Som sagt hur mäter man med en multimeter om en ELpatron är trasig. Och hur mäter man om den får rätt spänning osv. Mvh Dell
 
Jag vet inte riktigt, men vill ändå svara för att se hur rätt jag har. Jag antar att elslingan måste isolationsprovas med en megger. Någon, är jag på rätt spår?

//Patrik
 
Resistansen på själva elementet och som Patrik skriver isolation, helst med en isolationsprovare. Ofta har elpatronerna 6 anslutningar för 3 slingor och de kan mekaniskt ligga hur som helst.

Protte
 
mät vardera slinga, det bör stå i bruksanvisningen hur många OHM det skall vara när slingan är i rumstemperatur.

Mät sedan mellan slinga och skyddsjord/hölje. Där skall det inte finnas någon kontakt.

Koppla ur matningen annars blir det konstiga värden.
 
  • Gilla
Svante6
  • Laddar…
räcker det med att koppla ifrån den allpoliga brytaren innan jag mäter.

Jag kan ohm mäta och mäta med summer mellan skyddsjord och slinga.

Jag äger även en megger men fattar inte hur man använder den. Har försökt ett par ggr men min lilla hjärna pallar tydligen inte...

Problemet blir ju även om det inte finns någon manual...
 
Slå på strömmen och mät att den drar rätt mängd ström :)
 
Motståndet i slingorna i kallt resp. varmt tillstånd skiljer inte så mycket, så säg att vi har en 3-fas 6kW Y-kopplad (varje slinga får 230V och ger 2000W) elpatron så ska varje slinga vara på c:a 26Ω (230²/2000)
 
dell4 skrev:
räcker det med att koppla ifrån den allpoliga brytaren innan jag mäter.

Jag kan ohm mäta och mäta med summer mellan skyddsjord och slinga.

Jag äger även en megger men fattar inte hur man använder den. Har försökt ett par ggr men min lilla hjärna pallar tydligen inte...

Problemet blir ju även om det inte finns någon manual...
ett tips!¨megga inte hjärnan utan patronen;)
ena mättråden på jord och den andra på en anslutning i taget, resultatet ska helst vara oändligt eller åtminstonde några Mohm. båda mättrådarna ihop=0Mohm
 
250 V = 0.25 Mohm
500 V = 0.5 Mohm
1000 V = 1 Mohm

Visst är det så mätresultaten ska bli (som minst)?

//Patrik
 
Enligt instruktionsboken är det ju så men mäter man bara upp 0,5 är det ju ganska lite i mitt tycke.. Speciellt som det bara kan bli sämre, men godkänt visst men har man tid över kan man kolla upp det och sova bättre.
 
ju högre värde desto bättre, ibland kan det vara ett intermittent eller blivande fel om man bara kommer upp i 1-2 Mohm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.