själv så gott det går...

om jag på energisidan väljer Vp berg liten så står följande data på den

Utelufttemperatur °C -40 -20 2 15
Avgiven effekt kW 4,89 4,89 5,64 6,07
Värmefaktor 3,98 3,98 4,40 4,65

med denna pump blir det följande data

Värmepumpens täckningsgrad [%]95 %Värmepumpens energibehov, kWh/år4960Kompletterande El (spets), kWh/år1054Energibehov för värme, summa kWh/år6014
 
En 1235-8 blir nog bra för det kommer inte öka förbrukningen så mycket ditt garage då tempen är låg, Går ju snåla o köra bara 5° där då det är som kallast oxå :)

Helt klart bör du ordna med frikyla då du ändå bygger nytt om du väljer bergvärme, Det hjälper till något med återhämtingen men ska nog inte överskattas så det är nog en fördel att göra typ 10-20 meter djupare än dom räknar på..

Kommer det finnas typ hörnbad??
Då bör du köra med extern beredare om ni gillar att bada, Gynnar både pumpen o förbrukninge/comforten samt en volymförstorare som är i serie med pumpen..
Pumpen ska ha separat innegivare o termostater endast i rum där risk för övertemp finns..

Ivt har en combi variant där både volymförstorare o extern beredare är vilket tar mindre plats.. :)
 
Snailman
nej inget hörnbad, blir vanligt badkar och dusch så någon extra beredare har jag inte planerat in (men plats finns för framtida utbyggnad)

har tänkt att inte ha några termostater i rummen (men kommer att göra det möjligt att montera senare) utan reglera på kurvan (enligt vad jag läst mig till här på forumet att det är lämpligt att göra med golvvärme i kombination med bergvärmepump...

anledningen till valet av nibe är att jag tänkt göra det mesta utom borrningen själv...
 
Då kan du köra en 1235-8 o ha en volymtank till på 100-200 liter, Denna tank ska kopplas i serie..

Du kommer nog få ett bättre system än dom som lejer in "proffsen" :)
 
Tips: Flexslang på de fyra rören på Niben.

Om du tänker ha frikyla, så planera in det från början. Även inkoppling från början, för du får inte koppla in det själv. Blir billigare om de får göra allt samtidigt.
 
Snailman
jag tänkte ha en värmeväxlare till frikylan, så tror inte det är problem med att koppla frikylan själv då...

vilka 4 rör är det du menar man ska ha flexslangen till?
 
Fyra flexslangar: Kallvatten, varmvatten, stigare och retur.

Oj, Snailman. Nu är du inne på något jag funderat på men inte kollat upp om man kan/får göra. Alltså att koppla en värmeväxlare på kylvattnet, vid 'berg' rören (nära backventilen). Sedan blir det en egen vattenslinga som går till fläktkonvektorn, bara vatten(?). Då slipper man ha berg/sprit-vattnet draget genom hela huset upp till vinden/övre våningen. Då brine rören vibrerar, så tänkte jag att man kan sätta flexslangar efter värmeväxlaren (vattenslingan, ej brine).

1) Är det något sådant du tänkt?
2) Det blir en extra cirkpump, eller hur? En på vardera sidan om växlaren.
3) Har du kollat in några värmeväxlare? Jag vet att det finns några som ibland används vid solvärme.
4) Hur är det vid en normal installation (alltså inte en extra värmeväxlare för kylan). När man kör frikylan så är det en extra cirkpump för kylningen, men hur är det med cirkpumpen inne i värmepumpen (berg slingan). Är den avstängd eller måste den också vara på?
 
Är det inte så man brukar göra med frikylan att man sätter in en vvx på kb med egen krets till kylelentet med egen cirk.pump??
Det är väl bara om man använder plattvvx man behöver 2 st cirk.pumpar??

Cirk.pumpen till kb måste gå för att man ska få kyla..
 
Snailman
jag är lite i början av bygget, så jag har inte kollat så noga på slutdetaljerna:) försöker bara ta hänsyn till dem i det här läget....

då jag läste om frikyla så var det mest på värmepumpsforumet, och då har jag för mig att man kunde köpa billiga värmeväxlare på tyska ebay....
 
2an skrev:
Är det inte så man brukar göra med frikylan att man sätter in en vvx på kb med egen krets till kylelentet med egen cirk.pump??
Vet inte, jag har inte läst om det någonstans förut. I Nibe manualen gör man det inte. Jag trodde jag hade kommit på en 'snilleblixt'.

2an skrev:
Det är väl bara om man använder plattvvx man behöver 2 st cirk.pumpar??
Finns det någon annan typ än plattvvx?
Varför skulle denna andra typ inte kräva två cirkpumpar? eller rättare sagt 3st, inkl den i värmepumpen.

2an skrev:
Cirk.pumpen till kb måste gå för att man ska få kyla..
Tack, jag var lite undrande över detta för den borde ju annars bromsa flödet. Detta betyder att det måste finnas en styringång för att slå på kb pumpen, för man vill inte ha den på dygnet runt.. Jag har inte sett någon sådan i min manual, måste kolla upp det.
 
Jag tänkte närmast på vvx typ poolvvx som sätts på kb röret innan pumpen så att kb vätskan alltid passerar genom vvx o att man bara behöver starta cirk.pumpen till fläktelementet då man vill kyla (går ju styra den på många sätt)

Vet inte om värmepumparna har nån ingång så kb pumpen kan styras av rumsgivare el liknande, Vet bara att den måsta gå för att det ska funka..
Vore ju inte riktigt optimalt om den måste gå hela tiden..
 
Tack för tipset om pool, då hittade jag lite efter sökning med google. Om den har lågt tryckfall så kan den sitta inkopplad i det normala kb flödet (så som du skriver) och då slipper man en extra cirkpump, alltså bara två pumpar (den vanliga och en extra på kylslingan till konvektorn). Då behövs ju inte backventilen. Så istället för backventil och två ventiler (kylavstick) så skulle jag haft en värmeväxlare i satt från början!

Jag är irriterad över att min leverantör inte sa något om detta.

Tips på lämpliga värmeväxlare mottages tacksamt.
 
En kompis byggde en egen poolvvx, Bara ett rör o sen en yttermantel där pannvattnet går genom inre röret (rakt genom) sedan cirkulerar poolvattnet i ytter manteln..
Med en sån variant så blir det inget motstånd, Bara innermantel röret har samma dimension som KB slangen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.