Hej!

Vi har precis gått igenom ett stambyte och valde som tillval att våtrumskakla WC, sätta in golvbrunn och en takdusch. Perfekt tänkte vi med en extra dusch och med två tonårsdöttrar i familjen.

När vi kommer förbi hemma för att inspektera arbetet, så har de satt takduschen alldeles för lågt!! Suck!

Är det någon som vet om det finns någon standardhöjd för termostatblandaren och till själva duschplattan på takduschen?

Vi önskar helst att de höjer hela duschen med minst 20 cm, men då blir det ju hål i kaklet...suck! Och det går väl inte att laga hål i kakel och tätskikt? Eller?

Vi kommer att få betala ganska mycket pengar för det här jobbet och jag vill helst kräva att de gör om jobbet och sätter duschen rätt. Är det någon som har någon liknande erfarenhet och vill berätta hur de lyckades lösa det hela blir jag jätteglad :surprised:
 
T
Var det en dvärg som installerade duschen : )
 
vi kallar den "hob-dusch" :D
 
Standardhöjden på blandaren är 110 cm. Duschen brukar sitta ca 1 m högre. Till min Hans Grohe dusch köpte jag ett längre stigrör. 100 cm var standard, det nya längre var 120 cm. Om detta går att fixa till dushar från andra tillverkare vet jag inte.
 
Kan det vara så att dom monterat på bakkarshöjd istället?

Vilket fabrikat har du på takduschen? Som SvenD skriver så kan du kanske om det är en "märkesdusch" beställa en förlängning så att duschen kommer upp från pyméhöjd.
 
Tack för era svar och tips!

Vi köpte en takdusch av märket Tapwell på Fredells, är novis inom området så jag vet inte om det kan kallas "märkesdusch". Jag får ringa Fredells och fråga om det finns förlängningsrör helt enkelt.
 
  • i626217065s.jpg
Tapwell är import från "oklart" land i syd/ost-riktning och kan tyvärr inte kategoriseras som märkesdusch ;) Dom har trots allt en rätt ok säljorg i Sthlm, ring dom direkt så får du svar omgående.
Tel 08 652 38 00
 
RoTe
Längre rör, byts på någon minut. Inte behöver ni väl göra något hål i kaklet? Hållaren sitter där den sitter...
 
tror nog inte att den är felmonterad,det var nog såhär kort rör till den helt enkelt,rörmokaren har nog rätt bra koll,
men som sgt det är ju lätt fixat!
 
Hur kan ett längre rör höja själva "blandaren"?

Nyfiken, då det även verkar vara en del av problemet.
 
Jag har kontaktat Tapwell som var mycket trevliga och serviceminded. Enligt uppgift från dom kan man köpa ett längre rör till takduschen för en kostnad av 900 kr ink moms. Man monterar bort själva duschplattan och sätter dit det längre röret ev. kan det behövas ett extra fäste.

Enligt Tapwell så är standardhöjd på montering av blandare 100 cm för dusch och 85 cm för badkar. Vår blandare sitter på 89 cm så de har nog monterat den efter badkarsmått. Antar att vi får leva med den höjden på blandaren....

Tack för råd!
 
Då vet inte Tapwell vad dom pratar om.
Standardhöjd för dusch är 110 cm och badkar 70 cm, Men i många nyproducerade bostadsrätter monteras blandarna genomgående på 90 cm som en kompromiss.
 
Fick kapa röret på min FMM garonne för att den inte skulle slå i taket. Blandaren sitter på 110cm. Taket är lite nedsänkt så det är väl på en 225 eller nåt.

Skillnad på tillverkare mao ;)

P.S. slår inte huvudet i takduschen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.