Hur lyckas du få in en apparatdosa avsedd för 74 mm hål i ett hål på 50 mm?
 
Rikard Ågren skrev:
Hur lyckas du få in en apparatdosa avsedd för 74 mm hål i ett hål på 50 mm?
Jag fattade det som att han menar 50 mm djup.
 
tomaskrug skrev:
Jag håller på en renovering av min källare. Jag använder Ferm spårfräs och fräser rännor för flexslag samt ovan nämnda hålsåg. Det hela fungerar bra, är det någon som har tips bästa möjliga appratdosor? De som jag har är gjorda för gips och måste således anpassas rätt mycke för att passa i ett 50 mm hål... finns det alternativ?
Du kan ju klippa bort en hel del plast på dosorna, bara du har en ordentlig anslutning för slangen, eller 2 om du behöver det, så kan dosan se ut hur som helst i övrigt.
 
Marcus J skrev:
Jag fattade det som att han menar 50 mm djup.
Såklart :)
 
ledsen för förvirringen, jag menade 50 mm djupt hål. Jag har klippt bort en massa plast och försöker bara ha kvar de delar jag måste för att kunna ansluta mina flexslangar med. Tack för hjälpen!

Nu har jag en till fråga, i rummet i källaren där jag renoverar har jag hittat fyra hål i golvet, jag misstänker att dessa har något med grunen att göra... någon som har tips/idéer på vad det är och jag skall ha dem kvar osv? Jag bifogar bilder på hålen. De är fö. ca 4 x 2 cm

IMG_0216.jpg

IMG_0217.jpg
 
Redigerat:
tomaskrug skrev:
ledsen för förvirringen, jag menade 50 mm djupt hål. Jag har klippt bort en massa plats och försöker bara ha kvar de delar jag måste för att kunna ansluta mina flexslangar med. Tack för hjälpen!





[länk]

Kan rekommenderas till betong, ciporex väggar.
 
Redigerat:
Hur fäster man flexslangen på bästa sätt? Jag fräser, "lägger" in flexslangen och försöker fästa den på div. sätt... och sedan spackar jag igen allt ihop... själva fästningen är just nu mitt största problem... nubb, limpistor etc har jag testat... tips idéer mottages tacksam?

Tomas
 
Borra plugga skruva, brukar räcka med ett hål var 50cm, snett in i väggen i urfräsningen, sedan en skruv vars huvud nyper åt slangen lite.
Enda sättet jag någonsin använt mig av faktiskt, ibland kan man t.o.m sätta en klamma runt slangen.
 
Varför inte göra det enkelt för sej om man nu vill komma billigt undan. Hyr eller låna en rondell av större modell. Stenklinga från biltema. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81497 230mm. Kryssåga o hugg ur. Det dammar som fan, så få någon o hålla en dammsugare sammtidigt. Så gjorde jag min iaf, även spåren för vp-rörena.

Sen har man ju en klinga man kan kapa sina stenplatter eller granitgolv mm med sedan. Stenklingan får man användning av senare.

Detta är iaf ett relativt billigt och enkelt , men dock dammigt sätt att göra det på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.