Tänkte måla om träpanelen på huset, men är inte säker på om de är målat med oljefärg eller akrylatfärg innan. Läste någonstans att man kunde ta lite t-sprit på en trasa och gnugga, klibbar färgen så är de akrylatfärg.
Gjorde så, men färgen vart inte klippig, men däremot färgade de av sig lite på trasan. Är de akrylatfärg då?
Tacksam för hjälp!
 
Då är det sannolikt akrylat ja... Prova att slipa med sandpapper på en torr yta också. Fastnar färgen i pappret är det akrylat, men dammar det är det en alkydoljefärg av typen oljetäcklasyr...

Observera att detta är väldigt enkla sätt att testa vad det är för typ av färg, det finns stora väskor med olika medel för att klargöra exakt vad det är för typ av färg.

Berätta vilket resultatet blev....
 
Jens_H skrev:
Fastnar färgen i pappret är det akrylat, men dammar det är det en alkydoljefärg av typen oljetäcklasyr...
Kan vara vilken oljebaserad färg som helst, inte nödvändigtvis en täcklasyr...
 
okej tack för svaret, ska testa imornbitti så får jag se, återkommer
 
Har nu testat med ett sandpapper och de dammar ut av de, fastnar på sandpappret, men de är ju som damm. så frågan är ju....hm,
 
Det är en alkydoljefärg som är använd... Antingen fortsätter du med alkydoljefärg eller så använder du dig av en akrylatfärg. Väljer du akrylaten så bör du grunda ett varv med trägrund för bästa resultat...

För övrigt så föreslår jag en vattenburen täcklasyr där bindemedlet är alkydolja eller en blandning av slkydolja och akrylat.
 
okej ska testa en täckande vattenburen färg på alkydolja får jag se, tack för svaret! :)
 
Jens_H skrev:
För övrigt så föreslår jag en vattenburen täcklasyr där bindemedlet är alkydolja eller en blandning av alkydolja och akrylat.
Ska själv till att måla och undrar över Jens "en blandning av alkydolja och akrylat"?

Min fråga:
Finns sådan färg i handeln? Om så, man någon ge exempel på varunamn?
Eller ska man själv blanda oljefärg med akrylatfärg 50/50?


F ö är verkar det tyvärr så att jag målat över akrylatfärgen som var på från början - med oljefärg... :(

Riktigt illa alltså och jag kan se att färgen på några ställen lossnat från ändträdet längst ner och ca 5 cm upp på några bräder. Förjen släpper där lätt... Finns det något alternativ som är bättre än något annat, utöver att försöka få bort så mycket färg jag kan, när jag nu behöver måla, när jag nu gjort bort mig så totalt?
 
Demidekk?

Har inte hört någon bättre metod för felmålat än att skrapa eller byta panel. Vissa blundar nog och hoppas oljefärgen ska falla bort efter några år. .

MEN detta måstee ju ske 1000-tals gånger varje sommar hos glada sommarstugeägare eller nyblivna husägare... kanske finns det en dunderlösning där ute?
 
Tack Nimajneb! Nu vet jag, det får bli skrapning och sedan på med Demidekk, som alltså borde vara ett bättre alternativ än oljefärg, om jag fattade dig rätt? Göra om ett stort fel ännu en gång borde inte vara det bästa... :( Alternativet, att byta hela fasaden på garaget idag p g a att färgen släppt ett antal cm längst ner på några bräder vill jag helst utesluta just nu. Jag har just nu beställt nya betongpannor och ska byta yttertak på huset.

Men jag har ett par frågor till:
Huset har mexisten, men gavelspetsarna och mellan fönstren har jag målat med vit oljefärg. Den brukar vilja gulna lite mellan ommålningarna, så frågan är om jag nu borde måla även dessa med Demidekk? Eftersom jag som sagat ska byta tak nu och därmed har byggnadsställning på plats (sluttningshus) vill jag passa på att måla om även gavelspetsarna, eftersom det är en 5-6 år sedan jag senast målade om dom. Demidekk på allt vitt ger ju fördelen att både hus och garage får exakt samma färg.
 
Redigerat:
Stickans, jag vet inte hur Demidekk är kemiskt uppbyggd men jag har bytt till den på 2 olika hus och den kombinerar dom positva egenskaperna hos vatten resp oljebaserade fasadfärger. Finns tester att läsa om den.
 
Jag litar helt på dig. Jag har f ö också hört någon gång att Demidekk ska vara en bra färg...
 
Fick nyss se när jag var inne på Jotuns hemsida, att det finns ett antal olika Demidekk-färger.

Demidekk Optimal, Demidekk Oljetäckfärg, m fl. Vilken av dessa typer är det jag bör använda?
 
  • Gilla
Mnbv1234
  • Laddar…
Bra - tack!

Läste om Optimal men fick för mig att den var med olja och att jag eventuellt borde använda gammaldags Demidekk Täcklasyr. Vet nu att Optimal är baserad på både olja + vatten (något åt hybrid mellan olje- och akrylatfärg...) och att det är den som du rekommenderar mig som förstaval... Su nu är allt helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.