Jag ska bygga upp en del stöd för växter i trädgården. För ändamålet tänkte jag använda armeringsjärn. Tanken är väl att de ska vara 10 mm tjocklek. Vet ej hur många kapningar det blir. 100? 120 bockningar? De järn som ska svetsas ska enkelt beskrivet läggas i kors och svetsas ihop där - så att det håller. Kanske blir det 30 st sådana "kors"?

Resultatet behöver inte vara vackert enligt något svetsproffs eller liknande. Jag är en bildbar amatör. Vad ska jag låta andra göra (affären där jag köper dem/). Vilka verktyg ska jag hyra? Ska jag tänka om rörande något?
 
Annananna skrev:
Jag ska bygga upp en del stöd för växter i trädgården. För ändamålet tänkte jag använda armeringsjärn. Tanken är väl att de ska vara 10 mm tjocklek. Vet ej hur många kapningar det blir. 100? 120 bockningar? De järn som ska svetsas ska enkelt beskrivet läggas i kors och svetsas ihop där - så att det håller. Kanske blir det 30 st sådana "kors"?

Resultatet behöver inte vara vackert enligt något svetsproffs eller liknande. Jag är en bildbar amatör. Vad ska jag låta andra göra (affären där jag köper dem/). Vilka verktyg ska jag hyra? Ska jag tänka om rörande något?
Köp en vinkelslip och kapa själv. Bocka kan du göra i skruvstädet, eventuellt med en bit rör för att få rätt radie. Kanske kan du låna en MMA eller MIG/MAG svets? Blir lite dyrt att köpa en svets för bara lite armeringsjärn.

Det är inget svårt jobb, ta det lugnt och läs på om säkerheten för maskinena du ska använda så är det lugnt.
 
Jag kan ju höra runt efter en svets. Tror att det blir att hyra dock.

Tack för ditt svar!
 
Klart du måste ha en liten elsvets. Har man en så blir den använd.
 
  • Gilla
Eldergold
  • Laddar…
Berätta gärna mer LUDDET! Vad tror du att jag kommer att använda den till? (Jag som bara svetsat i skolan tidigare...)

Skulle en "liten elsvets" passa bra för det som är planerat? Vad kostar en sådan? Står det "liten elsvets" på hyllkanten? ;)
 
Annananna skrev:
Berätta gärna mer LUDDET! Vad tror du att jag kommer att använda den till? (Jag som bara svetsat i skolan tidigare...)

Skulle en "liten elsvets" passa bra för det som är planerat? Vad kostar en sådan? Står det "liten elsvets" på hyllkanten? ;)
Med en liten elsvets så tror jag att LUDDET menar en MMA (pinnsvets) av transformatortyp. De är billiga och funkar rätt bra att svetsa med efter lite träning. De klarar dock inte tunna material (bilplåt tex) något vidare. Armeringsjärn klarar de dock utmärkt.

Ett lite dyrare men smidigare och mer lättsvetsat alternativ är en lite invertersvets, den använder i grunden samma teknik (enbart el, och via kortslutning så uppnår man värme, och sen tillför man tillsatsmaterial med belagd yta som gör att man inte behöver separat skyddsgas), men använder sig av likström istället för växelström.

Sen är MIG/MAG svetsarna ännu mer lätsvetsade, inte särskilt dyra, fast kanske med större potential att "krångla" än en transformatorsvets, och kräver dessutom gas när kraven på snygga svetsar är lite högre.

Mitt tips är en liten begagnad esab, kemppi eller tramo MMA transformatorsvets, gärna 400V (380 lär det stå på gamla maskiner) med OK 46.00 rutil elektrod (som sen kan användas till det mesta) med en tjocklek på 1,6 eller 2mm. Svetsa helst i horisontalläge.
 
Annananna skrev:
Berätta gärna mer LUDDET! Vad tror du att jag kommer att använda den till? (Jag som bara svetsat i skolan tidigare...)

Skulle en "liten elsvets" passa bra för det som är planerat? Vad kostar en sådan? Står det "liten elsvets" på hyllkanten? ;)
Jag har själv den erfarenheten att om man har lärt sig hantera en liten pinnsvets och har den tillhands så fixar man olika brottskador: Gräsklippare, järnstaket, piskställningen, barnens sparkcyklar etc.etc.etc. Man kan alltså inte i förväg säga vad man skall använda den till men man känner sig lite stolt efter att ha fixat sånt som tidigare var omöjligt.

Skaffa en. Du kan göra lite konstverk av armeringsjärn också.

:)
 
Tack för era svar.

Låter onekligen roligare att svetsa än att diska!

När det börjar bli dags ska jag läsa in mig mer på era svar och då återkommer jag kanske med fler frågor...

Hej, så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.