Jag behöver en STOR tång. Jag behöver hjälp att välja vilken som är mest lämpad som universalverktyg. Exempel från Jula.

Kamasa rörtång 2 1/2 tum, ca 500:-
Noname rörtång 3 tum 199:- (duger sådant eller blir man lika galen av billiga rörtänger som av alla andra verktyg? Det lär inte vara varje dag som jag använder tången)
Noname Kraftpolygrip 155 mm 279:-
Bahco polygrip 68 mm 499:-

Min enda erfarenhet är att det är ett j-la skruvande på rörtänger för att få dem att passa men att de sedan kniper åt bra samt en polygrip av "märket" Best tools som gick sönder direkt.
155 mm gripvidd som nonamepolygripen har verkar väldigt trevligt förutsatt att den är ca. 200 gånger bättre än Best tools. Den håller ju i alla fall något högre prisklass.
 
Minst en kvalitetsrörtång bör ingå i verktygslådan, nonamegrejer funkar väl det med, som komplettering,
Jag har hittat 2 st bacho, i väldigt bra skick för runt femtilappen på loppisar..
 
Nonamerörtänger brukar funka men är alltid klumpigare och grövre i käften, nonamepolygrip är lite lotteri.
Ett av mina bästa verktygsköp är en stor Knipex polygrip, köpte den när jag bytte ett par ilskna bussningar på bilen och den är värd sina 785 spänn.
 
Kan bara tipsa om Biltemas rörtänger av amerikansk modell. Grymt bra! Komplettera med en polygrip från Knipex sen har du allt!
 
Rörtänger fungerar i alla fall bättre som billiga produkter än polygriper. Loppisar är ett bra tips, men kan vara svårt om man behöver något direkt.
 
Polygrip i billig variant är i det närmaste värdelöst, kanske speciellt mindre polygriper, för de större så kan biltemas med 10 års garanti vara en ide. Möjligtvis är rörtång något mindre känslig för dålig kvalite, men billiga rörtänger är inte heller något vidare, satsa på en begagnad bahco.

För polygriper så är knipex riktigt bra.
 
Jag har aldrig använt dyra polygriper och anser att alla rörtänger oavsett pris alltid är bättre än de billiga polygriper jag har använt.
 
tihimas skrev:
Jag har aldrig använt dyra polygriper och anser att alla rörtänger oavsett pris alltid är bättre än de billiga polygriper jag har använt.
Fast en polygrip och en rörtång kan ju inte riktigt jämföras rakt över, blir lite äpple/päron över det tycker jag. Men billiga polygriper är verkligen kass, det håller jag med dig om.
 
Det är bara dyrt om du e missnöjd.satsa på kvalité....Knipex.
 
Redigerat:
Springare skrev:
Har saknat en stor polygrip ibland när man försökt leka bilmekaniker :)
Någon som provat följande:
[länk]
[länk]

/Springare
Biltemas har jag, och den funkar sådär.. lite rasslig, skulle inte köpa den igen, om jag inte behövde på en söndag, och allt annat var stängt.
Men om man orkar fippla med muttern som gängar upp sig, och bara ska nypa tag i grova grejer, med lite plats runtom, så duger den..
 
Jag har provat biltemas "amerikanska" rörtång när mina verktyg var för små för att kunna gripa runt vad jag nu skulle vrida på. Generellt är jag tveksam till biltemas verktyg, och ser man på - mina farhågor besannades när jag försökte använda rörtången. Godset i käftarna klarade inte av påfrestningen, räfflorna pajjade och greppet försvann. Naturligtvis åkte den i retur...

Kan inte rekommendera den tången alls.
 
Jag skaffade mig ett par rejäla rörtänger "Ridgid" från Rinkaby Rör. Jag är toknöjd både med kvaliteten och priset!
 
Vill också tipsa om det amerikanska märket Channel Lock och deras polygripar. Har en STOR som säker är minst 30 år gammal. Hög kvalitet och lång livslängd.

http://www.channellock.com/

Har själv Bacho också både polygrip och rörtång som jag är mycket nöjd med.

/Baklastaren
 
Har en universaltång från Channellock som är väldigt bra. Märket kan jag rekommendera även om jag inte har nån polygrip eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.