Håller på att tilläggsisolera och har väggen klädd med fasadskiva 80mm av glasull. Hur dåligt är det om det regnar på isoleringen? Säg om det t.ex regnar en natt och det ligger på lite mot väggen. Hur länge tar det innan den torkar upp vid uppehållsväder eller sol? Det är södergaveln förresten.
 
Det är inte bra, isolering har svårt för att torka.
 
Se alltid till att inte sätta mer isolering än du hinner täcka med vindskydd el dyl innan arbetsdagen är slut. Det är klart man kan arbeta under presenning alternativt sätta upp presenning/-ar inför natten, men det är ju jobbigare.
 
Det kom en del regn igår kväll. Hade presenning på delar av gaveln. Jag klämde och kände en hel del på isoleringen och det kändes som vattnet mest hamnade utanpå. Jag tror inte fasadskivan suger åt sig så mycket då den är väldigt kompakt. Man har ju inte ens vindskydd på utsidan, pappen vänds inåt i väggen.

Sen så är det ju södergaveln och den har stått öppen idag med en hel del solsken och den luftas ju bra. Panelen kommer inte på plats än på nån vecka.
Ska dock hänga på presenningen bättre inför nästa regn.
 
du skall alltid sätta vindduk/papp utanför isoleringen mot panelen, för att hindra luftdrag i isoleringen, då isolations effekten försvinner
 
Johanl80 skrev:
du skall alltid sätta vindduk/papp utanför isoleringen mot panelen, för att hindra luftdrag i isoleringen, då isolations effekten försvinner
Men på både Isovers fasadskiva P31 och Parocs västkustskiva/klimatskiva behövs inte det enligt tillverkarna själva.
 
Hoppar på den här tråden då jag snart är i samma situation själv.

Ska slita ner all gammal panel+lockläkt och lägga på parocs "klimatskiva was 35tt" med vindpapp på ena sidan (som skall monteras inåt).

Enligt deras egna instruktioner behövs extra vindpapp enbart i hörn, och för fastigheter i extremt utsatta lägen kan det behövas "heltäckande".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.