Hej,

Jag tänkte bara höra om det finns någon fara med att använda "smörjmedel" (för kabeldragning) i trånga rör. Om det är så att kabeln precis går igenom med smörjmedel på, kan det då hända att smörjmedlet tappar sin effekt med tiden (efter ett par månader eller år?) så att det blir mer eller mindre omöjligt att dra ut kabeln ur röret igen om det skulle behövas? Eller är det svåra alltid att få kabeln igenom röret, och har man väl lyckats med det så går det alltid att dra ut den igen även om smörjmedlet har tappat sin effekt?

Tack!
 
Använder du nått av dom specialpreparat som finns är det ingen fara, använder du diskmedel, såpa mm så kommer du att få problem när du vill dra ur kabeln
 
Thomas59
Är ju inte proffs så jag missade proffsmedlen. Använder teflonspray och det har funkat bra. Sist med en trilskande antennkabel på 20 meter som elektrikern gått bet på:).
 
Redigerat:
när den ska ut så är de bara å knyta fast i bilen och dra..:D
ut brukar gå lättare än in...;)
 
Brukar själv köra med typ Assa låsspary eller Siliconsmörja, säkert helt fel men funkar för mig.

Btw, var det inte här på forumet nån berättade om montörerna i amerika, dom körde med saxliften när dom drog i .. !
 
Annars får du väl skruva isär apparaten och centralen och dra lite i ändarna nu och då :)
 
matolja? använde jag.
Dock finns det säkert ämnen som ev försämrar skyddshöljet osv. men men..
 
Matolja tror jag är ett sämre val, den blir efter en tid stenhård. Silikonspray är nog det effektivaste som jag har provat.
 
DjAlbert skrev:
Brukar själv köra med typ Assa låsspary eller Siliconsmörja, säkert helt fel men funkar för mig.

Btw, var det inte här på forumet nån berättade om montörerna i amerika, dom körde med saxliften när dom drog i .. !


Hehe, kan berätta att det händer i Sverige med :)
 
Siliconspray härdar efter ett tag (vet inte riktigt hur länge). Teflon verkar hålla sig halt väldigt länge.
 
Efter minst 15 år är siliconsprayade ledningar mycket lätta att byta men det kanske är olika på olika fabrikat. Dessutom är det ju ytterst liten mängd som man använder, 1-2 sekunders sprut, däremot "torkar" även dom vattenlösliga "smörjor" som man kan köpa på flaska hos elgrossister och lämnar ett vaxliknande lager.
E1693110 SILICONESPRAY 400ML 6060 Burk, AE 400 ml är det som jag under mååååånga år använt utan några som helt problem, rekomenderas.
 
Grumme grönsåpa är ett trevligt glidmedel, det luktar gott och är enligt reklamen miljövänligt! :)
 
Och efter ett halvt år har såpan torkat till ett hårt lim.
 
Det finns vissa sorter av kabelsmörja som det står på flaskan att man ska vänta tills det har torkat innan man startar strömmen på dem kablarna.
 
Vasselin borde ju åtminstone teoretiskt sett inte bli klister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.