Hur mycket kan man hålla på och pyssla med hemma på gården utan tillstånd? Fordon och maskiner till en mindre byggrörelse? Vad finns det för regler och lagar på området?
 
  • Gilla
Jimpa B
  • Laddar…
Det beror lite på detaljplan, hur mycket det låter, hur långt det är till grannar etc. En grundregel är dock att man vanligen inte vill ha industriell verksamhet blandat med bostäder hur som helst eftersom boende då störs av buller, omfattande tung trafik och eventuellt också obehagliga dofter.

Som störd vänder man sig till miljönämnden i sin kommun, de har tillsynsansvaret för sådana frågor. Det är svårt att sätta exakta gränser, utan det är en bedömningsfråga. Är det flera grannar som störs av denna verksamhet brukar man ha större framgång med klagomål.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad är det i detaljplanen som kan påverka det?
 
W
LOS skrev:
Vad är det i detaljplanen som kan påverka det?
Är tomten klassad som tomtmark så finns det mängder med begränsningar. Den ska vara klassad som industrimark eller liknande för att detta ska tillåtas
 
En tomt kan vara klassad för endast bostadsändamål, och då är det förmodligen inte tillåtet att ha en byggfirma stationerad där. Men ibland tillåts kontor, handel eller småindustri också. Då blir det tillåtet enligt detaljplanen, och istället får störningarna hanteras av miljöbalken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Varje detaljplan har en uttrycklig bestämmelse om bland annat fastigheternas markanvändning. "Bostäder", "handel, "småindustri", "gatumark", "park" et.c.

Exempelvis att inreda kontor i en hel villa kräver bygglov för ändrad användning. Däremot att inreda "hemmakontor" anses inte påverka fastighetens användning. Någonstans däremellan går en gräns, som säkert är våldsamt omtvistad i förvaltningsrätt. Vill man veta mer om praxis är Boverkets jurister duktiga, eftersom de har tillsynsansvar över lagens tillämpning.

MEN ... även om verksamheten på en fastighet inte strider mot bestämmelserna enligt detaljplan kan grannarna känna sig störda. Är störningarna hälsovådliga eller miljöfarliga kan hälsovårdsnämnden ingripa med stöd i andra lagar än plan- och bygglagen.
 
Jo, att detaljplanen styr har jag förstått men är inte lite av den springande punkten när något kan kallas för att bedriva verksamhet? För många egenföretagare sker ju arbetet någon annan stans men den egna tomten används för uppställning/förvaring och var går gränserna då?
T ex:
Swetrot skrev:
En tomt kan vara klassad för endast bostadsändamål, och då är det förmodligen inte tillåtet att ha en byggfirma stationerad där.
Just så är det med min ena granne...enligt detaljplan är det bara bostadsområde. Grannen har en liten byggfirma, vilket yttrar sig i att han har byggnadställningsdelar staplade mot gaveln som vetter mot oss - alldeles intill tomtgräns, för tomterna är små. Skulle det vara otillåtet? (Teoretiskt alltså - skulle själv inte drömma om att klaga på det. Han har låtit mig låna ställningen när hans firma inte behövde den på ett tag. Och även om det inte vore för det tycker jag inte att det stör mig - "live and let live".)

En annan kille som förut hyrde en villa i grannskapet hade anläggningsfirma. Oftast hade han något arbetsfordon på uppfarten och tidvis även en lastbil på gatan. Han fick motta en del klagomål från grannar, även om ingen såvitt jag vet gjorde någon sak av det - skulle tro att det framför allt var lastbilen som störde, då gatan är rätt smal. Kunde han ha blivit förbjuden att ha det så om någon hade gått till myndigheterna?
 
Haha, en granne (ca 100m bort) hade ett tag för vana att köra lite grävmaskin på lördag kväll vid niosnåret. Men så har han en bygg- och anläggningsfirma också. Har aldrig kollat, men tror att detaljplanen är gjord så att det inte skall vara något problem.
 
Att ha ställningsdelar snyggt staplade skall inte vara något problem, men att stå och blästra dem ute på tomten regelbundet är nog värre.

Något anläggningsfordon på tomten som inte är uppställt där för skrotning eller för långtidsparkering är inte heller olagligt enligt min tolkning, men har man serviceverkstad för sådana maskiner i ett bostadsområde blir det lite annat.

Parkera stora fordon på gatan regleras normalt av kommunens regler för parkering. Om inte annat så hör det till folkhyfs att ställa stora fordon som regelbundet behöver parkeras någonstans där de inte är i vägen. Någon liten plätt finns det nästan alltid som man kan använda inte allt för långt borta.
 
Daglig maskinbearbetning (av trä) utförd av anställd utomhus borde alltså vara något man kan påtala?

Hur är det med transporter?
 
Daglig maskinbearbetning av anställd är något man kan påtala, ja. Och om det handlar om omfattande tung trafik som hör till en näringsverksamhet så kan det gå samma väg, men den skall vara omfattande. Enstaka lastbilar som under en dag kommer och går räcker inte.
 
Jag tog mig en liten funderare. Med tanke på de kunskaper jag arbetarskydslagstiftning och maskindirektiv och dyligt, så måste det vara väldigt svårt att få en sådan här verksamhet som innefattar maskiner, utomhus, att bli helt laglig. Det skall ju finnas tillträdesskydd till maskiner, nödstoppsanläggning, elsäkerhet och brandrisk skall beaktas, kemiska hälsorisker osv osv.
 
LOS gör en väl motiverad reflektion. Men tråden resonerar endast Plan- och bygglagens räckvidd.
 
L LOS skrev:
Hur mycket kan man hålla på och pyssla med hemma på gården utan tillstånd? Fordon och maskiner till en mindre byggrörelse? Vad finns det för regler och lagar på området?
Hej jag lånar tråden lite . Jag har en granne som har byggt ett skjul där han meckar med bilar . För det första tror jag inte det finns bygglov för de skjulet. Sen håller han på med vinkelslip och mutterknackare i tid och otid . Startar bilen och står och rusar motorn ibland. Det kan bli en hel dag ibland på helgen . Men även på kvällar efter man kommit hem från jobbet å man sätter sig på altanen och vill koppla av.
Vi har vår altan och pool 15 - 20 meter från där han håller på .
Vad kan man göra ?
 
Inte mycket, så länge det är lungt på sena kvällar/natt, och inte allt för ostädat.

Vad kan han göra åt din musik från altanen och skrik från poolen?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.