Jag ska dra kromade vattenledningsrör 12mm i badrummet och undrar om det finns någon praxis för hur stort avstånd man ska ha mellan rörklämmorna som håller vattenrören på väggen.

Finns något särskilt avstånd man ska sätta klammer vid böjar etc. Eftersom att det är halvhårda rör kommer jag att använda klämringskopplingar för att skarva och vid böjar.

Är det någon som vet?
 
Thomas59
Det finns det säkert eller nån praxis eller nåt sånt. Jag klammrade 12mm rör med 60 cm mellan rörlämmorna mest för att jag då kunde pricka reglarna på en vägg (bättre att bryta tätskiktet vid en regel gissade jag men silicona alltid i hålet OCH i pluggen) och sen blev det samma på resten.

Bakom badkaret limmade jag för att slippa bryta tätskiktet. Det är ju ingen belastning direkt. Kommer inte ihåg vilket lim men det satt stenhårt.

Det finns, vet jag, en praxis för hur högt upp på väggen rören ska sitta. Jag satte dem nån cm för högt och då krockade dom lite med ställningen under bakaret. Lite bearbetning med rondellen på badkarsunderredet så gick det fint i alla fall.

Skarvar vid böjar? Menar du hörn så är det väl snyggare att bocka. Finns rörbock att hyra och det är enkelt att lyckas. Man måste tänka efter lite bara.

Köp även en rörkrats. Det blir grader på rören då du kapar och stödhylsan kan vara svår att få in om du inte tar bort graderna.
 
Jag har testat att bocka med enkelt verktyg billigt verktyg jag köpte men det blev inte alls bra så jag gick på alternativet med klämringskopplingar istället för att få det att se vettigt ut. Men i och för sig så tänkte jag aldrig tanken att det fanns att hyra proffs grejjer.

Är det mycket enklare då?
 
Thomas59
Japp, som att bocka en lakritsstång:). Billiga rörbockare är skit.
 
Ja att bocka lakrisstänger är ju omöjligt att misslyckas med :)

Jag ska nog hyra ett riktigt bockverktyg så minimerar man ju skarvarna samt att det pga av det blir färre chanser till framtida läckage.
 
Jag använde Pattex Repair Express för att sätta de klammer som hamnade i våtzon. Är ett knåd epoxy som härdar på 15 min och sitter bra. Finns i järnhandeln och lite överallt.
 
Jag har bockat mina rör och är mycket nöjd med resultatet. Det var ju verkligen en barnlek med det bockverktyg jag fick låna av rörfirman som var av typen (BAHCO ERGO tube bender 600). Rören jag böjde var kromrör 12 mm halvhårda och resultatet blev helt perfekt från första röret.

Kostar om man vill köpa det ca 2 200kr.
 
Thomas59
Fritidsbyggaren skrev:
Jag har bockat mina rör och är mycket nöjd med resultatet. Det var ju verkligen en barnlek med det bockverktyg jag fick låna av rörfirman som var av typen (BAHCO ERGO tube bender 600). Rören jag böjde var kromrör 12 mm halvhårda och resultatet blev helt perfekt från första röret.

Kostar om man vill köpa det ca 2 200kr.
Kul att det gick bra. Visst blir man lite stolt då man får till en fin böj trots att man är amatör.

Här är mina första böjar ever! Det blev många och ganska komplicerade bockningar och spännande då vattnet släpptes på men det var tätt över allt. Bostadsrättsföreningens röris kom förbi för att kolla lite på VVC-funktionen då jag upptäckt att den inte funkade som avsett i huset och han verkade ärligt imponerad:D
 
  • Picture 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.