Hej! Jag tänkte anlita dessa http://www.microz.se för att avfukta en fuktskada i mitt badrum.
Vad tror ni om denna metod? Någon som har erfarenheter av dem?

Anledningen till att jag funderar på att anlita dem är pga torktiden som kanske bara blir 1 vecka istället för 8 veckor som jag blev lovad av en annan firma som använder konventionella avfuktare och som dessutom låter desto mer (jag bor i en 1a).

Tacksam för svar
 
Spontant så kan jag säga att jag skulle inte vilja vistas i lägenheten när en sådan apparat är igång. Oavsett hur mycket garanti de ger mot mikrovågsläckage.
 
samma här. Om du har möjlighet att bo någon annan stans under den veckan så kör på micro. annars hade iaf inte jag vågat
 
Den metoden används i princip aldrig när försäkringsbolagen renoverar vattenskador, just för att den skadedrabbade och grannen under ska hysas in på hotell. Då blir en traditionell avfuktning mycket billigare.
 
Enligt vad man kan läsa sig till skärmar de av området så att man kan bo kvar i huset/lägenheten, inte heller ska grannarna drabbas.

Be att få några referenser att kontakta.
 
Jag undrar hur man skärmar av ett fuktskadat betongbjälklag eller en murad väggstomme?

Enklast vore nog att linda in den skadelidande och hans granne i ugnsfolie...
 
Man kanske delar ut foliehattar? ;)

Oavsett vad vi tror får vi väl ändå tro att de är seriösa och inte blåljuger när de påstår att skärmar av utrymmet. De verkar även göra kontrollmätningar och eftersträvar noll genomstrålning om jag förstod det rätt. Bjälklaget kanske skärmas av genom att skärmen monteras i grannens tak?

Som sagt, be att få ett par referenser och prata med dem. :)
 
Att skärma bort mikrovågor är allt annat än lätt. ok de säger att de kontrollmäter, men jag konstaterar bara att jag skulle inte lita på att de verkligen får det tätt.

Jag jobbar med mjukvara men ofta paralellt med radiokonstruktörer. Jag har varit med om konstruktioner där vi haft utrymmen på 5 kvadratcentimeter som "innehållit" mikrovågor. Det har krävts hundratals ingejörstimmar på att få eländet tätt, och mångdubbelt fler timmar på att verifiera att det verkligen är tätt. Skärmningarna har inte varit alluminiumfolie, det har varit tjocka aluminiumburkar med radiotäta packningar som kostat hundratals kronor (i 10 000 tal), skruvarna som höll ihop burken behövde spännas med momentnyckel, drog man en av 20 skruvar ett kvarts varv för mycket så ökade läckaget med en faktor 100.

Att då tro att man skall kunna få ett rum fritt från farliga mikrovågor med lite ihopknycklad al- folie, det tror inte jag.

Och mikrovågor i de storlekar som behövs för torkning ÄR farliga, akut farliga. Det är inte fråga om någon liten risk att man kanske är en av 100 000 som får cancer om 30 år, det handlar om omedelbar blindhet, ganska akuta cancer risker, problem att få barn osv.
 
Ja, då måste det ju vara bluff och båg då. :)
Känns skönt att vi har genom en rad antagaden utan faktakontroll ha kommit fram till att det är bondfångeri alternativt framkallande av livsfara/allvarlig kroppsskada som de verkar hålla på med. Vem ser till att göra en polisanmälan? ;)
 
Meeeeen.
Nu är väl ändå forumet lite väl konservativt. Det är en fantastisk metod, har dock ingen erfarenhet.
Men... Radar är oxå mikrovågor.... Mobiltelefoni likaså. Försvaret använder det för att kommunicera säkert.
Kör på det, om det är enklast för dig. Men jag hade inte gåt in å pissat med maskinen igång.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.