Hallå!

Jag skall byta ut mina gammla element mot golvvärme.
Jag har vattenburen värme och vill väl egentligen ha vattenburen golvvärme.
Har precis borrat bergvärme som skall vara mer än tillräkligt för att köra vattenburen golvvärme.

För och nackdelar med vattenburen golvvärme?
Eller ska jag tänka om helt?

:-/
 
Ska du byta element mot golvvärme måste du bryta upp golvet. Eftersom golvvärmen bygger en del kommer golvet att bli högre. Det är också förenat med en kostnad.

Å andra sidan finns inget skönare än att gå på ett varmt golv. Det är energisnålare med golvvärme eftersom du kan ha lägre temperatur i ett rum med golvvärme. Du upplever det som varmare eftersom golvet är varmt.

Det finns säkert många fler för- och nackdelar.
 
Har du just borrat för bergvärme kan du ju inte lägga elvärmegolv? Då har du ju verkligen kastat pengarna i sjön.

Vill du ha golvvärme är vatten ditt enda alternativ och det är ett bra alternativ. Dock kräver det ju ofta en hel del ingrepp i golven (bryta upp) för att det ska bli bra.
 
Hej!

Har hört att idag får man inte ha mer än ett visst antal grader i vattenburen golvvärme. Dvs i stora rum blir inte vattnet speciellt varmt längre in i röret. Kolla detta innan!

Mvh/henrikoz
 
Tackar...

Att jag måste bryta upp golv är jag medveten om.
Jag hade ändå tänkt bryta upp golven för att kolla vvs samt lägga nytt.

 
henrikoz skrev:
Hej!

Har hört att idag får man inte ha mer än ett visst antal grader i vattenburen golvvärme. Dvs i stora rum blir inte vattnet speciellt varmt längre in i röret. Kolla detta innan!

Mvh/henrikoz
Man ska inte tro allt man hör.

Man BEHÖVER inte ha speciellt hög temperatur på vattnet i rören eftersom den värmeavgivande ytan är så stor. Med 20mm rör lägger man uppåt 25kvm per slinga (100m rör), mer går också om man vill, men även med en sådan slinga skiljer det bara några få grader mellan in och ut. Golvet blir alltså inte kallt i ena änden.

Det låter som du pratat med någon som säljer elektriska värmegolv.

Angående maxtempen så är det komfort och ytskikt som sätter stopp. Har du tex trägolv är det olämpligt med golvtemperaturer på över 27grader. 27 grader är dock inte speciellt trivsamt att gå på (det är för varmt) så det är inte ett problem. Temperaturen på vattnet i rören kan vara högre än så för att uppnå denna temperatur.
 
Hej!

Nej jag pratade med en elektriker som sa att, vad jag har för mig) att mer än 50 grader får man inte ha i vattnet. Själv tänkte jag dra rören i ett rum som är ca 45 kvm. I detta rum kan det ju bli lite kallt i vissa delar, eller?! (har ingen aning om hur fort vattnet kyls ner eller om man ska isolera rören i sig för att undkomma detta.

Mvh/henrikoz
 
henrikoz skrev:
Hej!

Nej jag pratade med en elektriker som sa att, vad jag har för mig) att mer än 50 grader får man inte ha i vattnet. Själv tänkte jag dra rören i ett rum som är ca 45 kvm. I detta rum kan det ju bli lite kallt i vissa delar, eller?! (har ingen aning om hur fort vattnet kyls ner eller om man ska isolera rören i sig för att undkomma detta.

Mvh/henrikoz
Nej det kommer inte bli kallt i vissa delar. Elektrikern ska nog ägna sig åt elen och låta vattenprylarna hanteras av någon som kan.... :)

Med så stor yta bör du använda 17 eller 20mm slang. Annars blir tryckfallet för stort i slangen och du tvingas ha många slingor. Med 20mm slang lägger man antagligen två slingor på denna yta, med 17mm rör kan det bli tre, men ev går det med två (har inte hundra % koll på 17mm rören.)

Vad är det för golv du skall ha värme i? Är de tett källargolv eller träbjälklag? Oavsett detta bör man ha isolering under rören, dock mindre viktigt i ett mellanbjälklag.

Ett bra tips är att slå en signal till tex Wirsbo och beskriva vad du vill göra. Då får du många bra tips som gäller oavsett vilket fabrikat på slangar etc du väljer att använda.
 
Wirsbo har ett golvärmekalkylprogram, http://shop.wirsbo.se/config/index.jsp.

Enligt det får man med följande beräkningsdata, 1 rum (Reglerzoner) och 20mm rör i golvvärmekassetter på 45 m2:

Total rörlängd för system 20: 180 m
Slingor med system 20 (Normaltemp.system): 2
 
Wirspos rör är klassade att klara upp till 95 grader eller 70 grader konstant.

Som Mathas skriver har du en betydligt större yta som sprider värmen vilket gör att du inte behöver komma i närheten av dessa värden.

Kör du på 20 mm slag i två slingor är det inga problem om du inte har en vindtunnel inunder förstås... ;D

Vattenburen golvärme forever!
 
IngeSnickare skrev:
Wirspos rör är klassade att klara upp till 95 grader eller 70 grader konstant.

Som Mathas skriver har du en betydligt större yta som sprider värmen vilket gör att du inte behöver komma i närheten av dessa värden.

Kör du på 20 mm slag i två slingor är det inga problem om du inte har en vindtunnel inunder förstås...    ;D

Vattenburen golvärme forever!
Kalas!!!

Nu ska här räknas....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.