W
Runtom huset ovanför fönster ligger det en träbalk, är det ofarligt att göra hål med hålsåg för att kunna sätta upp fönsterkontaker?
 
I
'Balken' du pratar om, är troligen en förstärkning av hammarbandet. Dvs. en planka av något slag på högkant. Den vilar i sin tur i hak på stående väggreglar i väggen. Mellan dem bör det vara max 60 cm, men där du har fönster kan det vara/är det större avstånd.

(Du kan kolla tjockleken på 'balken' genom att borra ett 5 mm hål mitt i och på så sätt mäta tjockleken. Hamnar du på 45 mm är det en planka och ingen 'balk' och då stämmer ovanstående antagande.)

Mitt råd är att du gluttar ut från insidan genom fönstret och ser upp mot takfoten. Har du en takstolssparre mitt i blickfånget/fönsterbredden, har du stor belastning på 'balken'. Där är det inte särskilt lämpligt att ta hål för en väggkontakt (till belysningsarmaturer) men om du kan ta det mitt i höjden av 'balken' ska det inte vara någon överhängande fara för ras e.d. Har du inga takstolsssparrar i blickfånget kan du i stort sett ta hål var som helst i plankan/'balken', men det är ändå tillrådligt att hålla sig till mitten av höjden. Där är spänningarna i virket minst till följd av last.
_______________________
Byggaren
 
W
Jo så här är det, hålet är redan gjort, var å mätte upp åpå vinden och balken är 100mm och liger jämns med taket uppe på vinden, mäter jag sedan nere i huset så är det ca 200 från taket till där fönstret börjar, dessutom kommer slangarna upp igenom balken där.

Elektrikern borrade med hålsåg och kom inte in så lång som han ville och då bestämde vi oss för att borra 18mm hål snett upp så vi kom upp på vinden, vilket är gjort på 3 fönster räknad med den som är hålsågad. Var upp och mätte på vinden både hålet som är hålsågat och det i fönstret brevid ligger ca 80 cm från takstol och ca 16 cm från taket mätt alltså i botten nästan på balken, i det 3'e fönstret ligger hålet ca 20-30 cm från takstolen och på samma höjd dvs 16 cm.

Vad gör man nu då?:confused::confused:
 
Redigerat av moderator:
I
hugodog skrev:
Jo så här är det, hålet är redan gjort, var å mätte upp åpå vinden och balken är 100mm och liger jämns med taket uppe på vinden, mäter jag sedan nere i huset så är det ca 200 från taket till där fönstret börjar, dessutom kommer slangarna upp igenom balken där.

Elektrikern borrade med hålsåg och kom inte in så lång som han ville och då bestämde vi oss för att borra 18mm hål snett upp så vi kom upp på vinden, vilket är gjort på 3 fönster räknad med den som är hålsågad. Var upp och mätte på vinden både hålet som är hålsågat och det i fönstret brevid ligger ca 80 cm från takstol och ca 16 cm från taket mätt alltså i botten nästan på balken, i det 3'e fönstret ligger hålet ca 20-30 cm från takstolen och på samma höjd dvs 16 cm.

Vad gör man nu då?:confused::confused:

Som jag tolkar din beskrivning är det någon sorts limträbalk (100x300) eller bjälke som ligger i ök vägg och sticker ner 200 under innertaket och upp 100 på vinden? Eller är de första 100 bredden på bjälken och höjden bara 200?

Hur breda är fönstren? Du skriver att du har hålet 80 cm från takstol på det som är borrat med hålsåg och ett till. Det 3:e 20-30 cm från takstol. Om fönstren inte är bredare än 90-120 cm borde de två första inte vara något problem. Det som ligger 20-30 cm från takstol kan vara det om det inte är borrat mitt i bjälken, men ändå ingen överhängande fara.

Det som är gjort är gjort (med bjälken) och går inte att göra något åt nu.

Skulle det senare visa sig bli någon sättning över fönstren (det märker du när de börjar gå kärvt att öppna) får du förstärka på översidan ute vid takfoten (så nära du kan komma) med avlastning/avväxling av den takstol som är mitt över fönstret (en dubbel 45x220 (cirka 2,7 m lång) på högkant mellan takstolarna p.b.s. om den som ska växlas av, bandjärn runt underramen och dessa 2x45x220 och dubbla kilar ute vid ändarna, genom att slå in kilarna lyfter du takstolen över fönstret, men slå inte för hårt på kilarna, då kanske du trycker ner de avlastande takstolarna och får problem där instället).
______________________
Byggaren
 
W
Gjorde en liten skiss, balken går ner ända emot fönstren, dom röda strecken är elkablarna som går igenom balken, fönstret i mitten är den som är hålsågad, ingen av elsladdarna ligger precis under takstolen och hålen som flexslangen går i är 18 mm.
Ingen masterpiece till skiss men du kankse ser hur jag menar.
 
  • takstolar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Hade det varit så att det hade satt sig så hade det väl märkts rätt så snart, eller?
är inga problem att öppna fönster, ett utav fönstrena är ett fast fönster så det går inte att öppna i vilket fall :)
 
I
Den bilden kan jag inte se mycket av och inte operera med zoom. Den är fast i pixeltalet.

Har du bilden lagrad på Photobucket eller något sådant ställe är det till att ladda upp den där först med högre pixeltal. Du väljer storlek innan du ska ladda upp den.

Tillägg:
Nej. Det behöver inte märkas med detsamma. Det finns något som heter långtidsdeformation. Dvs. att byggdelen p.g.a. belastningen är utsatt för en ständig kraft som med tiden ändrar förhållandet. Det är ungefär som att ta ett tuggummi och dra ut sakta. Det ger med sig i ökad grad för att till slut gå av när strängen är utdragen till minimum.

__________________________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
W
Jag gjorde bilden lite snabbt i paint provade där att ändra,vilket inte gick så bra, ska fixa till det.
Tänkte på hålen som är borrade, dom är ju borrade 4 cm från underkant på balken som borde 20 hög, och sen snett upp emot mitten ovanpå balken, hålet efter hålsågen kan man se in 3cm med och sen är det bara ursågat kanske nån cm eller 2 infast inte urjackat,om du förstår hur jag menar, tror du inte jag har blåst upp det där lite mycket, det är ju trots allt inte så stora hål, (18mm, varav hålet från hålsågen som är, hmm 70 mm och 3 cm urjackat å nån cm mer in)
 
W
Nu! :)
 
  • takstolar4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Hur gammalt är huset?
 
W
Det är byggt 1971, enplansvilla, platta på mark
 
I
Jag har fortfarande svårt att av skissen se hur det är gjort. Blir inte heller riktigt klok på din beskrivning. Och det är lite väl långt mellan Skåne och Orust för att kunna köra och se på det själv, även om jag är född i Malmö.

Skulle behöva en ordentlig skiss som i plan, sektion och tvärsnitt visar hur håltagningen skett. Jag är inte orolig för de små hålen, det är det stora för eldosan som jag är tveksam till. Så det får vara till någon gång i sommar när jag är på besök i Skåne. Huset lär väl inte trilla ihop innan dess? :confused:
_________________
Byggaren
 
W
Gör en liten skiss på balken i genomskärning där det är hålsågat
borrhålet som går in går in 25mm mer alltså 75mm in i balken och så långt det är urjackat är 30mm + att det är hålsagat men ej urjackat 20mm till, hoppas det går att se på skissen, ingen skalenlig skiss men måtten står iaf.. :)

Så dom små 18mm hålen som är genomgående är inget att bry sig om, egentligen?
Håltagningen har ju inte gått rakt igenom utan är ju till halva balken.
 
Redigerat av moderator:
W
ehesåg att måtten inte stämde 160+75 är ju inte 200 :) är inte säker på att det är precis 200mm men nånstans där i närheten är det iaf

Nu ska det vara rätt

errm.. doshålet ligger nog inte precis heller i botten på balken vilket det skulle blir om man lägger ihop siffrorna, men som sagt balken kan vara några mm högre än 200mm
 
  • balkdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Blev bilden bra imported?
Har vair lite trött visst när jag gjorde skissen över fönster å balken, står inte att takstolen ligger ca 20 cm in från vänster på fönstret.(iom att hålet är 80 cm från takstolen till vänster, då blir det ju 40 till den högra om hålsågningen :) )
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.