jag har ingen aning om vilken hilti som är lik gbh2-26 men jag har använt hilti te 16c dagligen på jobbet i ca 1 år (borra hilti hit och expander) även lätt bilning och jag kan bara säga att hilti gör ljävligt bra grejer
 
Hur många Joule kan behövas för att spräcka gråsten på ca 40-50cm diameter?
 
Tänkte köpa en borrhammare. har kollat runt lite på denna sida och andra ställen på nätet om tips vad ska tänka på och undvika köpa.
Det jag kommit fram till är att det verkar kvitta för mitt ändamål, det vikiga är jag har en borrhammare inte hur bra det är, men vill inte köpa usla prylar som inte duger till det man ska göra elller går sönder eller allmänt strular.
Ska borra någa hål i betongvägg/tak för att sätta upp några hyllor och sätta upp en projektor i taket. Gick till Clas Olhsson och sa vad skulle göra och blev rekommenderade att köpa en slagborrmaskin, fanns 3 olika storlekar för typ 199, 299, 499kr.
Köpte den för 499kr (850W) och en borrsats. efter ca 7 timmar och 7 borrar senare hade jag lyckas borra 2 hål på ca 5-6cm djup, gav upp på de tredje hålet. Efter det jag läst, antar det inte är nåt fel på borrmaskinen utan att jag valt fel typ av borrmaskin till det som ska göras.

Den billigaste jag hittat är en Meec på Jula för 399kr men har läst lite diverse om hur bra det är, några prisar den och säger den är superbra medans andra säger det är rena skräpet, gick sönder och allmänt helt värdelös.
Den som jag funderar på att köpa är en annan från Jula Ferm FDHD-1100k 4Jule 699kr nu (ord 999kr), såg på annat forum den kostade 2799kr 2007 och då ansågs vara prisvärd, lite för klen för långa tuffa bilningar då den börja ryka, annars bara läst bra saker om den.

Den som verkar bäst på papperet till priset är en från rusta Bruksbo på 5 Jule 899kr, men bara ordet rusta gör att jag att blir tveksam, som nämts tidiagare slagstyrkan är inte allt. under mina år så har jag aldrig köpt en enda sak som har med elektronik att göra som har varit duglig på nåt av de lågprisbutikerna man köper den för den är billig och lägger den på hyllan för den kan ju vara bra att ha och när man väl ska använda den så får man kasta skräpet och köpa en annan bra sak istället. Har lärt mig att skräp är skräp, är det billigt så är det bara billigt skräp men likt förbannat så är det skräp. Finns inget värre än värdelösa prylar.

Hade tänkt att spendera max 1000kr men vill ha nåt som håller och går att använda utan problem. Finns det andra borrhammare som är bättre eller ska jag köpa Fern? eller andra rekommendationer?
 
Redigerat:
Om du köper en billig Meec elle Power Super eller annan liknande med stående motor så kommer de fungera ypperligt till att borra nåt hål då och då eller bila ner lite kakel ovanför diskbänken.

Men vi snackar om elektrisk järnspett som borde förbjudas från ett ergonomiskt perspektiv.
De har ingen mjukstart utan det är On-Off, de vibrerar duktigt och du får vita fingrar om du jobbar i längre arbetspass. Men den funkar och kommer säkert göra det i många fler timmar än du orkar hålla i den.

Den borrar med lätthet 20mm borr i armerad betong - inget snack om saken.

Mvh
 
Mikael_L
Jag tror COOP har en Kellen borrhammare som kan kallas hygglig.
 
Tack för så snabba svar.

Ska nog inte ha den till långa pass men vill endå ha en hyffsad maskin, det känns som 300kr mer för Ferm är ett bättre val än billigaste Meec?
Borrhammare FDHD-1100K 1100 W 4,0 J ferm.gifKraftfull borrhammare med ergonomiska handtag för bästa grepp och säkerhet. Borr- och bilningläge. 3 st betongborr 10, 12 och 16 mm, 1 st spetsmejsel samt 1 st plattmejsel medföljer. SDS+ anslutning. Inklusive borrchuck och väska. Kapacitet: trä 40, stål 16, betong 30 mm. Chuck: 13 mm. Slag/minut: 2920. Slagstyrka: 4,0 J. Varvtal: 750 v/min. Effekt: 1,1 kW. 230 V. Vikt: 9 kg. (Artnr: 001050) Nu 695:-Spara 300:- Ord.pris 995:-


Provade hitta information om coops Kellen, men hittade inte mycket
Är den bättre och mer prisvärd än Ferm 1100 för 700kr?
 
Druzzil skrev:
Tänkte köpa en borrhammare.blev rekommenderade att köpa en slagborrmaskin,
. Efter det jag läst, antar det inte är nåt fel på borrmaskinen utan att jag valt fel typ av borrmaskin till det som ska göras.
Men om man ska köpa en borrhammare..:confused::confused::confused: .varför köpte du en slagborr
 
Trodde det var samma sak när jag gick till clas olsson, slagborr, slaghammare..same thing diffrent name..trodde jag. så det var nu efter jag köpte den (för några månader sendan) men nyss behövde använda en borrhammare som jag visste att det var en borrhammare som jag behövde och inte en slagborr..=)
(det var personalen på clas olsson som sa att jag skulle köpa en slagborr) du klippte ihop en mening från flera meningar som jag skrev..hehe
 
Mikael_L
Druzzil, jag tror att du måste försöka välja ifall du vill ha smidigare maskin med lite mer precision men som bara gör hål uppåt 10-12 mm max eller ifall du vill ha en brutal, oergonomisk maskin som mer sällan låter dig få hålen inom några mm från där du tänkt.

För med prisklassen i åtanke får du nog inte båda egenskaperna samtidigt.

Antingen väljer du en 1,5 - 3 Joule-maskin med varvtalsstyrning, som erbjuder mer kontroll och precision eller så tar du en 3 - 10 Joule-maskin som bara har start/stop, bryter ditt underarmsbenet ifall du kör fast i ett armeringsjärn, men å andra sidan kan dra 20mm hål i granit eller bila lite.
 
Jag har en ferm borrhammare (sedan två år tillbaka) Fungera utmärkt med RIKTIGA borrar (köp inte de billigaste borrarna, jag fick inga borrar med min maskin... tror jag) Har använt maskinen lite då och då, har borrat ca 20tal 6&8 mm hål, bilade ner en trappa (fyra trappsteg) golvet i badrummet.
Den låter f-n men man har i allafall kåpor på sig.
 
Kinamaskinerna känns onekligen lite som ett lotteri. Jag hade själv en "Power Super" om jag kommer ihåg namnet rätt (gul maskin) kostade lite mer när jag köpte den, men har sett den för 300-400kr nu för tiden. Jag borrade mängder med hål med den, 12mm och större, plågade den även med hålborr på 100mm vid flera tillfällen samt bilat en ansenlig mängd betong (visst fort går det ju inte) och blandat säkert 100+ säckar bruk, flytspackel, fix mm med den.
Den gav aldrig upp, tills en bekant blandade bruk med den....i hammarläge, och brände motorn. Jag köpte en ny billig Selekta, som såg identisk ut men den har ballat ur och fastnat i slagläge, samt känns väldigt glappig efter bara ett par hål och lite brukblandning. Det verkar som man kan få både bra och dåliga ex av dessa kinamaskiner, men den första gula lilla maskinen var jag mer än nöjd med. Trodde aldrig att den skulle klara vad den gjorde i förhållande till priset, och hade den inte blivit helt felanvänd tror jag nog att den hade snurrat på här hemma fortfarande.

Skall du borra lite hål så satsa på en billig borrhammare ala Power Super eller liknande i min mening, och hoppas att du inte får ett totalt måndagsex. :)
 
Kul att läsa era kommentarer om de olika billiga maskinerna, Biltema, Jula, Meec, Ferm, Bruksbo etc. Samtliga dessa lågprisvarianter är kinatillverkade. Om man köper tillräckligt många kan man få sin eget namn på dem, ex.vis Biltema, Ferm och Bruksbo.

En del dömmer ut ex.vis Julas grejor men i själva verket köps allt från samma typ av lågpristillverkare i Kina.

Kolla in http://www.alibaba.com/ så förstår ni vad jag menar. Kina är en otroligt stor producent av billiga maskiner. En del håller riktigt hög kvalitet. Om man söker på "Drill hammer" får man hundratals träffar på tillverkare av just borrhammare.

Både Biltema, Coop och Bruksbo varierar sina inköp mellan olika producenter i Kina så man vet egentligen inte från gång till annan vad man får.
En sak är dock helt klar, för det pris man betalar får man väldigt mycket för pengarna.

Själv borrar jag mycket i natursten, 22mm hål för att spräcka dem, och har själv både en Bruksbo och blå Bosch borrhammare och jag kan inte säga att Boschmaskinen borrar bättre, den väsnas dock inte lika mycket som den knappt fjärdedelen så dyra Bruksbomaskinen.
 
Tack för alla svar och tips.
köpte den billiga Meec borrhammaren på Jula. har borrat mina 8 hål som jag skulle ha den till, gick på några sekunder per hål så jag är mycket nöjd med den. har iofs inget annat att jämnföra med men den utförde jobbet snabbt och bra. fick några hundringar över till annat också...=)
 
BojeAllan skrev:
En del dömmer ut ex.vis Julas grejor men i själva verket köps allt från samma typ av lågpristillverkare i Kina.

Kolla in [länk] så förstår ni vad jag menar. Kina är en otroligt stor producent av billiga maskiner. En del håller riktigt hög kvalitet. Om man söker på "Drill hammer" får man hundratals träffar på tillverkare av just borrhammare.
Kul länk! Jag ser genast att den maskin jag köpte på rea på Jula för 200:- (plus borr för 100:) egentligen är en (http://www.alibaba.com/product-gs/225003287/Hammer_Drill_electric_hammer_drill_hammer.html) (biltema hade samma under eget märke ett tag) Jag är mycket nöjd med den, har både borrat upp till 20mm x 300mm och bilat ett flertal 200mm diameter och 300 djupa hål i väggar mm. Fast som sagt, till det priset så är det ju svårt att bli missnöjd. Bara hyran för en hilti för en helg skulle ju äta upp en stor del (om inte alla) av de pengarna.

Sedan är ergonomin mycket riktigt ganska förfärlig och det krävs stor försiktighet om man skall få mera känsliga hål på rätt ställe och vi får väl se hur länge den orkar med, men jag har i alla fall kört den en 10 timmar eller så under åren och jag är nöjd att den hängt med så långt.
 
Förra sommaren köpte jag en kellen borrhammare efter att ha läst flera som var nöjda med den. Borrade knappt något det året utan började alldeles nyligen med mitt borrande, i natursten. Jag tycker det är omänskligt långsam till detta.

Hur dyr maskin behöver jag köpa för att borra 19-20mm hål c:a 200mm djupa utan att spendera en hel helg? Funkar fe3rm FDHD-1100K (Artnr: 001050)? den är ju på nästan 300w mar och jag gissar på lite drygt dubbla antalet joule. (kommer inte ihåg Joule på kellen, watten var iaf 820)

Tyvärr misstänker jag att min arbetsmoral gör det oekonomiskt att hyra en maskin så det är ett köp som är aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.