Skall snart börja att renovera köket. Ekluckor, grå-svarta bänkskivor, ljusgråmelerat kakel 5x5. Till problemet, vilket golv skall vi ha. Har alla klinker eller trägolv (ek) eller finns några andra förslag. Tacksam för alla svar och ideér.
 
Vårt resonemang var - andra resonerar på annat sätt:

Klinkers = hårt, bullrigt, kallt utan golvvärme, risk för trasiga och kantstötta plattor = fult

Ekgolv till ekluckor = väl mycket ek.

Vi våndades länge, men till slut blev det ett lutat furugolv som passar rätt bra i nyans till den vitblekta ekskivan. I efterhand hade vi nog valt lutat grangolv istället, för det är färre och mindre kvistar i det.

Se:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/koket.html
 
Jättesnyggt ! ungefär som vi har tänkt, blir lutat grangolv ljusare elllr mörkare ?
 
Vet inte hur grangolv blir. Lut gör ju att de ska vara ljusa längre. Sedan såpas golven med vitpigmenterad såpa. Långtidstester har jag inte sett någonstans....

 
Vi har ek-kök, grå-svarta stenskivor och till det har vi valt ljust ask-golv. Ask-golvet har en ådring som liknar ekens, men den ger ett mycket ljusare intryck än om vi hade valt ek.
 
Vi har ekparkett (massiv enstav), men vi har inte ekkök, utan björk.
På övervåningen har vi ask-golv. Det är väldigt fint, och vi har fått mycket beröm för det. Har tyvärr ingen bild på det tillgängligt, men det kan ordnas om du vill.
 
Tarkett plastgolv.
 
Har haft furugolv, lutat, vitoljat och vitsåpat. Håller nyansen fint, men känsligt för skador.

Klinkers för hårt

Har nu ekparkett, vilket känns lite fel i ett kök

Har vänner som har askparkett till ekluckor - snyggt.

Oljad ek eller ask kan vara jobbigt då minsta vattenspill ger fläckar och kräver polering. Lackat är fulare men praktiskt.
 
Visst blir det skador - jag tycker dock inte det gör någonting utan ingår i "kittet" när man har furugolv.
 
Vi har ekkök (samma som fasting65 ser det ut som) tillsammans med 14 cm breda ektiljor.
För att undvika bastukänsla så bröt vi av med golvsocklar i rostfritt stål, och grå laminarad bänkskiva (virrvarr).
Funkar jättebra om jag får säga det själv, och det får jag. :)
 
Kan man såpskura askgolvet & därigenom få en hård, glansig yta?
 
Hej!
Jag skulle gärna haft trägolv i vårt kök, men min man som är snickare, ville inte lägga det. Han var helt enkelspårig med klinkers. Motiveringen till detta är att han sett många vattenskadade kök och anser att klinkers är det bästa att ha i köket.
 
Vi har lönngolv i vårt kök och det funkar hittills bra och ger ett väldigt ljust och fräscht intryck, dock funderade jag på gummigolv innan vi bestämde oss men hade inte möjlighet att se det inlagt någonstans så jag vågade inte, tyvärr.......... sedermera har jag nu sett detta golv i ett kök "IRL" sas. och det var kanonsnyggt, tåligt och dessutom "snällt" mot saker man råkade tappa i golvet.

MVH/Christina.
 
Hej!

Du kan ju ha ett klassiskt linoleum golv! Tidlöst och mycket snyggt Finns i många olika färger. Det skulle vara jätteläckert med ett schackrutigt golv i svart och vitt till erat kök!

:) Roseanna
 
Nå - INGEN som vet om man kan såpskura askgolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.