Startade en varmkompost i oktober förra året. Den kom väl inte riktigt igång innan vintern med tanke på att det inte hann komma så mkt i den.

För några veckor sedan verkade den vaknat till liv igen och var riktigt het under någon vecka. Men nu tycks den ha kallnat. Jag har försökt läsa mig till om det är normalt att den kallnar, dvs att den brunnit klart, eller om något är fel. Den är inte helt kall, men inte i närheten av vad den var då när den var som varmast. Har någon tips om vad som gäller?

Sedan undrar jag om någon kan tala om för mig när det är dags att börja ta från komposter. Har en Greenline Master (tror jag den heter). Är kanske fylld till dryga hälften och det mesta ser ut att ha brutits ner och det jag stoppar i bryts ner fort. Men det är väl för tidigt att plocka något ur den redan i år? Och när bör jag efterkompostera, när den är full? Det kommer isf dröja tills långt in på nästa år om ens det.

Mycket tacksam för hjälp då jag vill ha en fungerande kompost.

MVH
 
Det är inte jättelätt att sköta en varmkompost. Men man lär sig efter hand. Att den inte brinner hela tiden gör inget - det är variationer. Det viktigaste är att du matar komposten nu med 'grönfoder' - komplettera nu med ogräsrens och det första gräsklippet i kombination med hushållsavfallet. Jag brukar också ibland riva sönder äggkartonger i papp och blanda i under vintern eftersom maskarna gärna använder bucklorna för sina barnkolonier och maskar vill vi ju ha! Är komposten alltför våt eller får flugfän är det bra att strö över en näve ogödslad torv - det är framför allt bra under vintern då komposten inte brinner.
http://www.smartson.se/test/hushall/konsten-att-kompostera.htm
Det verkar inte som om din kompost är isolerad?

Låt komposten gärna bli 2/3 full - det går ju snabbt nu när trädgården ger mycket att fylla den med. Materialet bör definitivt efterkomposteras - ett halvår brukar för min del vara lagom - och sedan använder du den halvförmultnade jorden i trädgården. Blanda gärna in gräsklipp och lite torv när du lägger över materialet i efterkomposten. Rör runt i detnhalvfärdiga efterkomposten då och då och vattna om den blir alltför torr. Det översta lagret i huvudkomposten tar du inte med för efterkomposten utan lägger tillbaka i huvudkomposten som grund för att få den att snabbt komma igång igen.

Köp en 400-liters förpackning ogödslad torv och ha den ståendes bredvid komposten. För mig räcker en sådan cirkus 2 år.
 
Redigerat:
Tack för svar.

Jo det är en isolerad kompost, men den frös ändå under den allra kallaste perioden i vintras.

Det jag tycker är svårt att riktigt få svar på är NÄR jag ska efterkompostera och hur länge. Komposten är som den är idag 2/3 full. Men den har bara stått sedan i oktober 2008. Är det ändå läge att ta ur en del av den för efterkompost? Och detta med att ta från botten har jag aldrig riktigt förstått eftersom tipset alltid är att då och då vända runt i komposten, och lufta den. Det som då var underst fördelas ju i hela komposten.

Däremot ska jag börja lägga i mer trädgårdsrens i den. Nu är det mest avfall från hushållet och ganska mkt hushållspapper. HAr nyligen börjat med strö inhandlat på Plantagen som jag lägger över lite med vid varje påfyllning.

Känns som att komposten får gotta till sig under sommaren, så lägger jag den i en nästa behållare för efterkompostering. Denna är dock oisolerad. Och nästa vår kanske jag har bra jordförbättrare.

MVH
 
Du kan gott börja efterkompostera nu i maj. Det nyaste skiktet tar du inte med utan lägger som grund för nästa omgång. Lägger du den i en oisolerad behållare nu så kan du börja använda efterkomposten sent i höst.. Det är inte så komplicerat! Testa! Det finns massor skrivet och massor av råd men de bästa råden får du av att testa själv.
 
Tack igen för hjälpen!

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.