Hej!

Jag har en spis från Electrolux 60405x - 230 v, perilex kontakt, 3x16, trefas och så behövs det en nolla. Vägguttaget är tre-fas, ingen nolla (huset är från -77) och 400v.

Vet någon hur man på enklaste sätt kan koppla in en sådan spis?

Tacksam för svar!
 
Det behövs en tråd till, nollan. Går inte att komma runt på laglig väg. Med nolla i uttaget så har du 3x 230 volt.

Protte
 
blev fel
 
Redigerat:
raveper skrev:
Koppla bort 2 av faserna i proppskåpet. sätt en av dem på nollan.(blå) Släng perilexkontakten och sätt dit en 230 i stället. Byt till 10a säkring. glöm inte jorda.
:confused:
 
electrocuted skrev:
:confused:
Jag gör samma sak. :confused:

//Patrik
 
1-fasspisar brukar avsäkras 20A. Så det är att dra om 3x4 eller 6kvmm i så fall.
 
Redigerat:
raveper skrev:
Koppla bort 2 av faserna i proppskåpet. sätt en av dem på nollan.(blå) Släng perilexkontakten och sätt dit en 230 i stället. Byt till 10a säkring. glöm inte jorda.
Blir nog väldigt svårt att få spisen att gå på 1-fas 10A utan att säkringen smäller, 2-fas 16A kan funka och de flesta 230V spisar är omkopplingsbara mellan 1/2/3-fasdrift.

Om det är en kabel, så flytta den blåa ledaren i kabeln från fas till nolla i centralen och gör likaledes i uttaget.

Men är det FK i rör så är det ju bara att utöka med en blå och problemet är ur världen.
 
Ett annat sätt att lösa det hela är ju att dra in nya ledningar, i ett hus från 77 kan det inte vara nått problem.
 
Är det ingen som ser ämnesraden <<Spis 230 v 3-fas ---> Vägguttag 400 v 3-fas>>


adfkos har 3 fas spis och trefas i väggen men saknar nollan.


Det finns bara EN lösning, dra i en tråd till.

Protte
 
Elementspänningen är 230 V men det säger ingenting om det är en enfas eller trefas.

Protte
 
prototypen skrev:
Elementspänningen är 230 V men det säger ingenting om det är en enfas eller trefas.

Protte
Detta håller jag fullständigt med om, har du tre faser till uttaget så kör på det och dra dit en nolla 2,5mm2.
Spisen kan kopplas 1-2-3 fas + N beroende på hur du byglar den.
 
Elektrolux har bara en spis som är omkopplingsbar 230-400V om man söker på deras hemsida. Den heter EKD600500W

Så det blir att dra om till 3x4kvmm och avsäkra 20A
 
Jag ringde Electrolux och pratade med en oteknisk människa (vad annars) och de hade uppgiften att spisen ska säkras 3x16A och är försedd med perilexkontakt. Detta står inte att finna på nätet men jag får väl nöja mig med den uppgiften. Enligt detta så går den koppla trefasigt med nolla (den har redan trefaskontakt). Spisen behöver inte 3x4 och 20A.

Protte

400V spisar klarar sig utan nolla (och ger en jämnare belastning på elnätet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.