Hej har kollat runt lite på forumet men inte sett något svar på min fråga.

Undrar vilket avstånd man brukar ha mellan överkant handfat och underkant spegel?

Mvh Gustaf
 
Det tycker jag du kan välja själv. Är det en hylla längst ner på spegeln kanske c:a 25 cm är lagom. Ger plats för lite prylar även på handfatet. Välj ett avstånd som känns bra.
 
Jo det är en liten hylla i underkant av spegeln och jag vet vilken blandare som ska vara där i dag. Undrade mest om det fanns någon standard, brukar vara bra med standardmått för att slippa problem i framtiden.
 
Elen för belysningsramper, brukar vi sätta ca 195 cm ovan golv, så överkant spegel brukar hamna på ca 193cm ovan golv, om vi pratar "standard" skåp/spegel, t.ex Ballingslöv
 
Helt individuellt, om man som mäster gör enligt standard och monterar på 195 så får vi normalväxta spegla magen. Inte helt ovanligt att speglar på offentliga anrättningar sitter betydligt lägre.

Snyggast och mest praktist IMHO är en spegel som går nästan ända ner i kant med tvättstället och upp över 210cm det ger rymd och alla, fullvuxna och barn kan spegla det dom vill :) Men funkar ju sämre om man har hylla...
 
Tackar för svaren =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.