Hej, har lovat min fru att bygga en trädgårdskompost till henne nu när hon fyller år. Nu funderar jag på hur stror den behöver vara?

Har en trädgård på 1700kvm. En del träd, bla en stor ek och en stor häck. Gräsmatta ca. 800kvm. Hon skall köpa en varmkompost själv. Någon som tror de vet hur stor komposten behöver vara? Har läst att man skall ha 500liter till 500kvm. Men kan inte räkna ut hur stor i meter och höjd den skall vara. Kom igen nu mattegenier. ;)
 
Redigerat:
Jag skulle bygga två st. En som man lägger i och en som vilar och förmultnar. 80x80x80 cm storlek kanske, bredvid varandra.
 
Ja, eller kanske tre. Det beror ju förståss lite på hur stort trädgrådsintresset är. Det blir jättefin jord i dem.
 
Om du ska ha allt trädgårdsavfall i komposten tror jag inte 500 liter per år räcker. Det blir nog snarare två kubik eller så.. men du kanske kan vända på steken och fylla på med 500 liter per år, och sedan elda upp resten. Eklöv är kanske inte så kul i komposten, det tar ju tid innan de bryts ner. Jag håller med föregående talare om att det är bra med minst två kompostbehållare. Man ska räkna med att det tar längre tid än man tror innan det är nedbrutet. Men din fru fyller ju år fler gånger :)
 
Jag har en stor varmkompost samt tre 'halvkomposter' dvs typ *soilsaver*. Varmkomposten töms vår och höst och i denna läggs rubbet från köket blandat med trädgårdsavfall. När jag tömmer varmkomposten i halvkomposterna för efterkompost blandar jag in gräsklipp, fruktavfall, löv etc. Även om din trädgård är större än min hade jag enormt många rikbärande fruktträd som gav mycket åt komposterna. Om du bygger en kompost borde 1/2-1 kbm för ej ogräskompost räcka - resten hystar du ner i varmkomposten. Om du gör ett extra och lika stort fack för efterkompostering borde du klara dig. Detta under förutsättning att du arbetar med komposterna. Myllan blir inte bättre av att ligga länge utan ser endast vackrare ut!
 
Det ser väl bra ut. Gör inte facken alltför stora eftersom de då blir tungarbetade. 4-500 liter/fack kan vara lämpligt med din stora tomt. Någon annan härinne kanske har byggt en själv?
 
Jag har precis spikat ihop en egen kompost, dock en varmkompost, på nästan 400 liter . Har lagt upp en liten beskrivning på min sida som man hittar här.

Kommentera gärna bygget! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.