Hej!

Nu har det efter att jag trott att jag skulle få vänta till nästa år tagit fart med mitt garagetillbygge. *skönt*

Tillbygget ska ha 145+45 väggisolering "enligt norm".

Jag tittar på konstruktionsexempel och typritningar på traguiden.se och andra håll. När det gäller väggkonstruktioner är ena gången 45:an innerst, och i nästa exempel ytterst. Spelar det någon roll? Missar jag nåt? Är det ena eller andra enklare eller bättre?
 
Liggande 45 på utsidan gör det lite enklare att fästa spikläkt för stående ytterfasad medans man oftast sätter 45 på insidan så man slipper göra hål i diffspärren som då sitter utanför 45'an. Dvs inifrån... gips, 45 regel med isolering, diffspärr, stående regelverk med isolering, vindskiva/vindpapp, läkt, ytterfasad.

/Kent
 
Jag satte 45:an på utsidan, precis som snickarboden skriver så underlättar det lite när man skall slå på spikläkten (om man skall ha stående fasadträ...) men det ställde till det för mig då jag inte kunde ha fönstrena så långt ut som jag tänkt (skruven hamnade precis i skarven mellan 145:an och 45:an. men du skall kanske inte ha några fönster...? och är man inte så noga med om dem sitter i ytterkant eller inte så spelar det ju ingen roll. man kan ju även om det finns plats på fönstret borra nya hål för karmskruven.
 
Tack för svaren. Jo, fönster ska det vara. Och stående panel. Det är lite mer än bara garage, och att det harmoniserar med befintligt hus så långt det går är viktigt. Det blir nog som vi ritat från början: 45:an innerst. Mina snickare ska nog klara av att knacka upp spikläkten på nåt sätt ändå :)
 
Jag skall på vårt utbygge ha en väg med stående panel och två väggar med liggande panel. Finns det något som hindrar att man växlar och gör en vägg med 45:an ytterst och två väggar med 45:an innerst ?

Detta för att få bra reglar att spika panelen i !
 
Ingenting som hindrar det mer än att man får tänka en hel del då man planerar och bygger väggarna samt att man då missar en helt tät diffspärr i och med att eldosor mm perforerar den.

/Kent
 
Själv har jag 45+145+45. Då la jag plasten mellan innersta 45'an och 145'an och drog all el i 45'an innerst. På så vis slipper man böket med elen genom plasten.
 
daniellindholm skrev:
Själv har jag 45+145+45. Då la jag plasten mellan innersta 45'an och 145'an och drog all el i 45'an innerst. På så vis slipper man böket med elen genom plasten.
Har oxå tänkt å göra samma konstruktion.. Har tänkt sätta osb och sedan gips!
Vad har du satt? Räcker det att man skruvar upp osb i 45 reglen lr man får kottla mellan varje regel, annars blir det ingen skruv lodrätt.. Eller är det jag som tänker fel?
 
Innersta 45an blir väl liggande, eller?
 
aa, den blir liggandes med cc 40..
 
Eller kanske cc60 för att underlätta isoleringen? :)
 
Jag sätter 45:an ytterst och sedan sätter jag ångspärren mellan osb:n och gipsen. Det blir inte speciellt mycket hål i den då. En och annan dosa är allt.
 
Snailman
angående huset så får det bli en liggande 45:a både utvändigt och invändigt...

och om det gäller ouppvärmt garage, så får det bli liggande 45 utvändigt, blir ju inte så mycket elrör och ingen ångspärr, så ingen 45:a invändigt...
 
Jag måste ju fråga, hur skruvar man gipsen när man har liggande reglar?
Ska jag lägga gipsen med då?
Står inför dilemmat om några veckor och har faktiskt inte reflekterat över det förrens nu.
 
Ja, du sätter den liggande. Alternativt sätter du först OSB (liggande) och då kan du ju sätta gipsen stående. Jag sätter alltid något fästmaterial bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.