hej,

Jag har i dagarna flyttat in i ett LB-Hus med en FVP+Fjärrvärme uppvärmning.
Det jag har reagerat på är att det blir ett ganska otäckt kallras under ventilerna i huset. Dessa är samtliga placerade högt upp på väggen och riktade uppåt. Vi har två av dessa rackare rakt över sängen, vilket inte är särskilt skönt. Kan ju vara en vanesak, men jag undrar lite hur det blir när det blir minusgrader ute ..

Placeras alltid dessa ventiler på detta sätt? Vore det inte smartare att placera dem nedåtriktade under fönstren? Då borde man väl ha sluppit det här kallraset?
 
Vi har våra ovanför fönstret. På så sätt sprids luften av den uppåtgående luftströmmen från radiatorerna som sitter under fönstren.
Håller med, konstig placering, men det går ju att fixa om ni prioriterar det.
 
Vi har inga radiatorer i huset, utan golvvärme. Så det finns inget som fångar upp vårt kallras. Rätt dåligt tycker jag :(
 
Upplever samma sak i mitt nybyggda hus (-08) men jag kan ställa in en ventil på donet så att det ej kommer in så MYCKET friskluft,löser ju inte hela kallrasproblematiken men det blir bättre när det är minusgrader ute.

Som BAS skrev är det nog mer optimalt att ha radiatorer med ventiler åvanför.
 
Thomas59
Ventiler ovanför sängen kanske inte är en optimal lösning om det är de enda ventilerna i sovrummet.

Antalet ventiler påverkar. Med fler ventilerhan man hålla lägre flöde i varje enskild ventil. Det totala kallraset blir iofs detsamma, men mera utspritt.

Finnsdet möjlighet att komplettera ventilerna i sovrummet med ytterligare ventiler på andra ställen (i sovrummet)?
 
Väggen är relativt liten, men visst finns det plats.
Eller det beror väl på vad det skall vara för avstånd mellan ventilerna.
Men måste ventilerna sitta så högt upp på väggarna?
Blir inte effekten den samma om man sätter ventilerna närmare golvet?

Nu har vi löst det genom att sätta sängen mot en annan vägg, det ger ett rätt knasigt möblerat sovrum, men det drar inte iaf.
 
Thomas59
Ventilerna ska nog sitta på den höjd dom sitter. Avståndet mellan ventilerna behöver ni inte oroa er för. Ta upp ett nytt hål och sätt en ventil till där ni tycker att det passar. Det finns ju mer eller mindre bra ställen att sätta ventilerna på men i detta fall spelar det inte så stor roll.. Vid eller i anslutning till fönster är det normala.

Det finns ventiler som man sätter i fönsterkarmar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.