Milkshaken
jag vill oxå bygga tak över min pool, med glasväggar skjutbara partier odyl. Men får inte för min fru..:) Hon tror det blir som en kuvös därinne.... fast jag har sagt att det finns skjutbara tak så man kan öppna ca, 80% av ytan..... Nåväl... Vi vill se lite bilder från ditt bygge....:)
 
Detta är min nya favorit tråd
 
Ja tanken är ju att det ska bli varmt. Men den största vinsten med tak tror jag är att vattnet inte kyls av under natten. jag har ju solvärme som funkar bra och vattnet blir varmt, men värmen försvinner på natten. Men med ett poolhus typ glasaltan borde mängden varmluft göra att vattnet håller värmen över natten. Jag ska snart lägga ut bilder på bygget.
 
Hej!

Fint bygge!

Kan du inte ta lite mer bilder? Gärna från "baksidan", på grunden till poolen och närbild hur du "kopplar ihop" kanten på själva poolen och kanten på altanen.

mvh Anders
 
Tänk på att Solen värmer med upp till 1000W/m² så "taka" inte förmycket. Bästa och klaraste glas släpper nog endast in 80% av solens effekt. Men om det är som ni säger att taket kan vara borta under dagen så är det nog klockrent.
 
Redigerat:
Ja mitt tak är gjort i 8 tårtbitar, var av 2 går att fälla upp. Blir ca en tredjedel. Men min erfarenhet, efter 2 år med pool är att vi badar mest på kvällarna å du uppväger ett varmt poolhus och förhoppningsvis varmare vatten, att man får bada i ett växthus soliga dagar.
 
Nu börjar pooltaket bli klart. Observera att detta bara är ett tak med enkla väggar. Inte full ståhöjd på sidorna, men när delar av taket går att fälla upp så går det att springa o hoppa i ändå.
 
  • Poolhus-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolhus-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • POOHUS-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska tillägga att i nuläget har jag bara genomskinlig plast presenning på tak och som fönster. Ska försöka hitta nått typ plexiglas med solfilm som fönster och ev kanalplast på taket. Men detta får duga för tillfället. Men det är redan varm där inne så nu har jag fyllt poolen, hoppas på bad redan nu i veckan.
 
Redigerat:
Vilket galet snyggt bygge, du är bäst !
 
Ja man bör nog vara lite galen när man drar i gång ett sånt här projekt. Men jag tror att det ska funka ganska bra. Blir spännande att se om vattnet håller värmen som jag tänkt mej. Ska nu in med lite lysen så vi kan kvällsbada.
 
4:e Maj premiärbad inte så varmt, men vissa var nöjda.
 
  • POOHUS-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har en gammal spispanna ståendes tror ni att det skulle funka för uppvärmning?alltså vedeldat.
och du..snyggt bygge.
 
Det är klart det går. Du får ju fixa rördragningen bara. Och en ordentlig skorsten så det blir drag i spisen.
 
Milkshaken
Men hallå poolvärmaren: kanon ju... jäkligt snyggt..... Kom hem och bygg sånt hos mig vet,ja...:)
 
Ja nu har jag hittat pvc plast på ett byggvaruhus, så nu håller jag på att byta ut presenningen i fönstren. Blir mycket bättre. Känner redan att vattnet blir varmare utan att jag har någon värme på. Nu har det inte varit särskilt varmt här men vattnet
är nu ca: 17 grader från att det var 9 när jag fyllde på. Kan nog bli sköna bad i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.