Många kovändningar blir det innan man bestämt sig. Nu har vi ändrat oss och satsar nog på A-hus och Klintehamn. Är det ngn i vårt avlånga land som har byggt detta hus??
 
Kovändningar är verkligen ordet. Vi velar fortfarande mellan Trivleshus 542, LB-hus Pärlugglan och Klintehamn. Rätt lika hus på ett sätt men helt olika på andra.

Jag tycker att det verkar som att de flesta här ska eller håller på att bygga. När huset väl äl klart har man ju annat att göra än att diskutera bygge. Då flyttar de väl över till www.odla.nu för att få ordning på sina trädgårdar ;D

Vi har hittills bara sett Pärlugglan utan innerväggar (jo, de bärande vägarna var där). Vi väntar på ett Trivselhus där de snart ska sätta upp väggar och förhoppningsvis ska vi få se ett Klintehamn - men det bor några där så det krävs väl lite övertalning från säljaren antar jag (eller vad de nu lockar med när man redan flyttat in).

Det är verkligen hopplöst svårt att bestämma sig, jag tycker att vardagsrummet i Klintehamn är lite för litet men det går ju att förlänga så vi får se var det här slutar egentligen. Planen för vår del är att bygga nästa år men så segt som det går för oss att bestämma hus så blir det väl byggstart i december :-[

/Des
 
Hopplöst svårt att bestämma sig - JA verkligen. ??? Vi vet snart ut eller in.

Vad tyckte ni förresten om Pärlugglan (även om det bara var bärande väggar på insidan)? Vi har också varit inne på det huset + trivselhus 542. Fast i Trivselhuset ser köket så trångt ut. Har ni fått priser på dessa hus?

Vi har förresten tittat på en omgjord planlösning på Klintehamn med köket i vinkel med vardagsrummet. Inte så fel. Var är det Klintehamn som ni ska se på byggt?
 
Hej!

Jag tycker att Pärlugglan är ett trevligt hus. Det ser snyggt ut från utsidan också vilket jag gillar. Det som jag inte är nöjd med är att vardagsrummet är så pass litet och inte går att förlänga samt att köket känns lite svårmöblerat om man inte har ett runt bord. För oss är det inte heller så praktiskt att båda rummen där nere är lika stora, dessutom verkar det vara en bärande vägg emellan dem (eftersom den var uppsatt) så det är nog lite svårt att ändra på det. Jag gillar att LB-hus har totalentreprenad och säljaren verkade vettig, han sa direkt att vissa saker inte gick att göra på detta hus och verkade inte vara en sån som lovar runt och håller tunt.
På pärlugglan har vi fått ett pris på knappt 1,7 miljoner (alla priser är oförhandlade) men sen skulle vi vilja lägga till ryggåstak, isolerade mellanväggar till sovrummen, plyfa bakom gipset, större öppning till vardagsrummet mm....

Trivselhuset gillar jag egentligen bäst, jag kan inte säga varför det är bara en känsla. Köket behöver inte vara större tycker jag eftersom matbordet står i nästa rum. Här har vi fått ett pris på 2.150' med delad entreprenad. Tyvärr känns säljaren inte så intresserad av att sälja huset, han svarar snällt på mail men har inte tagit ett enda eget initiativ - jag undrar hur det skulle bli efter att han sålt huset.. Han har tex bara gett oss telefonnumret till snickaren för det hus som vi ska få se. Jag fattar att snickaren har viktigare saker att göra än att visa hus han håller på att bygga men tycker inte att det borde vara mitt ansvar att påpeka detta för säljaren >:(. På det här huset skulle jag vilja göra tak över uteplatsen, sen är mycket av det som är tillval på andra standard här men eftersom vi inte träffat säljaren (han har inte ens föreslagit det ???) så kan det vara lite småsaker som skulle behöva ändras.

Klintehamnhuset som vi hoppades få se verkar inte bli aktuellt. Pratade med säljaren idag och han ska komma och kolla på vår tomt först. Sen sa han att de levererar ett Klintehamn här i närheten imorgon, så det kan vi förhoppningsvis få se invändigt så småningom. På Klintehamn har vi fått ett pris på drygt 1,9 milj (kommer inte riktigt ihåg) med generalentreprenad och inredd övervåning. Här skulle jag vilja göra tak över uteplatsen och förlänga vardagsrummet 1.2 m samt ha ryggåstak.
Det där med köket i vinkel låter ju spännande men då antar jag att entren blir på andra sidan, det funkar tyvärr inte för oss.

Ja, ja - det är mycket man vill, det slutar nog med Pärlugglan, ett mysigt litet vardagsrum och "pengar över" till en yttertrapp och en buske :D. Förövrigt skulle jag vilja ha puts också men det verkar de vilja ha ganska bra betalt för så det blir väl till att måla hus ett antal semestrar framöver.

Allt gäller Stockholmsområdet.

/Des
 
Hmm, mycket att tänka på och välja mellan.

För oss är det också bättre att ha ett stort sovrum och ett litet på nederplan. Er LB-hus säljare verkar vara av samma kaliber som den här - dvs lovar inte mer än han kan hålla. Vi har hittills fått ett bra intryck av LB-hus. Visserligen går det inte att göra allt man vill via LB-hus (ändringar i planlösning mm), men man kan ju fixa det mesta med snickarna när de är på plats.

Trivselhuset har vi inte ens brytt oss om att ta in pris pga säljaren. Vi har hört så många som har haft problem att det inte känns värt att ta den risken.

Det blir nog Klintehamn för oss. ;D Fast vi skulle gärna vilja se det först. ::) Vi bor dock i mellan-Sverige.
Klintehamn med kök i vinkel med vardagsrummet ändrar inte på entrén. Den blir kvar precis som den är nu. Köket flyttas från nedre högra hörnet av huset till övre vänstra så att säga (alltså i linje med entrén). Och de övriga rummen hamnar på en lång rad i högra delen av huset, med lilla sovrummet bredvid entrén, därefter kommer badet, det stora sovrummet och sist tvättstugan (med ingång från köket).
I detta huset är board bakom gipsen tillval, men ljudisolering i väggarna standard.


/AK

 
Vilken typ av ljudisolering används i Klintehamn?
 
Jag har en granne som byggt klintehamn. Tror det är hans planlösning som ni har fått se. Mycket bättre än orginal enligt min mening.
 
Är också lite inne på Kintehamn men har inte riktigt fastnat för planlösningen som det är i katalogen men
det som ni nu säger låter ju riktigt bra. Blir det mer öppet mellan kök o v-rum? tror inte jag riktigt förstått..

Är det ingen som har en planlösning på detta förslag?
 
Jag har ritat en liten skiss på hur det ser ut på ett ungefär, men jag vet inte hur man infogar en bild. ??? Om bara någon kan tala om hur man gör så kan ni få se.

Vi insåg att det fanns någon som hade gjort en annan lösning när vi tittade på bilderna i katalogen. Fotona stämmer nämligen inte överens med standardplanlösningen.

 
Kakka: kan du inte maila bilden till mig? Du har fått min mail som direktmeddelande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.