Är det någon här som har provat High power LED spottar? Drar bara en bråkdel energi + att dom varar minst 50000 timmar.
Har hört att en 3 wattare skall ge samma ljus som en 20 watts halogen.
(skall ej förväxlas med vanlig LED belysning)

Någon som vet mer?
 
Har inte provat och så länge färgtemperaturen är så tråkig som den (dagsljus) är är den inte ett alternativ. När den biten är löst av tillverkarna skall man sjävklart överväga den.
 
Svar på en ganska gammal tråd, men den är verkar lovande tycker jag: http://www.ultraleds.co.uk/product_...6&osCsid=f28cb8f8313b8e440c28d8095811cab7

Än så länge har jag inte funnit någon som är både varmvit och dimmbar, men vi får väl ge oss till tåls.
Vi kör nog megamans lågenergilampor för GU10 sockel istället på de ställen vi inte behöver dimmer till spottarna. De är billigare och lyser mer.

mvh Lars
 
Tyvärr så är det där med LED och dess fantastiska energibesparing inte helt sant. Gäller även s.k. high-power LED, Z-LED m.fl. Hittar ni någon artikel eller mätresultat som visar motsatsen, när det gäller "allmänljus" såsom takspottar, så är jag jätteintresserad av att läsa för jag läste och diskuterade ganska mycket nyligen men hittade inget som visar att det ens går att ersätta halogenspottar med LED till ens samma effekt. I alla fall inte till under 5ggr kostnaden för installationen och ungefär samma ljusmängd per effekt.

LED är jätteeffektiva i jämförelse med mycket små glödlampor och/eller där lampan behöver byggas "ineffektivare" för att bli tåligare för t.ex. vibrationer/stötar. Därför lyser en LED-ficklampa så starkt och håller batterierna länge. Även för färgat ljus är de bra eftersom man tillverkar dem för en viss färg och inte behöver filtera vitt ljus för att uppnå en färg. För "normalt" ljus kan de i absolut bästa fall och i vissa applikationer jämföras med lysrör och oftast ungefär som en halogenlampa. I alla fall i allt jag har kunnat läsa på nätet.

Som sagt, jag vill hemskt gärna läsa motsatsen eftersom jag själv vill byta till LED hemma men i dagsläget fanns inget som duger.

Det bästa jag har kunnat hitta är varmvita Z-LED som optimalt ger runt 30 lumens per Watt. Att jämföra med en normal glödlampas ~14, halogens ~20 och lysrörs ~50-80 lm/W. Finns tyvärr en anledning till att man måste ha kylning på Z-LED, och det är inte att de omvandlar nästan all energi till ljus :( Så innan de 100+ lm/W-LED som ibland omtalas blir tillgängliga för vettig peng så får vi harva vidare med gamla glödtrådar och lysrör.

/O
 
Färgåtergivning, färgåtergivning & färgåtergivning.

Det är skillnad på färgtemperatur (t.ex varmvit) och färgåtergivning.

Finns ännu ingen LED med tillräckligt bra färgåtergivning för att det skall bli tillräckligt bra allmänbelysning.

Nöj er med att använda LED till effektbelysning.
 
OlaF skrev:
( Så innan de 100+ lm/W-LED som ibland omtalas blir tillgängliga för vettig peng så får vi harva vidare med gamla glödtrådar och lysrör.

/O
Har du överhuvudtaget hittat dessa till salu? Jag hittade ett företag som sa sig inom en framtid kunna leverera dessa men har nu glömt vilket.
 
Smokehead skrev:
Är det någon här som har provat High power LED spottar? Drar bara en bråkdel energi + att dom varar minst 50000 timmar.
Har hört att en 3 wattare skall ge samma ljus som en 20 watts halogen.
(skall ej förväxlas med vanlig LED belysning)

Någon som vet mer?
Har du hittat dessa till salu?

En tråd som diskuterade led, om den tillför något får du avgöra själv: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/2#2


 
Vet att http://www.top-light.se/ säljer High power leds. Dock så finns dom ej på deras hemsida. Mycket snygga med borstad aluminium. Tyvärr påstår säljaren att dom ej går att dimma.

 
Moderna powerleds ger 40-60 lumen per watt, dvs lika bra eller bättre än lågenergilampor, tyvärr ligger svenska återförsäljare långt efter, det mesta man hittar är en vanlig spot där dom har monterat 20-40 vanliga relativt inneffektiva leds.

Här säljer dom led spots med en till tre kraftiga leds monterade med drivare i en vanlig reflektorlampa, finns med GU-10, MR16 och E27 sockel

Lite info om ljusutbyte på två av dom modeller som är dom bästa ljust nu

Livslängden på en LED är minst 25 gånger en halogenlampa, om man beräknar att dom kostar fyra gånger så mycket att köpa, och har en fjärdedel av strömförbrukningen/lumen, så är det inget svårt val ;)
 
De varmvita i din länk ger ungefär 26-28 lm/W om man förutsätter förlustlös drivare som matar dioden med 3,5V. (OBS att man inte ska räkna effekten på dessa lampor på ingående spänning och drivningsström. Det sitter elektronik i som transformernar ner inspänningen till LEDens 3,5V.)
De avsevärt högre värdena avser kallvita och de är nog ungefär lika mysiga i ljuset som gamla lysrör.

Eller räknar jag fel någonstans?

Länkarna var intressanta mrfrenzy och det var kul att se LEDs som börjar närma sig det säljsnacket har sagt ett par år. Tyvärr är jag inte helt övertygad än. Speciellt inte med tanke på priserna men med större serier och utan separat drivare för varje LED så kan det nog bli intressant om något år eller två. Men ungefär samma effekt till tio ggr priset gör valet lätt för mig ;)
 
Jag älskar moderna kalla vita lysrör!

Därför har jag såklart beställt cool white@160lm (6000K), det är många som säger på forumet att dom har svårt att få sina respektive att tycka om det kalla ljuset (även om det faktiskt representerar färgerna mycket bättre än en gammal varm glödlampa). Runt 4000k verkar vara en acceptabel kompromiss, det som dom kallar soft white i denna tråd med 80lm.

Cree har just gjort dom första testerna av en led som ger 130lm/W, räkna med att den finns på markanden om ca ett år.
 
Lysdioder med högre effekt har generellt sett lägre verkningsgrad (lumen per watt) än de med lägre effekt.

Lågvoltshalogen (12V) ligger för övrigt runt 25 lumen per watt, LED armaturer med god färgåtergivning (separata röda, blå och grön lysdioder som blandas till vitt) ligger något högre, f n runt 30-35 lumen per watt.

Högre effektivitet får man med s k "vita" lysdioder (blå eller ultravioletta dioder försedda med ett fluorscent skikt som skiftar ned en del av de blå eller UV ljuset till längre våglängder, grönt och i viss mån orange/rött). Dessa finns idag kommersiellt gångbara vid ca 70-75 lumen per watt, men de ger inget behagligt ljus i mina ögon.


Mats Karlsson

 
kolla här !
[ftp]http://www.molectric.com/[/ftp]
 
Bara en enkel fråga?

Varför ska inte LED-spots gå att dimma? Som elektronikkonstruktör dimmar jag vanliga LED:s till lämplig ljusstyrka.

prototypen
 
Det är klart dom gör, men dom led-spottar med sockel för 12V eller 230V som säljs har redan en drivkrets som ger rätt ström, försöker man dimma dom med en vanlig dimmer blir det troligen lika ljust ner till 50% ungefär, sen kanske det blir svagare en stund, tills det slocknar helt

Om man ska dimma är det bättre att använda leds utan inbyggd drivkrets och ha dimmningen i sin drivkrets (som man kan montera bakom strömbrytaren till exempel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.