Om man ska måla med Cuprinol oljefärg på ett hus som tidigare är målat med vattenbaserat, vilken grundfärg ska man använda för att få det att fungera tillsammans?
 
Du bör nog konsultera en återförsäljare av Cuprinol för att få klara svar på den frågan. Själv tycker jag att du bör måla med en akrylat.
 
En enkel tumregel är att en vattenburen akrylat ej ska övermålas med en alkydoljefärg/linoljefärg. En akrylat på tidigare alkydoljefärgsmålat går däremot bra.
 
Jens_H skrev:
Du bör nog konsultera en återförsäljare av Cuprinol för att få klara svar på den frågan. Själv tycker jag att du bör måla med en akrylat.
Återförsäljaren kollades det med innan köpet av Träfärgen, men då det är ett byggvaruhus litar man ju mindre på dem än en okänd person på Internet...
redwinefan skrev:
En enkel tumregel är att en vattenburen akrylat ej ska övermålas med en alkydoljefärg/linoljefärg. En akrylat på tidigare alkydoljefärgsmålat går däremot bra.
Jo, så mycket läste jag mig till. Cuprinols produktinformation för träfärgen, som är Alkyd/olja, säger att den inte bör målas direkt på vattenbaserad färg. Men för deras "Trägrund" finns ingen sådan begränsning, men den är ju också en alkydoljefärg... Återförsäljaren säger också att det går bra, likaså målaren. Men jag trodde ju att grundfärgen skulle vara någon special som (helst) gick att måla på allt och allt gick att måla på den, men förstår inte hur det fungerar om den också är alkydolja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.