Vi är nyblivna stolta ägare till ett hus från 1858 med en lika gammal grund.

Vet att det finns massor om det på forumet, men hittar ingenting om någon hittat en bra lösning.

Vår grund är en oluftad varmgrund.
Inga ventilationsluckor alls.
Principen ska vara att skorstensstocken ska värma luften och jorden under golvet.
Måste eldas i kakelugn och spis.
Hos oss ligger 2-tumsplank direkt på bjälklaget som simmar i jord uppblandad med aska. Helt torrt och ingen röta eller svamp, men lite kallt ändå.

Vet inte vad vi ska göra för att isolera.
Ännu har vi inte hittat någon byggnadsvårdsexpert som vågar säga något.

Läste att man borde kunna fylla upp mot kalla ytterväggen med något "effektivt isolerande och kapillärbrytande material".

Ringde sagde expert som hummade och till slut sa Isodrän.
Ringde Isodrän som sa att det bästa nog är att i så fall isolera utifrån.
Gammgubben därifrån ska ringa, han kan visst allt.
Vi får se.

"Renovera torp o gårdar" eller Göran Gudmundsson (Gysinge) verkar inte heller ha några svar.

Tig och frys!?
 
Framförallt skulle jag nog tycka att ni skall bo in er först innan ni bestämmer en så "drastisk" åtgärd. Kolla om det verkligen är så illa så att mattor och tofflor inte räcker...
Ge det ett år i alla fall så ni kan känna på alla årstider!
 
Vi överlevde en vinter med pälstofflor. Barnen knotade bara när det var minus 20.
Ute alltså :D Grunden du beskriver verkar vara en mullbänk. Ska ni bo permanent i huset?
 
det som är isolerande och kapilärbrytande och som skulle passa er grund är lecakulor , tycker jag. Ta inte bort det material som redan finns!!!!! Askan håller mögel borta....

Annars är det bäst att inte röra vid saker som fungerar och spendera pengar hellre på tofflor och fina yllemattor än på framtida mögelsanering. Samma gäller vinden!
gaia
 
Tack för råd,
vi har nu lagt igen golvet. Man måste ju titta så att det är helt och rent under.
Oroar oss mest för de nya trägolv "Timell" lagt in i två rum. Vi får nog ta fram kobenet där också. Tänk om han lagt plast emellan!
(Förresten – är verkligen lecakulorna isolerande?)
Pratade med Isodrän, till skillnad från annan cellplast (Thermisol osv.) kan fukten vandra genom plattan. De förordar utgrävning under bjälklaget, isodrän direkt på marken och en ny "mullbänk" i form av mineralull 50 cm runt mot yttervägg. Sen en Nivellskiva direkt under golvet som skulle ljudisolera.
Skulle nog bli bra, men låter dyrt.
Till skillnad från alla andra idéer som bara bryr sig om vinterkyla (ja, vi ska bo permanent) fungerar isodränet med varm och fuktig sommarluft som enligt besked skulle gå rakt genom plattan ner i den kallare jorden.
Men vi låter det som sagt vara.
Upptäckte igår att golvplanken är så fint kantsågade, smalnar av som trädet gör.
Marie
 
Åh, det är säkert originalgolvet eftersom det är kilsågat. Tjusigt, vårda det ömt. :)
 
Ja, lecakulor är isolerande, men isolervärdet är sämre än andra isoleringar. Vi har valt att isolera med leca i vår oluftade mullbänksgrund. Mineralull skulle jag inte använda i en grund.
 
Hej, vår nya mullbänk består av singel mot marken, sedan en markduk som det sedan ligger några slags isolerande skivor på, nu minns jag inte vad de går under för benämning. Ovanpå dessa skivor är sedan grunden fylld med leca, dock inte ända upp till golv. Detta var hur förre ägaren hade renoverat grunden, vad vi gjorde var att komplettera med träfiberisolering i form av skivor som vi fyllde upp till golv med längs grunden. Vi har hittills inte upplevt någon vinter i huset men en annan som har denna lösning i sitt hus säger sig att ha varma golv även vintertid. Denna lösning innebär dock ett ofantligt jobb. Finns det inga andra problem med grunden än att golven är kalla på vintern tycker jag dock att man får gilla läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.