Den stundande prishöjningen fick mig för några veckor sen att beställa modulplattan CMS-OF. Den kom häromdagen. Vid en snabbkoll visade det sig att kartongen var tillbucklad och att ett hörn av plattan fått sig en smäll. Återförsäljaren och jag drog dock slutsatsen att det troligen inte påverkat hela plattan, så jag valde att köpa den som den var med löfte om hjälp om det skulle behövas, vilket jag för övrigt inte betvivlar.

I affären prövade vi hur rak plattan var och fann att den i mittenspåret är lägre än än sidospåren. (Plattan är alltså delad i tre zoner, åtskilda av v-formade spår.) För att försäkra oss om att plattan inte skilde sig från andra mätte vi på andra plattor i butiken, och de var likadana. Men min fråga är om det verkligen ska eller borde vara så. En fräsplatta bör väl vara helt plan, eller, åtminstone om man får tro engelska och amerikanska artiklar i ämnet, möjligen mikroskopiskt högre vid frässtålen.

Vad anser ni? Aluminium är ju ett känsligt material. Gjutjärn är bättre. Bordet till vertikalfräsen som är över metern på diagonalen är mycket planare än de här plattorna som väl knappt är en halvmeter på diagonalen.

Bör plattan returneras?
 
En skada skall självklart reklammeras, eller ska du ha ett saftigt prisavdrag eller någon annan kompensation.
 
Mr Handyman skrev:
Den stundande prishöjningen fick mig för några veckor sen att beställa modulplattan CMS-OF. Den kom häromdagen. Vid en snabbkoll visade det sig att kartongen var tillbucklad och att ett hörn av plattan fått sig en smäll. Återförsäljaren och jag drog dock slutsatsen att det troligen inte påverkat hela plattan, så jag valde att köpa den som den var med löfte om hjälp om det skulle behövas, vilket jag för övrigt inte betvivlar.

I affären prövade vi hur rak plattan var och fann att den i mittenspåret är lägre än än sidospåren. (Plattan är alltså delad i tre zoner, åtskilda av v-formade spår.) För att försäkra oss om att plattan inte skilde sig från andra mätte vi på andra plattor i butiken, och de var likadana. Men min fråga är om det verkligen ska eller borde vara så. En fräsplatta bör väl vara helt plan, eller, åtminstone om man får tro engelska och amerikanska artiklar i ämnet, möjligen mikroskopiskt högre vid frässtålen.

Vad anser ni? Aluminium är ju ett känsligt material. Gjutjärn är bättre. Bordet till vertikalfräsen som är över metern på diagonalen är mycket planare än de här plattorna som väl knappt är en halvmeter på diagonalen.

Bör plattan returneras?
Jag har en CMS-OF 1400. Det finns inte tillstymmelsen till luft i mitten, den är absolut plan (bortsett från det synnerligen usla plastskyddet i mitten som Festool borde skämmas rejält för).

Har du en lutning på plattan kan du inte få 90 grader med fräsen utan att lutningsjustera staketet beroende på var du sätter det. Orimligt.

Lämna tillbaka den, begär inte prisavdrag, du har ingen nytta av en sned festool produkt, det är precision som är skälet till att de lyckas sälja trots sitt pris.

--- Mats ---

-- -Mats ---
 
Nej, ni har rätt. Det verkar ju faktiskt konstigt. Då får det väl bli retur på tisdag. Jag har inte ens packat upp den än. Ska ringa och prata med TTS i Malmö då också och höra vad de tänker om det.

Det som fick mig (och återförsäljaren) att bli lurad(e) var att vi tittade på, som jag skrev ovan, en CMS-OF1010 som var likadan. Men som sagt det verkade ju konstigt.
 
Redigerat:
Har nu fått min nya CMS-OF som är helt slät. Det var värt att vänta på den nya! Har inte provkört den än, men det blir snart!
 
Mr Handyman skrev:
Har nu fått min nya CMS-OF som är helt slät. Det var värt att vänta på den nya! Har inte provkört den än, men det blir snart!
Det var gott att höra:)
 
Jo, det känns betydligt bättre så. Funderar nu på att bygga en torsionbox på typ 120x70cm att lägga på bockar tills vidare. Eventuellt kompatibelt med MFT.
 
Mr Handyman skrev:
Jo, det känns betydligt bättre så. Funderar nu på att bygga en torsionbox på typ 120x70cm att lägga på bockar tills vidare. Eventuellt kompatibelt med MFT.
Har du inte själva cms/basis-bordet att lägga modulen i?
 
Såhär tänkte jag i det fallet:
Har inget behov av andra CMS-moduler, har inte behov av den mobiliteten, och framförallt är ytan för liten. I kombination med priset, och för ev. förlängningar dessutom valde jag bort det tills vidare.
 
Mr Handyman skrev:
Såhär tänkte jag i det fallet:
Har inget behov av andra CMS-moduler, har inte behov av den mobiliteten, och framförallt är ytan för liten. I kombination med priset, och för ev. förlängningar dessutom valde jag bort det tills vidare.
I så fall är det ju läge att bygga bort de få nackdelar som basis-bordet faktiskt har - se till att göra det stort, och tyngre än basisbordet, så att det inte vickar. Tanekn med torsion-boxenb känns helrätt - har du sett när Marc (heter han väl?) på the woodwhisperer bygger sitt? Det verkar vettigt.

Sen tycker jag givetvis att du ska tänka ut och göra det kompatibelt med ditt mft- systemtänk for the win! :)
 
Jo, det var därifrån jag fick inspirationen, men ska man ha två bockar och inga reglar under undrar jag om inte en tjock plywood (snickeritorr) är bättre än MDF. Vet inte riktigt hur tungt det ska vara.

Hur är det förresten med fastsättningen i CMS/Basis, spänner man fast plattorna på något sätt eller? Det har jag glömt kolla.
 
Mr Handyman skrev:
...Hur är det förresten med fastsättningen i CMS/Basis, spänner man fast plattorna på något sätt eller? Det har jag glömt kolla.
Ena långsidan på modulplattan hakar in i en profil på CMS-bordet. På andra långsidan sitter det två skruvar med plastbrickor på undersidan som man spänner fast det hela med. Så funkar det i varje fall med TS55-plattan - antar att det är samma med OF-plattan.
 
Det är det säkert, jag får gå till återförsäljaren och kolla konstruktionen.

Om man får tänka högt så tror jag att det kan vara lika bra att göra torsionlådan lika bred som MFT så den kan fungera som förlängning till det vid behov, men då med en skiva istället för CMS-modul.
 
Mr Handyman skrev:
Det är det säkert, jag får gå till återförsäljaren och kolla konstruktionen.

Om man får tänka högt så tror jag att det kan vara lika bra att göra torsionlådan lika bred som MFT så den kan fungera som förlängning till det vid behov, men då med en skiva istället för CMS-modul.
Det är samma princip som för sågbordet, men sågbordet spänner och pressar fast hårdare".

Jag har en torsionslåda (just lärt mig uttrycket) under min spånskiva, som av en ren slump har exakt samma innermått som plattan i MFT-bordet. Om jag någonsin tror jag har nytta av exakt placerade 20 mm hål, så kan jag köpa en färdigborrad skiva.

CMS och MFT har inte samma mått.

--- Mats ---
 
Nej, det var en av utgångspunkterna för att göra ett eget bord; att CMS var för litet, men min första tanke var inte att göra det lika brett som MFT. Senare kom jag på att det kunde vara två flugor i en smäll att göra det som en MFT-förlängning på kortsidan av MFT. Sen såg jag nån länk här till en kille i USA som fällt in CMS-modulen i MFT, och då kunde man ju göra så också på en förlängning, även om min tanke varit att huvudsakligen använda fräsbordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.