Hej

Vilken dimension på den franska träskruven är att rekommendera för att fästa 95*95 stolparna i plintarna?

Ska man ha två skruvar från varje håll eller räcker det med två från ena och en från andra?`
Vill gärna inte krocka med skruvarna.

Vi ska ha 34*145 som trallvirke, är 4.2*70 rätt längd på trallskruven för denna trall?

Skruvinfo:

ESSVE trallskruv CUTTERS är tillverkad av härdat stål med ESSVE CorrSeal ytbehandling. Försedd med frässpår längs stammen och på spetsen. Torx fattning TX20.

Tacksam för svar.

Mvh Helena
 
Skruvade min altan med cutters, hur grymma som helst! behöver inte ens förborra när man skruvar på änden på brädan, rekomenderas! 70mm skruv låter rätt till 34mm trallvirke.
 
Jag körde med 4st 10x80mm franska träskruvar i varje stolpe. Lite overkill, men det blir stadigt! Man får rikta dem en aning snett så att de inte krockar. Men 4st 8x40mm funkar säker bra också, eller för all del 2st 10x80mm.

Vad gäller trallskruv tänker du helt rätt! Även om man kommer undan med billigare rostfria 70mm trallskruv också.
 
Ok såg att de hade 8*45 franskskruv på beijer. Två från varje sida borde räcka alltså?
 
Just det, det var 8x45mm jag menade!
Japp, det ska räcka. Borra inte för stort hål när du förborrar. Kanske 5mm borr?

/Pontus
 
Jag föreslår en varmförzinkad skruv+mutter istället för franska träskruvar. Det ger ett betydligt kraftigare förband, som håller mycket bättre över tiden också.
 
Daniel_N skrev:
Jag föreslår en varmförzinkad skruv+mutter istället för franska träskruvar. Det ger ett betydligt kraftigare förband, som håller mycket bättre över tiden också.
Som sagts i annan tråd, gängstång eller skruv är rätt lösning, men om man ändå vill ha en träskruv så använd detta istället:

http://www.vsbyggskruv.se/produkter/pdf/sid 76.pdf

150miljoner gånger bättre än franska.
 
  • Gilla
erik987
  • Laddar…
Ni menar att fyra franska träskruvar, två från varje håll, skulle vara för klent för att fästa en stolpe?? Tror personligen att det finns en risk med gängstång att man borrar hålet för stort och att stången/bulten ligger och nöter på hålet som blir större och större. Det borde vara mer noga att borra exakt lagom stort hål med gängstång, så att man måste slå igenom stången, men utan att misshandla gängorna alltför mycket.
 
Pongu:

Du glömmer en sak... med gängstång/skruv och mutter kan man dra åt så hårt att ett lite för stort hål inte har någon betydelse. Eftersom det är klämkraften/friktionen mellan stolpsko och trä som tar upp all last. Denna klämkraft går inte att åstadkomma med franskskruv. Drar man en franskskruv det minsta lilla för mycket så är det "kört" dvs man har dragit sönder trät som skruven greppar i......
 
roli skrev:
Pongu:

Du glömmer en sak... med gängstång/skruv och mutter kan man dra åt så hårt att ett lite för stort hål inte har någon betydelse. Eftersom det är klämkraften/friktionen mellan stolpsko och trä som tar upp all last. Denna klämkraft går inte att åstadkomma med franskskruv. Drar man en franskskruv det minsta lilla för mycket så är det "kört" dvs man har dragit sönder trät som skruven greppar i......
Helt rätt. Skruv+mutter är otroligt mkt bättre än fransk skruv. Sen är det en annan sak att fransk skruv kanske ofta räcker.
 
Pongu skrev:
Ni menar att fyra franska träskruvar, två från varje håll, skulle vara för klent för att fästa en stolpe?? Tror personligen att det finns en risk med gängstång att man borrar hålet för stort och att stången/bulten ligger och nöter på hålet som blir större och större. Det borde vara mer noga att borra exakt lagom stort hål med gängstång, så att man måste slå igenom stången, men utan att misshandla gängorna alltför mycket.
Håller inte alls med dig, som du kan se i mitt inlägg ovan. Men så vill jag bara tillägga att man inte bör använda en gängad stång, utan en varmgalvad skruv, just för att undvika rost, vilket blir resutlatet även om man får tag på en varmgalvad gängstång, eftersom man måste såga av den. Sen tar det såklart rätt lång tid innan rosten egentligen får något betydelse...det finns mkt material att rosta bort, men det är ju lika bra att göra rätt från början.
 
Om man nu ändå vill använda gängad stång så finns ju följande kvaliteter:

A2 = rostfri
A4 = rostfri syrafast

Kanske inte det "billigaste" men ett alternativ till kapad varmförzinkad gängstång.
 
roli skrev:
Om man nu ändå vill använda gängad stång så finns ju följande kvaliteter:

A2 = rostfri
A4 = rostfri syrafast

Kanske inte det "billigaste" men ett alternativ till kapad varmförzinkad gängstång.
Det är såklart ett (dyrt) alternativ. Men även om man väljer att gå på det rostfria alternativet (vilket är overkill för en altan) så är skruv+mutter ändå bättre än gängstång.
 
Pongu skrev:
Ni menar att fyra franska träskruvar, två från varje håll, skulle vara för klent för att fästa en stolpe?? Tror personligen att det finns en risk med gängstång att man borrar hålet för stort och att stången/bulten ligger och nöter på hålet som blir större och större. Det borde vara mer noga att borra exakt lagom stort hål med gängstång, så att man måste slå igenom stången, men utan att misshandla gängorna alltför mycket.
Det är inga som helst problem att borra rätt. Ta bara en spiralborr i samma dimension som stången så är det omöjligt att misslyckas. Finns bra borrar på biltema för en femtilapp.
 
OK, jag köper att friktionen mot stolpskon ger stabilitet när man drar åt som tusan! Kul att lära sig något nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.