Någon som har koll på hur länge man bör vänta innan första klippningen på gräsmatta av rullgräs resp. gräsfrö?
Och när är bästa tiden att så sina gräsfrön? :rolleyes:
 
Hej

Vi körde med en jordfräs och fräste bort hela gärsmattan förra hösten och sen sådde med Extra Green. Detta var i början av oktober. Det hann komma upp lite "gräsfjun" inna vintern slog till. Nu i början av maj har jag den grönaste mattan i hela området. I början av april så gödslade jag med snabbverkande gördsel som håller i ca 4 v och nu i början av veckan så gödslade jag med lite mer långverkande gördsel. Båda från Weibuls. Så det bästa tiden att så tycker jag är på hösten då får gräset rota sig i lugn o ro. Speciellt om man har små barn som vi som vill ut och leka.
Varit tvungen att klippa eller toppa för första gången idag eftersom det växer som bara den på vissa ställen.
 
Redigerat:
hej! tack för råden, det låter som om det har funkat bra med din gräsmatta. Vart hyrde/lånade ni jordfräsen? förhoppningsvis står huset klart till hösten så vi kan börja så en liten grön matta :) *tidsoptimist*
 
Vi bor i Karlstad och det närmaste som fanns att hyra var i Kristinehamn. Konstigt nog så hade ingen av de stora uthyrningsfirmorna någon riktig jordfärs att hyra ut. Tänk på att hyra en som är stor och kraftig nog. Den jag hyrde var på 10kh och såg ut som en avklippt minitraktor där sittdelen saknades. Du bör ha en karaftig jordfräs om du har mycket rötter och stenar så att bladen tål det tuffa underlaget och kan röra om riktigt. Jag hyrde den öven en helg och det räcker gått och väl. Körde 4 omgångar då det går rätt så fort. Vi har ca 600 kvm gräsmatta. Glöm inte att kratta efteråt och jämna till ytan som är mycket mjuk och luft men det lägger sig efter vintern.
 
Liam_R skrev:
Vi bor i Karlstad och det närmaste som fanns att hyra var i Kristinehamn. Konstigt nog så hade ingen av de stora uthyrningsfirmorna någon riktig jordfärs att hyra ut. Tänk på att hyra en som är stor och kraftig nog. Den jag hyrde var på 10kh och såg ut som en avklippt minitraktor där sittdelen saknades. Du bör ha en karaftig jordfräs om du har mycket rötter och stenar så att bladen tål det tuffa underlaget och kan röra om riktigt. Jag hyrde den öven en helg och det räcker gått och väl. Körde 4 omgångar då det går rätt så fort. Vi har ca 600 kvm gräsmatta. Glöm inte att kratta efteråt och jämna till ytan som är mycket mjuk och luft men det lägger sig efter vintern.

Låter perfekt, hoppas att det finns jordfräs att hyra i lilla Vänersborg :rolleyes:
Tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.