Hade en installationsfirma hemma igår för att rådfråga om uppvärmningssystem.

Kåken är på 200 kvm, och isoleringen är god enligt besiktning. alla fönster är 3-glas. Byggnaden är souteräng. Idag sitter en gammal frånluftsvärmepump installerad.

Firman föreslog att helt enkelt byta till en ny frånluftspump, det skulle landa på ca 45 000 kr inklusive moms och arbete. Bergvärme gick helt enkelt inte att försvara rent ekonomiskt tyckte han.

Pumpen han föreslog är IVT 490. När jag läste lite om den på IVT's hemsida står det att den rekommenderas till mindre villor, vad är det?

Är det någon som har erfarenhet av IVT-pumpar, hur är de? Ljudvolym? Kvalitet? Energisparande osv?

Erfarenhet från Nibe tas gärna emot, är det värt att välja 410P eller 640P framför 360P?
 
Du skriver ej vad huset har för isoleringsstandard (tjocklek på isolering i väggar o tak tex)
Du måste nog ta reda på vad huset så att säga drar per mil !
.En frånluftsvärmepump återvinner ca 1,2 kw (som en hårtork ungefär)

Skulle nog föreslå någon annan lösning tex en Luft/vatten värmepump eller en flvp från Comfort Zone

Bergvärme är förståss optimalt men kräver en stor insatts med pengar från start.
 
Redigerat:
Vi är så nya i huset att jag faktiskt inte vet tjocklek på isolering osv.

Vad är fördelen med luft/vatten framför frånluft?

Måste man inte kompensera den ventilation som frånluftspumpen tillhandahåller?

Bergvärme är väl det man vill ha, men som sagt dyrt. Installatören trodde det kunde hamna på 180 000 kr, då var jobb för ny ventilation inkluderat.
 
Tidigare ägare drog 29000 kwh, de var 5 st i familjen och hade mellan 20-25 grader inomhus! Så genom att ligga på 20-21 grader lär man väl spara ganska mkt.
 
Hej!

Har du låst på en frånluftvärmepump är nog en Comfort Zone att rekommendera med tanke på vad du får ut av den till att värma ditt ditt hus på 200m2
under den kalla årstiden.

Om du väljer mellan IVT490 o Nibe 640 bör du välja 640.
Den har ett bättre COP-värde = Förhållandet mellan tillförd och avgiven energi.
(kan krama mer "billig" energi ur den innan el patronerna går in, lekman mässigt utryckt)

Hälsn

/Mikael//
 
Tackar för svar, jag ska slå Comfort Zone en signal så får de komma och kika.

En firma som heter Husvärme skulle kommit förra veckan. Ingen dök upp, ingen hörde av sig efter att jag mailat och lämnat meddelande till deras reception. Man vill gärna ha en förklaring när man själv tagit ledigt från jobbet för att möta upp. Efter detta blir det inga rekommendationer från min sida. :(
 
Om du förbrukar 29000 kWh så skall du nog räkna på bergvärme igen tycker jag.
 
IVT 490 kan du avskriva direkt med ditt stora hus!! Den kommer att värma huset nästan enbart med elpatronen, med ett litet tillskott från värmepumpen!

Comfortzone är ju fortfarande lite av ett oprövat kort, men det är ju enkelt att bara byta frånluftvärmepump och jag skulle utforskat denna möjlighet i första hand. Effekten är flera gånger högre än IVT 490, dvs den behöver sällan elpatronen.

Bergvärme eller jordvärme kan nog ändå löna sig på lite sikt, även om investeringen är ganska stor initialt. Med den billiga uppvärmningen från markvärmen kan du använda en vanlig simpel frånluftsfläkt för ventilationen.

Om du tittar på luft/vatten-värmepump måste du bestämma dig för om utedelen förfular huset eller inte, och tänka på att fläkten går även på sommaren för att producera varmvatten, vilken kan vara störande om man sitter ute i trädgården i närheten av pumpen.

Glöm inte heller en automatiserad pelletsanläggning som alternativ! Stort bulkförråd som fylls från tankbil, automatisk matning och enkelt underhåll med spaksotning och utbärning av aska några gånger per år. Kräver att du har gott om plats i källare eller liknande dock + skorsten. Så det är kanske inte förstahandalternativet.

/Pontus
 
Jag kör med Comfortzone, tycker inte det finns något alternativ till denna då man bestämt sig för FLVP. Nästa steg är bergvärme, som enligt mig är bästa alternativet om man kan räkna hem kostnaden. Se även till att använda dig av sk. frikylla i det fall du väljer bergvärme, så kan du kyla huset på sommaren. Har varit i hus där detta fungerar mycket bra.

Hjälpte det något?
 
Hur mycket mer bullrar Comforten jämfört med IVT:n?
 
Många bra svar och ännu mer att fundera på. Vi är ju nyinflyttade, men tanken är ju att detta ska bli boendet lång tid framöver, så man kanske ska börja fundera på bergvärme igen.
 
egl- hur länge har du haft din pump? Storlek på hus osv.

Hur mkt har du sänkt din förbrukning med? Pris på pump + installation?
 
Hur gammalt är huset? Med den höga förbrukningen som tidigare ägare haft tycker jag att ComfortZone är den pump som ger dig bäst utväxling i förhållande till investeringen. Bergvärme kan dock vara intressant just nu med tanke på ROT-avdraget för borrningen och installationen!! Ta in offerter och jämför investeringen kontra beparingen över tiden. Luft-vatten pump skulle jag inte tänka på. Ej prisvärt i förhållande till bergvärme med ROT-avdrag.

I mitt Götenehus från 2008 på 190 kvm förbrukar jag 16000 kwh/år inklusive hushållsel med IVT490. Dyrare pump i mitt fall vore nästan att kasta pengarna i sjön....
 
kungkokos skrev:
Hur gammalt är huset? Med den höga förbrukningen som tidigare ägare haft tycker jag att ComfortZone är den pump som ger dig bäst utväxling i förhållande till investeringen. Bergvärme kan dock vara intressant just nu med tanke på ROT-avdraget för borrningen och installationen!! Ta in offerter och jämför investeringen kontra beparingen över tiden. Luft-vatten pump skulle jag inte tänka på. Ej prisvärt i förhållande till bergvärme med ROT-avdrag.

I mitt Götenehus från 2008 på 190 kvm förbrukar jag 16000 kwh/år inklusive hushållsel med IVT490. Dyrare pump i mitt fall vore nästan att kasta pengarna i sjön....

Fråga till kungkokos!

Hur många är ni i familjen?
Vilken inne temp?

Vi har själva en IVT490 och huset är ett 1½plan LB hus med oinredd övervåning så vi värmer bara 107kvm idag och har ca 16000kwh/år inkl. allt! (2vuxna 2 barn)

Har ni verkligen bott i huset hela vinter?

Jag skulle inte rekommendera en IVT490 till ett så pass stort hus!!!

//Micke
 
Nu är bergvärme-installatör bokad för besök. Vi får se vad det kan landa på. Kungkokos, jag håller med dig ang. luft/vatten, det känns för dyrt och jag tror inte grannarna kommer att gilla att jag sätter utedelen mot deras veranda :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.