Hej,
Vi skall lägga om taket på vårt sekelskifteshus (vitkalkat gathus i sten 1890) För närvarande har vi ett tegeltak som förmodligen är uppsatt på 50 - 60talet. Det ligger ovanpå originaltaket som är ett ribbtäckt svart papptak med spån som undertak.

Vår ursprungliga tanke har varit att plocka bort teglet, sala på takstolarna motsvarande det som teglet bygger, och lägga ett nytt papptak på råspont. Vi får då plats med mer isolering och vi behöver inte bygga inåt för att få till en tilräcklig isolering. (Idag är isoleringen ganska dålig).
Dessutom återställer man husets originalutseende.
Men detta projekt blir väldigt dyrt och en tanke som slår mig är att det kanske blir mycket varmare på ovanvåningen om sommrarna med svart papptak jämfört med teglet..

Hur är det med detta? Är ett svart papp eller plåttak varmare än ett tegeltak??? Någon som vet hur det står till med detta?

Vår andra lösning är att plocka ner teglet lägga om underlagspappen, behålla undertaket i spån, och sen lägga tillbaka teglet (enkupigt gammalt fint tegel) samt isolera inåt.
Detta blir troligtvis en lite billigare lösning och kanske svalare? men vi får något mindre utrymme på ovanvåningen....

Vi kan inte bestämma oss!!! lite råd hade varit bra..

mvh Njitnjau
 
Angående värmen vet jag inte, men min gissning är att det blir billigare att lägga ett papptak än att läkta om taket. Detta förutsatt att du inte gör något själv.
 
Hej! Kan det verkligen vara så att ett gathus hade papptak som orginal, ovanligt i såna fall men kanske inte omöjligt? Hur ligger ribborna? Med fallet och inpappade?

Det troliga är väl att huset haft plåttak i sådana fall, men iom att du har enkupigt tegel på idag så skulle jag personligen kunna tänka mig att lägga tillbaka det av flera skäl (om jag var i situationen).
- Det har funnits på huset under ca 50 år.
- Billigaste alternativet för ett tak med lång hållbarhet. (endel jobb med iofs) Räknar papp som kort hållbarhet.

Fundera på formspråket med ett utvändigt isolerat tak, inte snyggt
 
Tack för svar.
Vad som blir billigast är nog att låta taket vara som idag med tegel och bara byta ut underpappen dvs det som troligen är det ursprunliga taket .
I Limhamn, där jag bor, är det vanligt med listtäckt papptak på gathusen. Tom med så att det är det som räknas som det mest ursprungliga... Det som ligger under teglet är ett klassiskt ribbtäckt tak med trekantiga lister som går från fot till nock.
Ang att det inte blir snyggt med tillläggsisolering utåt är helt sant i de flesta fall. Men i vårat fall så har någon vettvilling tilläggsisolerat huset med mexitegel så huset är alltså något större än original.
Dessutom bygger den nuvarande takkonstruktionen med läkt, spån, board, trekantslist, papp, läkt, och slutligen tegel ca 170mm ut från takstolen... Så, om vi salar på takstolen med ca 140mm så hamnar det nya papptaket i samma plan som det nuvarande teglet. Det borde funka tycker jag eftersom det inte ser konstigt ut idag...

Mexiteglet har vi nu putsat och vitkalkat så det ser riktigt trevligt ut faktiskt!! Vi hade egentligen planerat att riva ner mexin men det visade sig att gubbfan hade skalat bort ett lager tegel innan han satte upp mexistenen så det var tyvärr inget rimligt alternativ... och detta berättade han efter att vi hade köpt huset!!!

Min största farhåga är värmen.. och kostnaden!! Det blir ju nog dyrare att riva bort allt spån board papp o tegel och att sen råsponta och lägga ny papp ovs än att behålla nuvarande konstruktion.

Vi skall i samband med detta även bygga tre kupor två mindre utåt gatan och en större inåt gården.
Total kostnad med rivning, bortforsling, bygge av kupor, plåtarbeten, nya gavelspetsar i lockläkt, tre nya fönster,samt ribbtäckning 500.000:-
 
njitnjau skrev:
Tack för svar.
I Limhamn, där jag bor, är det vanligt med listtäckt papptak på gathusen. Tom med så att det är det som räknas som det mest ursprungliga... Det som ligger under teglet är ett klassiskt ribbtäckt tak med trekantiga lister som går från fot till nock.
Vad roligt att det är orginal, jag är lite sugen på bilder på detta. Inte så vanligt nämligen, men inte alls omöjligt och uppenbarligen genomfört på Ert hus...

Ja, kupor är inte billiga. Hör er för om ni inte kan assistera (riv och städ brukar kunna spara nån krona) lite och få ned priset...

Jag antar att ni inte har inredd vid idag eftersom du är oroad för värmen. Om man väljer plåt, tegel eller papp gör nog ingen större skillnad för själva isoleringen. Värt att fundera på, men sällan avgörande för beslutet, är ju att plåttak kan ge ifrån sig allsköns ljud, när det regnar eller värms mm. Är det så att ni oroas av kostnaden så är nog invändig isolering ett alternativ, man kan då isolera vartefter rummen inreds/nyttjas. Volymmässig åtgång är iofs nog minst med en utvändig lösning. Utvändig isolering av tak är inte helt vanligt förekommande i Sverige men nedåt kontinenten förekommer det, går att hitta trådar med detta (tror tom i detta byggnadsvårdsforum)... Men har ni verkligen vintrar i Limhamn ;)?

Det måste göra mycket för utseendet att få huset putsat och vitkalkat.
 
Jodå, vinden eller snarare andra våningen är inredd men det är väldigt dåligt gjort.. trista pergogolv innertak av tretex bristfällig isolering (dålig värme ekonomi). Dessutom behöver vi ett badrum och ett sovrum till.

Anders_Roslagen, jag tror du missförstått mig lite.. vi kommer inte att lägga isoleringen som ett yttre skikt utan mellan takstolarna på traditionellt vis men eftersom takstolarna bara är 130mm behöver vi lite mer isolerings utrymme. Så då bygger man på takstolarna 140-170mm. Tänkte isolera med cellulosalösull och diffusionsöppen väv istället för plast.

Jag tror vi har bestämmt oss för att göra på detta vis nu.. Jag ringde till ett par olika takfirmor idag och samtliga avrådde från att behålla spånet som undertak eftersom de inte kunde garantera att det blev tätt och det gick inte att fästa pappen i spånet...förstår iofs inte riktigt varför.. det gick ju uppenbarligen förr!
Men det verkar som alla tycker att råspont är den enda riktiga lösningen.
Antar att det finns en del andra meningar om detta här bland byggnadsvårdarna..?
jag skall bifoga bilder vid tillfälle.. lite "före och efter bilder" är alltid kul!

mvh njitnjau
 
Anders_Roslagen skrev:
... Men har ni verkligen vintrar i Limhamn ;)?
Kanske lite ot.. men vi har hemska vintrar i Limhamn!!
De skånska vintrarna är ingen lek jag lovar!! Visserligen inte så kalla om man bara tittar på termometern..
Troligtvis snittar tempen runt nollan men med väldigt hög luftfuktigheten samt en oerhört enträgen blåst blir det mycket värre än det ser ut att vara på pappret.
Dessutom har vi sällan snö som ligger och isolerar runt grunden och på taken.. Detta gör faktiskt en enorm skillnad!
I vintras noterade jag när vi hade -15grader samt snö som låg kvar på taket att vi hade det mycket varmare inomhus än vid noll gradigt samt fuktigt o blåsigt.
Så nog behövs det isolering även i Skåne..
 
Redigerat:
Ok, tack för klargörandena. Jo, jag missförstod visst lite där.

Ett sätt man skulle kunna genomföra läggning ovan spån (om det skall bevaras) på är att köra oljehärdad masonit ovanpå spånet. Msoniten är ju följsam...

Diffusionsöppen väv har jag faktiskt använt och det är faktiskt riktigt trevligt att jobba med i jämförelse med vindpappen. Å andrasidan kostar det endel.

Hoppas det går bra för er!
 
Anders_Roslagen skrev:
Hej! Kan det verkligen vara så att ett gathus hade papptak som orginal, ovanligt i såna fall men kanske inte omöjligt? Hur ligger ribborna? Med fallet och inpappade?
Papptak på tvertikal trekantslist var ganska vanligt förekommande på de skånska fiskelägena under 1800-talet och lades ofta på nybyggda hus under denna period. Dessutom ersatte pappen de eldfängda halm- och vasstaken på äldre hus och var ett utmärkt alternativ för dessa hus klena takstolar.

Kring sekelskiftet byggdes också många hus i stationssamhällena med tak avsedda för papptäckning som orginal. Dessa hade då oftast en flackare takvinkel, kring 30 grader, till skillnad mot de äldre husen som oftast ligger mellan 45 - 55 grader.
 
njitnjau skrev:
Kanske lite ot.. men vi har hemska vintrar i Limhamn!!
De skånska vintrarna är ingen lek jag lovar!! Visserligen inte så kalla om man bara tittar på termometern..
Troligtvis snittar tempen runt nollan men med väldigt hög luftfuktigheten samt en oerhört enträgen blåst blir det mycket värre än det ser ut att vara på pappret.
Och det slutar ju aldrig att blåsa ... vinden gör ganska mycket.
 
Anders_Roslagen skrev:
Det måste göra mycket för utseendet att få huset putsat och vitkalkat.
Jo, det kan man säga.. Häromdan kom det förbi en man som stannade till utanför och sa: "Oh det är så roligt å se att det finns en del gamla välbevarade hus kvar! De flesta har ju tyvärr blivit förstörda med fasadtegel..."

Min fru och jag gjorde vågen när han gått!!! :)
 
Kör ribbad papp, det blir inte bättre (åtminstone inte rent estetiskt). För egen del hamnade jag i snålfällan i motsvarande situation och körde shingel istället, vilket jag bittert ångrar. Men en reflektion; blir det så mycket kallare jämfört med tegelpannor, eller har jag missuppfattat något? Oavsett vilket, och som tidigare konstaterat; de skånska vintrarna skojar man inte bort trots att de rent temperaturmässigt inte når några avskräckande siffror, men vinden skojar till det rejält. Jag talar av erfarenhet...
 
Så får det bli! ribbtäck papp på råspont. Tänkte dessutom ha sk ståndränna istället för hängdito. samt låta trekantribborna gå upp och möta varandra på nocken.. Ett par detaljer som jag tycker tar det hela ytterligare en nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.