Jag kollade lite på eldragningen i garaget idag (Älvsbyhus med vidbyggd garage från -68).

Jag öppnade första skarvdosan där inkommande matning till garaget kommer ner uppifrån vinden. Där fanns som väntat 230V mellan nollan och en fas, men även 30 V (AC) mellan nollan och en annan fas! Båda spänningarna går via en och samma säkring i skåpet!

Om jag spårar ledningen kopplad till 30V vidare verkar den gå ut genom ytterväggen i riktning mot entre'n.

Kan det vara en matning till en gammal dörrklocka som inte längre är i bruk?

Jag skulle vilja ta bort den trafo som förmodligen ger denna 30V spänning. Vet någon var man brukade montera sådana? Jag ser inga spår i elskåpet. Uppe på vinden kanske?

/Magnus
 
maghen skrev:
Jag kollade lite på eldragningen i garaget idag (Älvsbyhus med vidbyggd garage från -68).

Jag öppnade första skarvdosan där inkommande matning till garaget kommer ner uppifrån vinden. Där fanns som väntat 230V mellan nollan och en fas, men även 30 V (AC) mellan nollan och en annan fas! Båda spänningarna går via en och samma säkring i skåpet!

Om jag spårar ledningen kopplad till 30V vidare verkar den gå ut genom ytterväggen i riktning mot entre'n.

Kan det vara en matning till en gammal dörrklocka som inte längre är i bruk?

Jag skulle vilja ta bort den trafo som förmodligen ger denna 30V spänning. Vet någon var man brukade montera sådana? Jag ser inga spår i elskåpet. Uppe på vinden kanske?

/Magnus
Hej vad mäter du med är det en RMS eller en typ clasohlsson mätare ?

Goerana
 
typ clasohlson-mätare...
Jag funderade på om det kunde vara mätfel, eller en inducerad spänning av något slag, men fastnade för rinklocketrafo när ledningen gick vidare åt det hållet.
 
E
vilken typa kabel är det?
finns det nån trafo vid entrén?
 
Inkommande kabel (där jag "först" hittar 30V) är en EKLK eller något sådant. Den har i alla fall 3 "ledare" (blå, vit, svart), 1 jord och 1 biledare.
blå-svart: 230V
blå-vit: 30V

Entren är numera flyttad, men där den en gång satt finns ingen synlig trafo, dock en knapp som jag förmodar gått till ringklockan...
 
Inte omöjligt att det är en inducerad spänning. Prova med en 24-30v lampa
 
Har inte provat med någon lampa el.dyl. men var upp på vinden idag och spårade ledningen bakåt.
Den går via ett par skarvdosor och sedan ner genom taket vid elcentralen. Jag hittar alltså ingen trafo.

Om inte trafon är gömd bakom elmätaren eller i väggen eller nåt sånt måste det väl vara en inducerad spänning?
Det borde väl inte kunna vara en ansluten fas med dålig kontakt, eftersom 30V spänningen försvinner om säkringen till 230V i samma dosa skruvas ur?
 
Det kan vara en kapacitiv potentialskillnad.
 
E
ja det låter som det kan vara som en kondensator
men det är ett hölje åp EKLK iaf
har du nåån spänning mellan nån av dem -mot höljet?
den det är 30 v den går vidare i nytt rör själva ?
om du bryter hunvud brytaren å drar i dem försiktigt om det är bara kapat i andra änden eller om du hör om det slutar i nån täckt dosa vid gamla entrén?
 
inte en trafo iallafall.

ett vanligt mätfel.

induktion..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.