Hej.

Efter mycket eftersök på Internet så blir jag tvungen att slänga in en lite fråga här på bygghus .. Skall riva min befintliga gamla slitna altan och bygga en ny med sadeltak som skall byggas in i husets befintliga tak.

Är det någon som byggt liknande och vill dela med sig av idér eller bilder ..

Huset är ett vanligt hus, 7.5m * 13m och altanen skall placeras på ena långsidan och då också ihop med befintliga taket.
 
Jag skall börja ett bygge som liknar det du beskriver.
Jag skall ha ett sadeltak med limträbalk i nock för att få en öppen planlösning samt att ha glas i gavel hela vägen upp till nock för att få in så mkt ljus som möjligt i huset. Taket byggs ihop med bef. tak och skall ha betongpannor precis som på huset.
Har precis skickat in bygglov och sitter och försöker få fram dimensioner på allt virke som behövs.

/Dom
 
ok. Har du några ritningar du mäter av hur mycket virke du skall ha ?
Håller på själv med ritning, men får inte ihop det med Sadeltaket mot befintligt tak ..

Vad skall du ha för mått på din Altan ?
 
hej
klokt val att bygga sadeltak, blir mycket snyggare
har själv byggt altan 13*4.5m med tak på ca 4*4m
lycka till
 
Kommer att göra samma sak som ni, ett uterum med sadeltak placerat i vinkel mitt på långsidan på huset.
Jag ska ha samma takbeläggning som boningshuset, Vittingetegel, så konstruktionen måste klarar tyngden samtidigt som jag vill ha öppet upp i nock därinne.

Är dock osäker på hur detta konstrueras, så jag kommer att kontakta en konstruktör om det.
Men det hade varit bra att få se ritningar eller bilder på hur man brukar lösa det, så att man har en någorlunda uppfattning om vad man ska be konstruktören om hjälp med.

Någon som kan hjälpa till med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.