Hej,
Mitt första inlägg här blir ett "frågeinlägg". Förhoppningsvis ger kommande renovering mig kunskaper att i framtiden kunna hjälpa andra med frågor.

Vi har planerat för att renovera nedervåningen i vårat hus. Det handlar om ca 100 kvadratmeter "fina ytor". Plant, rakt och inte speciellt mycket skavanker.
Vi har krypgrund vilket underlättar vvs och el.

Det vi vill ha gjort är rivning av 7 st väggar samt att man då bär av dessa. Limträbalkar som man vitlaserar blir säkert bra. Väggarna är i trä och ca 4 av dem bör vara bärande.

Vi vill ha köket samt badrummet renoverat, Ikeakök med vitvaraor i "mediumklassen" samt kakel till rimliga priser i badrummet. Inga "superdyra" badrumsskåp eller designerbadkar utan vettiga prisvärda alternativ. Badrummet är ca 9 kvm stort.

Vi kommer också att vilja byta till en öppen trappa till övervåningen, samt nytt golv gärna ekparkett på alla utrymmen utom våtutrymmena säg ca 80 kvm.

Till detta får det också bli vitlasering av taket samt vitmålning av väggarna.

Vad tror ni för budget är rimlig för totalentrepenad på detta?

Givetvis kommer vi begära in offerter, men det känns också som att det är bra att ta in offerter på sånt som är realistiskt, och budgeten vill man ju inte gärna avslöja för byggaren.
 
Redigerat:
Det är väl svårt eller rent utsagt omöjligt att spekulera i totalkostnad.

Allt beror ju på dels..

1.Eget arbete + hantverkare eller bara hantverkare.

2.Materialval, kampanjpris eller vanligt pris.

3.Omfattning(brukar bli mer än bara ta bort nån vägg ex.vis).Ny el , tilläggsisolering när man ändå håller på etc etc.

Ett tips kan ju vara att ta exempelvis badrummet först och sedan fortsätta med ett rum itaget.

Vet att i mitt fall så har det dragit iväg en hel del med nya fönster, isolering etc. utan för mycket hantverkartimmar, utan bara i matrerialkostnader, antalet egna timmar vetti tusan men det är en HEL del vill jag påstå.

Hållt på i 3år nu till sommaren och kanske lagt ned runda slängar 230-250k kr och då ska jag börja med väggar, nytt innertaktak, nytt slutgolv, nytt kök, rör,väggmatta,golvmatta,flytspackel + hantverkare till badrummet, ny el(iof så får jag hjälp med det av far), på nederplan.


Kommer inte bli nå exklusivt kök utan epoq eller ikea, golv blir vinyl/plastgolv men mycket annat som tillkommer, lister, färg, tapeter,belysning,el- element + ev. luft luftvp + ev en kamin etc etc.

Totala ytan nederplan är ca 50m2 uppe 25-30m2 så de är inga stora ytor.

Har köpt in lite efter diverse driver, exempelvis badrumsinredningen, fönster m.m.

Ska väl bli nytt yttertak inom närmsta 3-5 åren + en ny uteplats + övrigt årligt underhåll på övriga fastigheter,uthus jag har..phew blev lite stressad nu så bäst man rundar av här :)
 
Alpha skrev:
Det är väl svårt eller rent utsagt omöjligt att spekulera i totalkostnad.
Mjo det är ju lite det som känns som ett problem även i min ända. Det känns mer eller mindre omöjligt att uppskatta en budget för det hela. Allt skall göras av hantverkare är tanken.

Om man räknar med att Kök och badrum lossar på ca 170 000 styck inkl arbete.. Det är en ca siffra man har hört iaf.

Vad sjutton kan man räkna i arbetstimmar på följande:

* Rivning av 7 träväggar. Bära av 4 av dessa med limträbalk.
* Elarbete - Flytt av strömbrytare 5 stycken.
* Installation av trappa ( arbetet ).
* Vitlasering av furutak, ca 100 kvm.
* Vitlasering av fönsterkarmar/fönsterbrädor i furu: 10 fönster
* Väva och vitmåla 4 väggar i ett rum om 60 kvm
* Kakla entre ca 7 kvm.
* Lägga Ekparkett ca 100 kvm ( räknar med kostnad på ca 500 kr/kvm i material )
* Sätta in två stycken altandörrar
* 100 Kvm altan, det mesta i grundarbete är gjort så det handlar mest om snickeri.

Är min förhoppning om att klara sig på 600 000 kronor helt orimlig?

Dvs Kök, badrum = 340k+ 260k resten? ( tänk på ROT-avdraget ) vi är 3 ägare av fastigheten.
 
Räkna så gott du kan- och ta i litegrann.
Jobbkostnader brukar väl vara ca 300-400 kr/h (+moms).
Räkna så noggrant du kan även om du måste schablonuppskatta tidsåtgång (i värsta fall kan du kanske ringa hantverkaren och ta offert)

Sen lägger du på +30% i pengar och +50% tid :)

/K
 
Kalledoo skrev:
Mjo det är ju lite det som känns som ett problem även i min ända. Det känns mer eller mindre omöjligt att uppskatta en budget för det hela. Allt skall göras av hantverkare är tanken.

Om man räknar med att Kök och badrum lossar på ca 170 000 styck inkl arbete.. Det är en ca siffra man har hört iaf.

Vad sjutton kan man räkna i arbetstimmar på följande:

* Rivning av 7 träväggar. Bära av 4 av dessa med limträbalk.
* Elarbete - Flytt av strömbrytare 5 stycken.
* Installation av trappa ( arbetet ).
* Vitlasering av furutak, ca 100 kvm.
* Vitlasering av fönsterkarmar/fönsterbrädor i furu: 10 fönster
* Väva och vitmåla 4 väggar i ett rum om 60 kvm
* Kakla entre ca 7 kvm.
* Lägga Ekparkett ca 100 kvm ( räknar med kostnad på ca 500 kr/kvm i material )
* Sätta in två stycken altandörrar
* 100 Kvm altan, det mesta i grundarbete är gjort så det handlar mest om snickeri.

Är min förhoppning om att klara sig på 600 000 kronor helt orimlig?

Dvs Kök, badrum = 340k+ 260k resten? ( tänk på ROT-avdraget ) vi är 3 ägare av fastigheten.

Hej!

Har ju gått ett tag sen denna fråga, är nyfiken på om dessa projekt är förverkligade?

Om så är fallet så kanske du har lite priser på vad alla sakerna kostade såhär i efterhand?

Skulle vara intressant att få veta lite priser, funderar på att dra igång ett rejält rustprojekt och alla info man kan få på förhand är ju guld värt.

//Daniel
 
Tjenare Daniel,
Det är i allra högsta grad förverkligat men som så många andra projekt växte det en hel del.

Dessa punkter blev till så oändligt många fler och denna kalkyl är inte ens hälften av verkligheten.
För att förtydliga så hamnade bara eljobbet ( som skulle vara flytt av 5 kontakter från början ) på nära 100k material och 50k jobb.

Bara själva materialet till köket hamnat på över 200 000. Så man kan säga att klaskarlsson var mer än rätt ute :)

Ett projekt med uppfräschning slutade väl egentligen med en totalrenovering där endast ytterväggarna inte blev påverkade.

Men vi är väldigt nöjda nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.