Vet någon var man kan köpa en gallervält i Stockholm. Jag vill inte hyra, utan köpa. Inget av byggvaruhusen har på lager, någon kan ta hem hörbybruks dyra variant.

Är det någon av affärerna typ plantagen som kan ha en sådan att sälja? Har ingen koll på dessa affärer i mitt närområde.....

Hjälp.
 
Tack för tipsen! Ska ringa runt lite och se om någon har det jag vill ha.

Den första packningen igår fick lösas mha ett par hemmagjorda trätofflor i storlek 84.....
 
Fasting65 skrev:
Känns lagom ointressant att KÖPA en vält, men du har nog dina skäl... :)
Han ska kanske starta egen anläggningsfirma? :rolleyes:

MathiasS skrev:
Den första packningen igår fick lösas mha ett par hemmagjorda trätofflor i storlek 84.....
:eek: Kan få be om en bild? :D
 
Immobil skrev:
Han ska kanske starta egen anläggningsfirma? :rolleyes:



:eek: Kan få be om en bild? :D

Ingen dum ide, i morse körde jag hem 2,2ton jord på släpet så förutsättningen kanske finns..... ;) Jag skulle behöva en gallervält vid fyra tillfällen. Det blir 1000 sek i sjön om man hyr över helgen. Om jag kunde hitta någon lite billigare vält så köper jag hellre en, använder den till det jag ska, hyr ut den lite och sedan säljer den, så har jag inte förlorat en spänn.

Bild kanske kommer...
 
Montera ihop två lastpallar efter varann med rep och dra runt dom efter en åkklippare några gånger över plätten, blir både plant och lagomt packat. Förutsätter dock att du har en åkklippare.
 
MathiasS: Du bor i fel villaområde. Vår villaägareförening tar 40 kr för dag 1 och 30 för dag 2. 140 kr betalar man för en hel veckas hyra.

Annars tycker jag 79:ans förslag var prima - köp dej en rejäl åkgräsklippare - eller en ATV och koppla lastpallar!!
 
Det rör sig om totalt 80kvm gräs som ska sås, fördelat på fyra ytor, så lastpallar, armeringsnät etc skulle ställa till med mer skada än nytta....

På denna sida motorvägen är vi inte så mycket för kooperativa verksamheter så var och en köper sin egen vält istället..... ;)
 
För 80kvm fördelat på 4 ytor (20kvm/varje) så behöver du ingen gallervält. Jämna av med en kratta och gör dig en stamp av kraftig regelbit runt 300*600*45 (eller liknande) och sedan en regelbit 45*45 med T-handtag i midjehöjd,
Platta till ytan och sedan drar man till ytan igen med krattan, så är den såbar.
Allt avslutas sedan med att man återigen går runt och plattar till ytan med stampen.
Det blir som ett salsgolv och fungerar alldeles utmärkt.
 
AndersS, mina trätofflor i storlek 84 håller ungefär måtten du beskriver (45x600x220) och verkar fungera utmärkt till att platta till innan jag sår. För vältring efter sådd har jag fått krypa till korset och hyrt en gallervält på lördag.

Efter lite research kan jag konstatera att det bara är Hörby bruk som levererar gallervältar här i krokarna och inte ens de butiker som försökt har hittat någon annan mer prisvärd leverantör.

Här har vi alltså en bra affärside för den som kan hantera en svets. Ska vi gissa att tillverkningskostnaden för en gallervält håller sig kring 350 spänn? Bra marginal om man säljer dom för 1500:-
 
Tyvärr lär väl gallervältar - oavsett pris - vara en rejäl hyllvärmare, så man kan nog inte casha hem och luta sej tillbaka direkt... Det finns nog en anledning till att vare sig Jula, Bauhaus osv inte har gallervält i sitt standardsortiment
 
Redigerat:
Lite tråd-arkeologi...

Är också ute efter en gallervält. Tänkte också köpa en då jag räknar med att behöva den var annat år eller så när gräsmattan skall dressas. (sedan kan man hyra ut den till grannarna... ;))

Några färska spår på vart man hittar en vettig till vettigt pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.