Vi har varit i kontakt med kommunen vi bor i. Så berättade vi om vår altan vi ska bygga nu snart. Då säger Bygglovsarkitekten att vi måste ha bygglov för vår altan.

Den kommer vara 13 meter längs huset
varav 6,5 meter av den kommer vara 3,6 meter bred medans resten kommer vara 1,8 meter bred. ca 0,5 meter ovan gräset.

alltså 35,1 kvm utan tak och utan plank

Den är inte så stor anser vi.
Är det någon som har ansökt bygglov för sin altan i den storleken?
Kan man överklaga hennes bedöming angående bygglovs pliktigheten??
 
Mikael_L
Märkligt.
Som jag fattat det så får man bygga altandäck över precis hela sin tomt, om man vill, utan bygglov.

Tulla skrev:
varav 6,5 meter av den kommer vara 3,6 meter bred medans resten kommer vara 1,8 meter bred. ca 0,5 meter ovan gräset.
Jag undrar om det inte är höjden som gör den bygglovspliktig, är det inte 0,5 meter som är gränsen ...? :confused:
 
0,6 meter är gränsen.
 
Ring och fråga hur ni får bygga eran altan utan bygglov.
Är det höjden som är problemet så är det ju lätt att höja gräsmattan 10-15cm :)
 
Tulla skrev:
0,6 meter är gränsen.

0,5m i stockholm. Är det verkligen annorlunda i andra kommuner?

Att du behöver bygglov för detta om altanen är över 0,5m är inget konstigt. Det räknas ju in i byggarealen också vilket det kan finnas begränsningar kring beroende på vad en ev detaljplan säger.

Antingen finner man sig i regler och administration och söker bygglov, eller så gör man som alla andra och bara bygger altanen. Jag sökte lov och det ångrar jag idag.
 
MathiasS skrev:
. Är det verkligen annorlunda i andra kommuner?
Japp, det kan variera. Därför kan det vara klokt att kolla vad som gäller i din kommun. ;)
 
Har för mig att det finns en dom i regeringsrätten som fastslår att en altan med höjd 1,2 m inte var att anse som bygglovspliktig. Men det kan säkert vara beroende på bestämmelser i detaljplan etc.
 
Räckte det inte med bygganmälan?

/ATW
 
MathiasS skrev:
0,5m i stockholm. Är det verkligen annorlunda i andra kommuner?

Att du behöver bygglov för detta om altanen är över 0,5m är inget konstigt. Det räknas ju in i byggarealen också vilket det kan finnas begränsningar kring beroende på vad en ev detaljplan säger.

Antingen finner man sig i regler och administration och söker bygglov, eller så gör man som alla andra och bara bygger altanen. Jag sökte lov och det ångrar jag idag.
0.8 m i Borlänge

/K
 
Hemmakatten
Är det så att altanen förändrar fasadens utseende, proportioner och tyngd på ett väsentligt sätt, så krävs bygglov. Det är väl så kommunen resonerat vad gäller en 35 kvm stor altan. Å andra sidan kan man inte säga att bygglov krävs förrän man sett bilder på huset och ritningar på altanen, så jag skulle ta en vända till med tjänstemannen.
 
I min kommun anser man att de rättsfall som finns visar att en altan som inte är kringbyggd undertill inte är bygglovspliktig oavsett höjd. Givetvis är detta en altan utan tak.
 
frjo7205 skrev:
Har för mig att det finns en dom i regeringsrätten som fastslår att en altan med höjd 1,2 m inte var att anse som bygglovspliktig. Men det kan säkert vara beroende på bestämmelser i detaljplan etc.
"I mål om föreläggande om rivning samt byggnadsavgift enligt PBL har Regeringsrätten funnit att altan, som inte försetts med vare sig tak eller väggar av något slag, inte medfört att byggnadsvolymen utökats. Altanen har med hänsyn härtill inte ansetts som tillbyggnad i den mening som avses i 8 kap. 1 § PBL. Inte heller i övrigt har uppförandet av altanen, oaktat vad byggnadsnämnden framhållit bl.a. om storleken i förhållande till den ursprungliga byggnaden och om höjden över den kringliggande marken, ansetts kunna hänföras till bygglovskrävande åtgärd enligt 8 kap. 1 och 2 §§ PBL."

Regeringsrätten - RÅ 1995 ref 42


Länk till domen
 
Tulla

Om jag förstår dig rätt, så ska du inte bygga en altan. Du skall anordna en uteplats!

Citerar ur Boverkets bestämmelser för En- och Tvåbostadshus:
För en- och tvåbostadshus finns undantag från från bygglovplikten för vissa åtgärder. Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Det är också tillåtet att över sådana uteplatser anordna skärmtak som tillsammans inte täcker större area än 15 m2
. slut citat.

Jag anser att golvet på denna uteplats kan utföras av trä.

Efter det du beskriver, håller du ju dig inom både bred- och höjdmått.
Du kan bygga din uteplats, men inte altan.
 
bengan6 skrev:
Tulla

Om jag förstår dig rätt, så ska du inte bygga en altan. Du skall anordna en uteplats!

Citerar ur Boverkets bestämmelser för En- och Tvåbostadshus:
För en- och tvåbostadshus finns undantag från från bygglovplikten för vissa åtgärder. Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Det är också tillåtet att över sådana uteplatser anordna skärmtak som tillsammans inte täcker större area än 15 m2
. slut citat.

Jag anser att golvet på denna uteplats kan utföras av trä.

Efter det du beskriver, håller du ju dig inom både bred- och höjdmått.
Du kan bygga din uteplats, men inte altan.
Du har fastslagit att man får bygga en mur runt uteplatsen utan bygglov. Du glömmer dock bygglovsplikten för det som finns innanför muren, oavsett vad du väljer att kalla det.
 
Vi bor i Trollhättan och på kommunens hemsida har dom spaltat upp angående bygglov eller inte. Det är inte jättelätt och hitta men informationen finns.

Ni kan bygga en skyddad uteplats, den är bygglovsbefriad. Höjden beror på kommunen. Kalla allting vad det heter på komunalspåk, så tjänstemännen inte blir förvirrade. Lycka till...
 
  • Gilla
Jonas63789
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.